Online Concurrentieanalyse tips en tricks

5 tips & tricks om zelf een online concurrentieanalyse uit te voeren

Om een helder beeld te krijgen van je eigen online positionering en prestaties, loont het om een online concurrentieanalyse uit te voeren. De informatie die je verzamelt over je concurrentie geeft namelijk veel strategisch inzicht!

Niet alleen de prestaties van je concurrenten komen naar voren tijdens een online concurrentieanalyse; wanneer je je in je klant verplaatst, begrijp je ook beter waarom sommige partijen mogelijk interessanter zijn dan andere. Wat beloof jij en wat bieden je concurrenten aan? Hoe positioneren zij hun aanbod en hoe scheppen zij meerwaarde?

Een online concurrentieanalyse kun je zelf uitvoeren, of je huurt er een specialist voor in die over specifieke tools en software beschikt. Daarmee kan in korte tijd veel strategische informatie over je concurrenten verzameld worden. Wil je liever eerst zelf aan de slag gaan? Met deze tips helpen we je graag op weg!

1. Zoeken op zoekwoorden

Een eenvoudige start maken? Begin eens door zelf op Google te zoeken naar relevante zoekwoorden waar je zichtbaar op wil zijn met jouw website. Welke concurrenten staan hoog in de zoekresultaten? Neem deze concurrenten eens goed onder de loep en ga na hoe zij deze positie mogelijk verworven hebben:

  • Wat staat er in de metadata van hun zoekresultaat? Heeft het zoekresultaat een pakkende titel en een duidelijke omschrijving? Nodigt het uit om te klikken?
  • Hoe ziet de landingspagina eruit? Staat er duidelijke informatie op, is de pagina aantrekkelijk opgemaakt, worden de voordelen en USP’s duidelijk uitgelicht?
  • Bevat de pagina duidelijke call-to-actions, die de gebruiker aanzetten om de volgende stap in de klantreis te maken?
  • Wat voor soort content bevat de pagina? Bevat de pagina een uitgebreide en informatieve tekst rondom het belangrijke zoekwoord, of wordt er juist veel gebruik gemaakt van beeldende elementen zoals foto’s en video’s?
  • Is het een grote concurrent die al een sterke online autoriteit heeft opgebouwd, bijvoorbeeld via social media?

Verplaats je in jouw potentiële klant en ga na: waarom zou ik op het zoekresultaat van deze concurrent klikken? En zodra je daar op geklikt hebt, bedenk dan waarom je juist met hen zou willen samenwerken, of juist daar een bestelling zou willen plaatsen. Wat doen zij goed in de communicatie en uitstraling, en wat doe jij juist beter? Zo bepaal je waar je je voordeel uit kunt halen en identificeer je de aspecten die nog verbeterd dienen te worden aan jouw website.

Lees ook: Het belang van een onderscheidende online positionering.

2. Google suggesties / gerelateerde zoekopdrachten

Mogelijk zoek je zelf al snel naar de wat algemenere termen om jouw producten of dienstverlening te omschrijven, wanneer je je concurrentie gaat analyseren in de zoekresultaten. Maar veel van je potentiële klanten zullen juist gerichter zoeken, specifiek naar wat ze nodig hebben.

Bekijk eens de suggesties die Google geeft wanneer je een zoekterm invoert in de zoekbalk van Google. Dit zijn vaak specifiekere, long tail zoekopdrachten, gerelateerd aan jouw ingevoerde zoekterm, waar regelmatig naar gezocht wordt. Welke concurrenten kom je tegen wanneer je deze zoekresultaten bekijkt? En ben je zelf ook vindbaar op die zoektermen?

Google suggesties

– Google suggesties.

Onderaan de pagina met zoekresultaten vind je in Google ook gerelateerde zoekopdrachten. Google toont hier een aantal verwante zoekopdrachten waar regelmatig op gezocht wordt. Ook hier kan het interessant zijn om eens door te klikken en te analyseren welke concurrenten je zoal tegenkomt.

Google gerelateerde zoekopdrachten

– Gerelateerde zoekopdrachten in Google, te vinden onderaan de pagina met zoekresultaten.

3. Google Alerts

Wil je op de hoogte blijven van activiteiten van je online concurrenten? Of het laatste nieuws rondom deze concurrenten meekrijgen? Dan biedt Google Alerts uitkomst. Met Google Alerts kun je meldingen instellen waarmee je een seintje krijgt wanneer er over jouw concurrenten of hun merken geschreven wordt. Uiteraard kun je dit ook instellen voor je eigen merknaam en bedrijfsnaam, zodat je op de hoogte blijft van jouw eigen (online) reputatie.

Google Alerts

– Een voorbeeld van de Google Alerts meldingen die je kunt instellen.

Door zoektermen in te stellen die relevant zijn aan jouw vakgebied / werkgebied blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw niche. En ook daarbij kun je natuurlijk weer zien welke namen er genoemd worden in de artikelen en nieuwsitems die online verschijnen.

Je kunt zoveel Google Alerts instellen als je zelf wilt. Probeer het dus gerust eens met diverse termen en behoud uiteindelijk alleen de zoektermen die echt interessante informatie voor je opleveren.

4. Veilinginzichten bekijken

Adverteer je via Google Ads? Bekijk dan eens de veilinginzichten. Deze vind je op campagne- en advertentiegroep niveau in een tabblad bovenaan de pagina.

Met de veilinginzichten wordt zichtbaar gemaakt met welke andere partijen jouw advertenties concurreren. Nuttige statistieken zoals de gemiddelde advertentiepositie, het vertoningspercentage, overlap percentage en het overtreffingspercentage geven je inzicht in de prestaties van jouw advertenties ten opzichte van die van concurrenten.

Met wie word je vaak tegelijkertijd vertoond, en welke concurrent heeft advertenties die vaker boven jouw advertentie worden weergegeven?

De veilinginzichten vormen op twee fronten een praktisch hulpmiddel. Enerzijds geeft het je inzicht in de mate van concurrentie: moet je opboksen tegen grote partijen die waarschijnlijk over een flink advertentiebudget beschikken, of kun je relatief eenvoudig je concurrenten overtreffen met jouw advertenties?

Aan de andere kant kun je de veilinginzichten gebruiken om eens verder te kijken bij de concurrenten die je daar tegenkomt. Mogelijk staan hier namen tussen waar je zelf niet direct aan gedacht zou hebben. Bekijk hun advertenties en websites eens en trek daar lering uit. Wat doen zij goed of beter? En waar kun je ze op verslaan?

5. Activiteit op social media monitoren

De online aanwezigheid van je concurrenten gaat (doorgaans) verder dan alleen hun website en Google. Bekijk daarom ook eens de social media profielen van je concurrentie. Wat voor content delen ze op de social media platformen waar ze actief zijn, en hoe gaan ze de interactie aan met de doelgroep? Wordt er veel gereageerd op de content, of worden hun posts veelvuldig gedeeld of geliked?

Door te bepalen wat goed werkt voor je concurrenten krijg je mogelijk ook een aantal handvatten voor je eigen contentstrategie op deze social media platformen. Analyseer ook eens hoe actief je concurrenten op de verschillende platformen zijn en leg dit naast je eigen activiteit. Zijn er mogelijkheden die jij nog niet benut, of mis je bij hen iets waar jij op zou kunnen inhaken? Zo verkrijg je praktische inzichten waar je vervolgens ook direct naar kunt gaan handelen!

Online concurrentieanalyse op SEO en technisch vlak?

Met deze 5 tips kun je in de basis zelf al een eenvoudige online concurrentieanalyse uitvoeren en eerste optimalisatieslagen maken. Voor een meer uitvoerige en gedetailleerde analyse biedt Think Online specialistische ondersteuning.

In een uitgebreide analyse worden je concurrenten doorgelicht en onderzocht, onder andere op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie) en de technische prestaties van hun website. Think Online biedt volledig inzicht in de online zichtbaarheid van je concurrenten, inclusief optimalisatiekansen voor de website en online prestaties van jouw onderneming.

Interesse? Bekijk dan onze online concurrentieanalyse pagina of neem direct contact met ons op voor meer informatie.