Online marketing België

Online marketing uitbreiden naar België? Begin met een goede voorbereiding

E-commerce in België blijft groeien: het aantal online uitgaven en het bestede bedrag stijgen voor het vijfde jaar op rij. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor (september 2019).

Niet gek dus dat een hoop Nederlandse bedrijven ook de Belgische markt proberen te veroveren. Maar wie denkt dat dat gewoon een kwestie is van één op één campagnes kopiëren naar België heeft het mis…

In dit artikel geef ik je 3 tips om je marketing uit te breiden naar België.

Tip 1: doe uitgebreid zoekwoordenonderzoek

Net als Nederlanders gebruiken Belgen voornamelijk Google als online zoekmachine. Daarom is ook Google Ads een interessant kanaal in België.

Of je nu aan de slag gaat met SEO of Google Ads campagnes, het doen van zoekwoordenonderzoek is onmisbaar. Want Vlaams en Nederlands verschilt stiekem toch best wat van elkaar! Kijk maar:

Wat bedoelt een vlaming als hij zegt; ik ga naar de refter voor lunch? Dan gaat hij naar de kantine. En wanneer hij in een woonwinkel op zoek is naar een nieuwe zetel? Dan is hij op zoek naar een stoel of fauteuil. Het laatste voorbeeld is speciaal voor mijn collega Jeroen, want is het nou zeker en vast of vast en zeker..?

Via Google Trends kun je zien wat het verschil is tussen het zoekvolume van twee woorden in verschillende landen of gebieden. In het voorbeeld hieronder zijn de zoekwoord ‘zetel’ en ‘fauteuil’ met elkaar vergeleken. Zo zie je dat er in Nederland meer gezocht wordt op ‘fauteuil’ en in Vlaanderen juist meer op ‘zetel’.

Google Trends

Google Trends

Zoekwoordenonderzoek kun je doen door gebruik te maken van de zoekwoordplanner van Google Ads. Dat geeft je nuttig input voor betaalde campagnes, maar ook voor SEO werkzaamheden. Een voorbeeld: op de zoekterm ‘IKEA zetel’ wordt in Vlaanderen gemiddeld 4.400 keer per maand gezocht en op ‘IKEA stoelen’ gemiddeld maar 2.900 keer per maand.

Vergeet bij het doen van zoekwoordenonderzoek natuurlijk ook Wallonië niet, waar Frans gesproken wordt. Maar dat is niet het enige verschil tussen de Vlamingen en de Walen. Zalando geeft ons inzicht in hun Belgische klanten. Zo blijken Walen gevoeliger voor solden (uitverkoop of sale), maar geven ze wel meer geld uit dan de Vlamingen.

Zalando

Tip 2: pas je url structuur aan

Heb je als doel met je website in de organische zoekresultaten van Google te scoren in België? Dan is het verstandig je url structuur aan te passen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Een tweede (en derde) domein, zoals website.be en website.fr
  • Een subdomein van je huidige domein, zoals be.website.com en fr.website.com
  • Je huidige domein met subfolder, zoals website.com/be en website.com/fr
  • Je huidige domein met subfolder voor land én taal, zoals website.com/be-nl en website.com/be-fr

Let er ook op dat je een Belgische server gebruikt voor je domein. Google kijkt namelijk naar de locatie van je website bij het bepalen van de zoekresultaten.

In de code of sitemap van je website geef je vervolgens aan dat je meerdere versies van een pagina voor verschillende talen en regio’s hebt. Wanneer je dit doet, help je Google om gebruikers door te verwijzen naar de meest geschikte versie van je webpagina.

Tip 3: verdiep je in de (cultuur)verschillen

Naast het verschil in taal zijn er andere belangrijke verschillen tussen Nederland en België en de manier waarop er online wordt gewinkeld. Er zijn daarom ook een aantal dingen waarin je je moet verdiepen.

Heb je bijvoorbeeld een webshop, let dan goed op betaalmogelijkheden die je aanbiedt. Veel Nederlandse webshops maken gebruik van iDEAL, maar in België wordt dat niet gebruikt. Een soortgelijk initiatief in België is Mistercash. Daarnaast is het gangbaar om de mogelijkheid voor het betalen met creditcard, overboeking en PayPal aan te bieden.

Belgen zijn over het algemeen minder direct dan Nederlanders en zijn minder gevoelig voor advertenties met teksten als ‘2+1 gratis’. Zij vinden vertrouwen belangrijker en zullen daarom meer waarde hechten aan reviews en testimonials.

Ga je ook aan de slag met bedrijfs- en/of productvideo’s? Let er dan op dat je een Belgische of Franse voice-over gebruikt.

Kijk ook eens op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland! Daar vind je handige tips voor wanneer je wilt gaan ondernemen in België.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij je onlinemarketingactiviteiten, in Nederland of daarbuiten? Neem dan contact op met de specialisten van Think Online.

 

Omslagfoto van lajust via Pixabay.