Online marketing in Duitsland succesvol inzetten? Zo doe je dat!
Denk je erover om zaken te gaan doen in Duitsland? Of ben je al actief in Duitsland maar wil je er ook online op de kaart staan? Online marketing in Duitsland is niet zo makkelijk als het kopiëren en vertalen van je inspanningen in Nederland!
Net zoals online marketing in België heb je ook voor Duitsland een goede voorbereiding nodig. Maar als je eenmaal Duitse klanten aan je weet te binden, raak je ze in de regel niet snel meer kwijt.
Dus, online succesvol worden in Duitsland, hoe doe je dat?
Tip 1: Zorg voor formele teksten zonder foutjes
In Nederland spreken we onze klanten bijna altijd het liefst aan met ‘je’. Afhankelijk van je product en doelgroep: hoe informeler hoe beter. In Duitsland is dat helemaal anders. Je kunt een Duitser eigenlijk nooit te formeel aanspreken. Gebruik daarom altijd ‘Sie’ (u) in je teksten.
Sowieso moet je ervoor zorgen dat je website in het Duits beschikbaar is. Je gaat in Duitsland weinig bereiken met een Engelstalige website. Duitsers willen in hun eigen taal aangesproken worden.
Zorg er ook voor dat je teksten of vertalingen van hoge kwaliteit zijn. Als de rest ons aanspreekt, dan zien we in Nederland kleine taalfoutjes zo door de vingers. De kans is groot dat potentiële klanten in Duitsland echt op je afknappen als alles niet 100% klopt.
Tip 2: Denk groot (in budget)
De Duitse markt is maar liefst vijf keer groter dan de Nederlandse. Wil je mensen in heel Duitsland bereiken? Dan zul je flink meer budget moeten inzetten dan hier.
Hoeveel je precies nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van je producten, je doelgroep en de kanalen die je inzet. Wil je niet meteen zo’n groot budget inzetten? Begin dan met één of twee deelstaten en breidt dit later uit.
Tip 3: Ga na wat je USP’s in Duitsland zijn
Wat in Nederland een reden is om bij jouw bedrijf te kopen, hoeft dit in Duitsland niet te zijn. Duitsers hechten veel waarde aan kwaliteit en aan vertrouwen. Afspraak is afspraak. In Duitsland kan het bijvoorbeeld veel belangrijker zijn dat je altijd op tijd levert en telefonisch bereikbaar bent dan hier. Onderzoek daarom welke kwaliteiten jouw doelgroep in Duitsland belangrijk vindt.
Tip 4: Aan de slag met XING
Gebruik je in Nederland LinkedIn om je doelgroep te bereiken? De kans is groot dat dit in Duitsland veel minder succesvol is. Daar wordt het platform XING namelijk veel meer gebruikt.
XING is vergelijkbaar aan LinkedIn. Je kunt er ook adverteren en gebruik maken van dezelfde targetingopties als LinkedIn biedt. Houd er wel rekening mee dat het maken van advertenties in XING heel beperkt is. Als je naar een externe website linkt, kun je maar één advertentie met een kleine afbeelding inzetten. Daarnaast heb je geen mogelijkheden conversies op je website bij te houden in het platform of om remarketing in te zetten.
Tip 5: Verdiep je in Amazon
In Nederland wordt Amazon amper gebruikt, maar in Duitsland is het platform goed voor ruim 50% van de online verkopen. Genoeg reden dus om je in de marktplaats te verdiepen als je aan consumenten verkoopt!
Tip 6: Zorg voor vertrouwen
Als je het vertrouwen van een Duitser hebt gewonnen, heb je er een loyale klant voor het leven bij. Maar hoe zorg je er nu voor dat je Duitse potentiële klanten die gekke Hollanders gaan vertrouwen?
Heb je de mogelijkheid om een vestiging in Duitsland te openen? Dan zorgt dit bij je Duitse doelgroep voor meer geloofwaardigheid en betrokkenheid. Ga je alleen online de Duitse markt op? Zorg dan wel voor een Duits postadres, een Duits rekeningnummer, een Duits telefoonnummer en een GmbH (Duitse vorm van B.V.). En natuurlijk een medewerker die perfect Duits spreekt om de Duitse klanten te woord te staan!
Daarnaast is het belangrijk dat je zorgt voor naamsbekendheid en een goede online autoriteit. Wees aanwezig in de zoekresultaten van Google (en Bing) door middel van SEO en Google Ads advertenties. Nederland loopt erg voor op Duitsland op het gebied van online. Met onze kennis is het daarom vaak een stuk makkelijker dan in Nederland om goede posities in de zoekresultaten te veroveren!
Online groeien in Duitsland?
Think Online helpt al meerdere bedrijven en organisaties om succesvol online marketing in te zetten in Duitsland. Wil je ook online groeien in Duitsland? Neem dan contact op met een van onze specialisten!
Foto’s door Christian Wiediger en Ansgar Scheffold via Unsplash