Zo werk je de klantreis uit van toekomstige studenten!
28 februari 2020 / in Marketing voor onderwijs, Marketing / door Laetitia Faes
Om kwalitatieve studenten te werven voor je opleiding of onderwijsinstelling zul je op de juiste momenten scholieren moeten bereiken. En natuurlijk met de juiste boodschap. Via online kanalen kun je al ver voor de open dagen aanwezig zijn bij scholieren (en hun ouders).
Maar hoe begin je? En hoe weet je waar, wanneer en met welke boodschap je die scholieren kunt bereiken? Een goed begin is om de “klantreis” voor toekomstige studenten uit te werken. In deze blog vertellen we je hoe je dat doet!
Wat is de klantreis of customer journey?
De klantreis of customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst koopt. Je denkt misschien niet direct aan studenten als klanten die een dienst kopen (of misschien juist wel en daarom ben je hier 😉 ). Maar door de toenemende concurrentie en de schaarste van studenten wordt online marketing in het onderwijs steeds vaker ingezet.
Het in kaart brengen van de klantreis maakt inzichtelijk welke stappen scholieren doorlopen tot ze eenmaal student worden. Ook kom je erachter welke behoefte ze in iedere fase hebben. Hier moet jouw opleiding of onderwijsinstelling met de juiste informatie aanwezig zijn.
Maar het houdt nog niet op als je de studenten eenmaal binnen hebt. Ook daarna is het belangrijk dat je studenten blijft bereiken. Op die manier zorg je voor meer binding tussen student en onderwijsinstellingen. Zo werk je ook meteen aan het werven van studenten voor de toekomst. Want wie weet bevelen de studenten van nu jouw school of universiteit wel aan hun kinderen aan!
Doelgroepen: scholieren en ouders
Iedere doelgroep heeft zijn eigen customer journey. En denk niet alleen aan de “klanten” – scholieren in dit geval – maar ook aan degenen die hen beïnvloeden. Ouders, vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders bij het maken van een studiekeuze. Het is ook goed om voor hen een klantreis uit te werken zodat je niet vergeet ook hen te bereiken.
See, Think, Do, Care-model
Een handig model om de klantreis in kaart te brengen is het See, Think, Do, Care-model. De fases in de customer journey die vóór de aankoop plaatsvinden worden ook wel orientatiefases genoemd.
Laten we een universiteit als voorbeeld nemen. In de See-fase zitten in dat geval alle vwo’ers. In de Think-fase zit het deel dat er ook aan denkt om een universitaire opleiding te gaan doen. In de Do-fase zit dat deel van de vwo’ers dat actief op zoek is naar een universitaire opleiding. Na de “aankoop” komt de Care-fase. Hierin zitten je huidige studenten en alumni.
Klantreis van toekomstige studenten uitwerken
Uiteindelijk wil je dus van scholieren weten welke stappen ze in iedere fase doorlopen waar jij iets mee kunt. Ook wil je scholieren in iedere fase bereiken. In bovenstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat je al ver voor de open dagen aanwezig moet zijn. Anders zou je alleen maar mensen uit de Do-fase (degenen die al actief op zoek zijn naar een studie) bereiken.
Een customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Lang voordat ze actief gaan zoeken naar een studie, kun je ze al kennis laten maken met jouw school, universiteit of opleiding. En wat dacht je van laten zien hoe leuk jouw studentenstad wel niet is? Want in sommige gevallen speelt de plaats van de opleiding wel de meest belangrijke rol.
Bedenk voor iedere fase in de klantreis op welke momenten scholieren behoefte hebben aan welke informatie. Om je op weg te helpen hebben we een handig invulmodel gemaakt dat je hierbij kunt gebruiken. Daarna kun je aan de slag met het uitwerken van een contentstrategie om de toekomstige studenten (en ouders en leraren) op het juiste moment te bereiken met kwalitatieve blogs en andere killer content.
Hier vind je onze privacyverklaring.
Let op bij het uitwerken van de customer journey voor studenten:
- De customer journey van toekomstige studenten kan jaren duren. Wacht niet tot het moment dat scholieren actief op zoek gaan naar een studie om ze te bereiken, dan ben je misschien al te laat.
- De klantreis van studenten verloopt via verschillende kanalen, zowel online als offline. Zorg dat je alle belangrijke kanalen meeneemt in het uitwerken van de klantreis. Social media (online) kan bijvoorbeeld heel belangrijk zijn in de hele customer journey en open dagen en brochures (offline) alleen als scholieren al actief zoeken naar een studie.
- Advies van ouders weegt zwaar mee in de keuze voor een studie. Maar ook vrienden en leraren zijn belangrijke beïnvloeders. Werk ook voor hen een klantreis uit.
- Blijf niet alleen in je eigen aannames hangen met het risico belangrijke inzichten te missen! Wil je de klantreizen van jouw doelgroepen echt goed inzichtelijk maken? Zorg dan dat je hier ook echt scholieren, studenten en hun ouders of leraren bij betrekt.
- Er is veel meer informatie interessant dan alleen gerelateerd aan de opleiding. Niet alleen de opleiding is belangrijk in het maken van een studiekeuze, maar bijvoorbeeld ook de stad en de faciliteiten van de instelling. Je kunt scholieren dus een inkijkje geven in het leven van een student of content delen over wat er allemaal te doen is voor studenten in de stad.
Klantreis uitgewerkt, en nu?
Je hebt de klantreizen van je studenten (en hun ouders) uitgewerkt, en nu? Het is tijd om te gaan bedenken hoe je online marketing in kunt zetten om de scholieren tijdens die customer journey. Om je daarbij op weg te helpen hebben we deze handige blog geschreven met 17 vragen die je moet stellen voor het werven van studenten met online marketing.
Natuurlijk helpen wij je ook graag met het op de kaart zetten van je opleiding(en)! Neem contact met ons op, we komen graag kennismaken.
Foto’s door Element5 Digital via Unsplash