Facebook do's en don'ts

5 do’s en don’ts op Facebook

Er zijn veel dingen die je als organisatie goed kunt doen wanneer je post op Facebook, maar er kan ook minstens net zo veel mis gaan. Hoe zorg je ervoor dat je je kansen optimaal benut om je doelgroep te bereiken met je posts, en wat moet je zien te voorkomen? In deze blog beschrijven we een aantal van de belangrijkste do’s en don’ts op Facebook!

Don’t #1: Puur posts plaatsen met een commercieel belang

Het is verleidelijk om Facebook als een ideaal promotiekanaal te zien voor je producten of diensten, en tot op zekere hoogte leent Facebook zich hier voor. Maar je volgers (en doelgroep) zitten vaak niet te wachten op een constante stroom van product- of dienstaanprijzingen.

Bedenk dat de volgers die je in eerste instantie zult gaan bereiken met je berichten vaak al overtuigd zijn van hetgeen je aanbiedt. En Facebookgebruikers zitten niet op het platform om allerlei productaanprijzingen voorgeschoteld te krijgen, maar gebruiken het voor vermaak en het sociale aspect. Daarnaast zijn we allemaal tot op zekere hoogte blind geworden voor commerciële uitingen, doordat we hier op dagelijkse basis al mee overspoeld worden.

Do #1: Informationele en persoonlijke content delen

Hoe pak je het dan wel goed aan? Door je focus te verleggen naar informationele en persoonlijke content. Op die manier houd je de aandacht veel beter vast, zonder af te schrikken met een directe commerciële boodschap. Bied inzicht in de onderwerpen, thema’s en vraagstukken die je doelgroep bezighouden en verstrek vanuit je expertise interessante inzichten en oplossingen.

Daarnaast is het social media platform uitermate geschikt voor het delen van meer persoonlijke content. Hierbij is er ook ruimte om eens wat meer van je team te laten zien, of een interessante blik ‘behind the scenes’ te tonen. Door hier aandacht aan te besteden maak je je organisatie persoonlijker, tastbaarder en menselijker, wat een positief effect op de beeldvorming kan hebben.

(Sla in dit laatste echter niet te veel door; dat mensen een persoonlijk gesprek met je ‘menselijke merk’ willen hebben is namelijk een van de marketing mythes die collega Laetitia ontkracht in haar recente blog.)

KLM FB post

– KLM biedt een kijkje achter de schermen en onthult antwoorden op enkele ‘mysteries’ en vragen die door volgers ingestuurd zijn.

Dit alles betekent natuurlijk overigens niet dat content met een commerciële insteek geheel uit den boze is. Echter zou het wel slechts een klein aandeel moeten betreffen van je posts op Facebook.

Don’t #2: Alleen maar zenden

Een grote valkuil voor veel bedrijven, niet alleen op Facebook maar ook in de algehele communicatie / marketingstrategie: alleen maar willen zenden. Een social media platform als Facebook zou juist uit moeten nodigen om de interactie aan te gaan. En interactie verloopt uiteraard moeizaam als er alleen maar ruimte wordt gegeven aan eenrichtingsverkeer.

Do #2: De interactie met je volgers opzoeken

Facebook biedt diverse mogelijkheden om interactie op te zoeken met je berichten. Naast berichten waarmee je puur aan het zenden bent, kun je bijvoorbeeld ook eens een interessant dilemma voorleggen aan je volgers, in de vorm van een poll. Of stel eens een open vraag in je bericht om de opinie te peilen van je doelgroep. Belangrijk aandachtspunt: hierbij zul je wel actief je posts in de gaten moeten houden, zodat je tijdig kunt reageren op reacties en vragen.

Dilemma op dinsdag Facebook post

– Het account Dilemma op Dinsdag doet haast niet anders: interactie opzoeken met de volgers.

Don’t #3: Alleen berichten met links plaatsen

Wanneer je Facebook inzet met het doel om websitebezoeken te stimuleren, zul je logischerwijs vaak door willen verwijzen naar de content op je website. Facebook is natuurlijk een interessant medium om zaken als je blogs en nieuwsitems te delen (we doen het immers zelf ook 😉 ).

Toch is het niet ideaal om alleen berichten te delen met verwijzingen naar je website erin. Hoe zit dat?

Do #3: Afwisselen tussen posts met en posts zonder link

Facebook geeft de voorkeur aan berichten zonder externe links. Zo houden ze hun gebruikers immers langer binnen hun eigen platform. Wil je een groot bereik realiseren onder je volgers? Dan doe je er goed aan om regelmatig af te wisselen tussen het delen van berichten met links naar je website en berichten zonder externe links.

Quest Facebook Post

– Quest had er ook voor kunnen kiezen om deze video op de website te delen en door te linken vanuit het bericht, maar plaatst deze direct geïntegreerd in de nieuwsfeed.

Don’t #4: Posten op luwe tijden

Stel, je hebt rekening gehouden met al deze tips en deelt sindsdien een prachtige mix aan content. Je weet wat je doelgroep interessant vindt, gaat de interactie met hen aan. Wat kan er nog mis gaan? Mogelijk zie je hier nog een essentieel aspect over het hoofd: je timing.

Plaats je je post op een moment dat je volgers nauwelijks actief zijn op Facebook? Dan zul je je berichtbereik zien kelderen. Ultiem zonde natuurlijk, wanneer goede content niet je publiek weet te bereiken.

Do #4: Posten tijdens de ideale plaatsingstijden

Hoe zorg je ervoor dat je de volledige potentie van je content kunt benutten, wanneer je deze deelt op Facebook? Dit vraagt enig onderzoek en vermogen om te experimenteren. Gelukkig zijn er om je op weg te helpen online diverse artikelen te vinden over de ideale posttijden voor alle social media platformen.

Wil je nog specifieker voor jouw business en meer datagedreven te werk gaan? Kijk dan eens als paginabeheerder in de statistieken (Statistieken > Berichten) om een grafiek te zien met de tijden waarop je paginavolgers online zijn. Zo zie je precies wanneer de piekmomenten zijn waar je op in kunt spelen met de plaatsing van je posts.

Let wel op: deze tijden zijn weergegeven in Pacific Standard Time (PST). Zorg er dus voor dat je dit wel even vertaalt naar Central European Summer Time (CEST) of Central European Time (CET), anders plaats je waarschijnlijk juist precies op de verkeerde momenten je berichten!

Don’t #5: Niet leren van eerdere prestaties

Met alle tips op zak ga je aan de slag met het plaatsen van optimale posts. Het is dan verleidelijk om snel in een vast patroon te vervallen en deze aan te houden. Het zou echter zonde zijn om niet regelmatig een blik te werpen op je eerdere prestaties en die kennis te benutten.

Do #5: De prestaties van je posts analyseren en daar naar handelen

Experimenteren en testen is essentieel bij het optimaliseren van je Facebook posts en je achterliggende strategie. Observeer hoe je berichten presteren, analyseer welke strategieën geloond hebben en bedenk ook wat juist niet goed blijkt te werken. Pas hier je strategie op aan en blijf vooral verder testen, met de kennis op zak van je eerdere ervaringen. Zo blijf je ‘on top of your game’ en kun je het maximale uit je posts op Facebook halen.

 

Meer lezen?

Hoe meet je je succes op Facebook? Ontdek de IPM formule, een methode om het succes van je posts te meten op basis van de mate van interactie.

Ben je ook benieuwd naar het adverteren op Facebook? Met advertenties kun je een groot bereik realiseren, maar het platform biedt ook mogelijkheden om zeer gericht berichten aan je doelgroep te vertonen. Lees er meer over in onze blog ‘De 5 grootste voordelen van adverteren op Facebook’.