Online marketingstrategie

Update je online marketingstrategie met het See, Think, Do, Care-model!

Het einde van het jaar is in zicht. Tijd om de resultaten van je online marketinginspanningen van 2019 te evalueren. En om je strategie voor 2020 te bepalen of updaten. Met het See, Think, Do, Care-model van Google zet je ongetwijfeld de juiste koers!

Bepaal je strategie niet aan de hand van de laatste trends

Ieder jaar zien we ze weer voorbij komen: lijstjes met dé (online) marketingtrends voor volgend jaar. Leuk om te lezen en inspiratie uit op te doen natuurlijk. Maar raak jij ook niet licht in paniek als je bedenkt dat je met al die trends iets zou moeten doen?

Marketing trends

Gelukkig is dat dan ook niet de bedoeling! Vergeet niet dat je een sterk merk bouwt door langdurig een consistente strategie te volgen. Ga je met iedere nieuwe trend die je tegenkomt mee? Dan verlies je je langetermijndoelstellingen gemakkelijk uit het oog. Nieuw is niet altijd beter. Niet teveel focus op allerlei trends dus. Update liever je huidige (online) marketingstrategie zodat deze klaar is voor volgend jaar.

See, Think, Do, Care-model als basis voor je online marketingstrategie

Het See, Think, Do, Care-model van Google is dus een handig model om de customer journey van je klanten in kaart te brengen. Het model geeft de verschillende fases van de klantreis aan.

Hoe zat het ook alweer met de See, Think, Do en Care-fase? Lees mijn eerdere blog: See, Think, Do, Care model in de praktijk

Ga eens na bij al je (online) marketingactiviteiten voor welke fase van het model je dit doet. Wil je meer naamsbekendheid bij mensen die je merk nog niet kennen? Of wil je met een campagne meer verkopen realiseren? Doe je dit ook en bereik je hier de juiste mensen (mensen in de Do-fase) voor?

Het See, Think, Do, Care-model heeft twee grote voordelen voor je marketingstrategie. Het zorgt ervoor dat je de intentie van de klant centraal stelt. Je probeert dus meer aansluiting te vinden bij waar je klant naar zoekt op dat moment en hoe jij daarbij kunt helpen. Daarnaast stelt het See, Think, Do, Care-model (in tegenstelling tot het oude AIDA framework) dat de customer journey niet per se hiërarchisch verloopt. Hierdoor is de kans op een mismatch met de behoeften van je doelgroep een stuk minder groot!

online customer journey

Nooit meer effectieve campagnes foutief uitschakelen

Maak je een (online) marketingstrategie op basis van het See, Think, Do, Care-model? Dan schakel je nooit meer campagnes uit die eigenlijk gewoon goed presteren. Je bepaalt van tevoren namelijk de juiste KPI’s die je bij iedere fase wilt bereiken.

Meer weten over welke online kanalen en KPI’s geschikt zijn in welke fase? Lees dan mijn eerdere blog: See, Think, Do, Care-model en online kanalen

We zien nog vaak dat branding campagnes worden uitgeschakeld omdat ze niet genoeg conversies opleveren. En dat terwijl conversies helemaal geen goede KPI zijn in deze fase. Mensen in de See-fase zijn nu eenmaal nog niet klaar om te kopen. Je kunt beter kijken naar hoe vaak je merk online genoemd wordt.

Het uitschakelen van effectieve campagnes is een risico van teveel focus op trends en korte termijn doelstellingen. Ga dus even zitten voor het begin van volgend jaar en update je online marketingstrategie met behulp van het See, Think, Do, Care-model. Of plan een strategische sessie met onze specialisten in!

 

 

Foto’s door JESHOOTS.COM via Unsplash