Adverteren op Pinterest beschikbaar in Nederland!
Eindelijk: sinds deze week is het ook in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest. Grote merken zoals IKEA, Allerhande en Karwei mochten al een tijdje testen met Pinterest advertising. Maar sinds 4 april is het voor alle adverteerders opengesteld. In deze blog vertellen we je meer over de mogelijkheden!
Wat is Pinterest?
Op social media platform Pinterest kunnen gebruikers afbeeldingen ‘pinnen’ op een digitaal prikbord. Andere gebruikers kunnen borden volgen en content ‘repinnen’. Met name thema’s als uiterlijk, eten, design, interieur etc. zijn populair op dit social media platform.
Pinterest bestaat sinds 2009 en neemt al jaren in populariteit toe. Wereldwijd heeft Pinterest zo’n 250 miljoen actieve gebruikers per maand. Nederland heeft circa 3,5 miljoen gebruikers (waarvan 734.000 dagelijkse gebruikers), bleek uit het onderzoek van Newcom. De grootste groep gebruikers bestaat uit vrouwen. Pinterest wordt in 80% van de gevallen op een mobiel apparaat gebruikt.
Pinterest advertising
Wil je adverteren op Pinterest? Maak dan een bedrijfsprofiel aan of zet je persoonlijke profiel om naar een bedrijfsprofiel, claim je website en koppel die aan Pinterest.
Soorten advertenties op Pinterest
Je kunt kiezen uit verschillende advertenties op Pinterest. Van standaard pins tot carrouselpins en video’s. Gebruik altijd een combinatie van verschillende advertenties zodat je kunt testen welke variant het beste resultaat oplevert.
Standaard gesponsorde pin
Ga je voor een standaard gesponsorde pin? Kies dan een afbeelding met bestandstype png of jpeg van maximaal 10 mb. De aanbevolen beeldverhouding is 2:3 of 1000 x 1500 pixels.
Bij een standaard pin kun je maximaal 100 tekens in de titel en 500 tekens in de beschrijving kwijt. Let er wel op dat alleen de eerste 30 tekens van de titel en de eerste 50 tekens van de beschrijving worden weergegeven in de feed.
Gesponsorde video
Nog beter opvallen in de feed? Kies dan voor een gesponsorde video. Gebruik een video met bestandstype mp4 of mov van maximaal 2 gb. De video moet minimaal 4 seconden duren en mag maximaal 15 minuten duren. Kortere video’s (tot 20 seconden) doen het over het algemeen beter. De aanbevolen beeldverhouding is vierkant (1:1), beeldbreed (16:9) of vertaal (2:3, 9:16).
Ook voor de video geldt dat je maximaal 100 tekens aan de titel en 500 tekens in de beschrijving kunt toevoegen.
Standaard pins en gesponsorde video’s kun je tevens gebruiken om je app te promoten. Deze variant wordt de gesponsorde app-pin genoemd.
Gesponsorde carrousel
Tot slot is het mogelijk om een advertentieacarrousel te maken met twee tot vijf afbeeldingen. Ook hier kun je gebruik maken van afbeeldingen met bestandstype png of jpeg van maximaal 10 mb. De aanbevolen beeldverhouding is 1:1 of 2:3.
Ook voor de gesponsorde carrousel geldt dat je maximaal 100 tekens aan de titel en 500 tekens in de beschrijving kunt toevoegen.
Tips voor aantrekkelijke pins
De volgende tips helpen je om visueel aantrekkelijke content voor Pinterest te maken.
- Trek de aandacht: gebruik verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit die opvallen in de feed.
- Laat je merk stralen: kies afbeeldingen waarin je product of dienst prominent aanwezig is.
- De juiste context: laat bijvoorbeeld zien hoe iemand jouw product gebruikt.
- Laat je logo zien: voeg je logo (subtiel) toe aan je pins
- Voeg textoverlay toe: hiermee versterk je je boodschap.
Marketingdoel kiezen
Wanneer je gaat adverteren op Pinterest kun je kiezen uit verschillende doelen. Wil je vooral werken aan je naamsbekendheid of gaat het je vooral om het realiseren van meer websiteverkeer?
Kies uit een van de volgende campagnes:
- Merkherkenningscampagnes: bouw merkherkenning op
- Webverkeercampagnes: leid mensen naar je website
- Gesponsorde-app-pincampagnes: zorg dat meer mensen je app installeren
- Video-merkherkenningscampagnes: zorg dat mensen je video bekijken
Targetingopties Pinterest
Pinterest advertising biedt uitgebreide targetingopties, namelijk:
- Geslacht
- Leeftijd (dit wordt momenteel nog niet ondersteund in Nederland)
- Locatie (land, regio, postcode)
- Taal
- Apparaten
De targeting is aan te vullen met een reeks interesses en/of trefwoorden.
Je kunt ervoor kiezen om zichtbaar te zijn op alle mogelijke plaatsen in Pinterest, of je kunt kiezen om alleen in de zoekresultaten of juist alleen op de startpagina en bij gerelateerde pins zichtbaar te zijn.
Remarketing op Pinterest
Naast bovengenoemde opties is het ook mogelijk om je websitebezoekers of personen die in een klantenbestand zijn opgeslagen te retargeten.
Voor website retargeting moet je een Pinterest-tag toevoegen aan je website. Hiermee kun je tevens conversies bijhouden.
Een andere interessante optie is een betrokkenheidsdoelgroep te targeten. Dit zijn mensen die al eens interactie met een van je pins hebben gehad.
Tot slot kun je Pinterest ook laten zoeken naar een vergelijkbare doelgroep, op basis van een van je opgeslagen doelgroepen.
Aan de slag met Pinterest advertising
Wil jij als één van de eerste bedrijven adverteren op Pinterest? Neem dan snel contact op met online marketing bureau Breda Think Online!