Google Ads

Met deze 7 tips haal je meer uit je Google Ads campagne

Geef je maandelijks een flink bedrag uit aan Google Ads maar krijg je er geen leads voor terug? Zonde! Want het is zeker mogelijk om rendabel te adverteren in Google. We geven je in deze blog 7 tips om meer uit je Google Ads campagne te halen.

1. Groepeer je zoekwoorden

In een campagne kun je verschillende advertentiegroepen aanmaken met ieder relevante advertenties en zoekwoorden. Een van de grootste fouten die wordt gemaakt is alle zoekwoorden en advertenties in één advertentiegroep gooien; lekker makkelijk. Ja, dan ben je snel klaar. Maar slim is het niet!

Door zoekwoorden en bijbehorende advertenties te bundelen in advertentiegroepen vergroot je de relevantie. Dat is goed voor je kwaliteitsscores, waardoor je in verhouding minder betaalt per klik!

Voorbeeld
Een winkel verkoopt t-shirts, broeken, blouses etc. van allerlei verschillende merken. Ze willen gaan adverteren in Google maar ze delen hun producten niet op in verschillende advertentiegroepen. In dit geval zouden ze een advertentie moeten maken met als titel ‘De mooiste broeken’ of ‘T-shirts online’ in plaats van meerdere, relevante titels die te maken hebben met waar mensen naar op zoek zijn.

Het is verstandiger om ook meerdere advertentiegroepen te maken om de kledingstukken te ordenen. Zo kun je specifieke advertenties maken zoals ‘Zwarte Skinny fit jeans heren online kopen’ wanneer iemand op zoek is naar een zwarte broek voor mannen. Of ‘G-Star broeken bij…’ wanneer iemand zoekt naar een G-star broek. Hierdoor sluit je advertentie beter aan bij de zoekopdracht en de kwaliteitsscore van je campagne zal omhoog gaan.

Tip: kijk ook eens naar de mogelijkheden van dynamic search ads!

2. Gebruik niet alleen brede zoekwoorden

We zien het vaak tijdens Google Ads audits: campagnes bomvol brede zoekwoorden. Dat is gevaarlijk! De kans dat je advertentie wordt vertoond op irrelevante zoekopdrachten is vrij groot.

Zo hebben we tijdens een Google Ads audit een voorbeeld gezien hoe het dus NIET moet. Het bedrijf wil vindbaar zijn op zoekwoorden als ‘crematie regelen’, ‘uitvaartbegeleiding’ en ‘begrafenis regelen’. Het overgrote deel van de zoektermen (= zoekopdrachten die mensen in Google intypen en vervolgens op een advertentie klikken) bestond uit termen als ‘hond cremeren’ en ‘kat cremeren’. Doodzonde, dat is weggegooid geld.

Met zoektypen voor zoekwoorden bepaal je welke zoekopdrachten je advertentie kunnen activeren.

Modifier voor breed zoeken: +zoekwoord, het zoekwoord komt, in combinatie met andere woorden, voor in de zoekopdracht.

Woordgroep: ‘’zoekopdracht’’, het zoekwoord komt in deze volgorde voor in de zoekopdracht en er kan iets voor of achter de woordgroep staan.

Exact zoekwoord: [zoekopdracht], het zoekwoord, zoals de naam al doet vermoeden, komt exact overeen met de zoekopdracht.

3. Voeg uitsluitingszoekwoorden toe

Bedenk van tevoren ook op welke woorden of combinaties je juist NIET gevonden wil worden.

Zie je dat je advertenties worden vertoond bij zoektermen die niet relevant zijn? Sluit deze altijd uit! Hiermee voorkom je dat de volgende met een soortgelijke zoekopdracht niet weer op je advertentie klikt.

Het is zonde om eerst budget uit te moeten geven voordat je deze zoektermen ontdekt en dus kunt uitsluiten. Door het toevoegen van lijsten met uitsluitingszoekwoorden houd je direct een hoop tegen.

Denk aan uitsluitingszoekwoorden als: wat is, wat betekent, definitie, slechte, voorbeelden, forum, gebruiksaanwijzing, vacature, gratis en ga zo maar door. Dit zijn zoektermen waarvan je vaak op voorhand weet dat je er niet op gevonden wil worden.

Daarnaast is Google zelf ook een goede plek om uitsluitingswoorden te vinden. Wil je bijvoorbeeld adverteren op telefoonhoesjes? Ga naar Google en zoek eens op ‘telefoonhoesjes’. Als je naar beneden scrollt zie je de gerelateerde zoekopdrachten (ook wel, Google suggesties). Zie de afbeelding hieronder.

De zoekopdrachten die mij direct opvallen: goedkope telefoonhoesjes en telefoonhoesjes maken. Verkoop je telefoonhoesjes voor alle merken telefoons of alleen voor iPhone? Deze suggesties helpen je om uitsluitingszoekwoorden te achterhalen.

Google suggesties

4. Voeg extensies toe

Voeg altijd extensies toe aan je advertenties. Het geeft je de mogelijkheid om extra informatie toe te voegen. En het mooie is… het kost niets extra!

Google Ads

Er zijn verschillende extensies die je toe kunt voegen. Wil je jouw voordelen of USP’s (unique selling points) onder de aandacht brengen? Voeg dan highlight-extensies toe.

Is het doel van een advertentie om mensen naar je winkel te krijgen? Voeg dan een locatie-extensie toe. Of wil je juist dat mensen massaal gaan bellen? Kies dan voor een oproepextensie.

Google

5. Link Google Ads aan Google Analytics

Wil je meer inzicht in de kwaliteit van het websiteverkeer uit je Google Ads campagnes? Koppel dan Google Analytics aan Google Ads.

Door de koppeling maak je in Google Ads inzichtelijk hoe lang de mensen die op je advertentie hebben geklikt gemiddeld actief zijn op je website en hoeveel pagina’s ze bekijken. Ook kun je het bouncepercentage en het percentage nieuwe bezoekers zien.

6. Meet conversies

Het is belangrijk om conversies bij te houden. Voorbeelden van conversies zijn: het invullen van het contactformulier, aanvraag van een nieuwsbrief of een aankoop in je webshop. Maar ook conversies zoals een klik op het telefoonnummer of een klik op een specifieke button zijn waardevol om te meten.

Zo zie je precies welke campagne, advertentiegroep, advertentie of zoekwoord de meeste conversies heeft gerealiseerd. Dit maakt het optimaliseren van je campagnes ook makkelijker. Want leuk, dat hoge CTR (doorklikratio) van advertentie x, maar wanneer advertentie y zorgt voor de meeste verkopen, is dat natuurlijk veel waardevoller!

7. Optimaliseer voortdurend

De campagnes staan. Het eerste resultaat is zichtbaar. Nu gaat het optimaliseren beginnen!

Behalen de campagnes de gewenste resultaten? Zorgen ze voor kwalitatief verkeer? Meer leads? Meer verkopen? Of verbrand je mediabudget…

Bekijk de resultaten op campagneniveau en vervolgens ook op advertentiegroep-, advertentie- en zoekwoordniveau. Pas je biedingen aan, experimenteer met andere biedstrategieën, schuif met mediabudget en optimaliseer je advertenties en landingspagina’s.

Zelf aan de slag met Google Ads?

Wil je zelf aan de slag met Google Ads? Houd deze 7 tips erbij of neem contact met ons op voor hulp. We geven ook regelmatig een Google Ads training voor beginners of gevorderden.

Heb je al een Google Ads account, actieve campagnes en ben je benieuwd of je goed op weg bent? Vraag dan een Google Ads audit aan. Je ontvangt dan een advies rapport van ons waarmee je zelf aan de slag kunt.