5 tips voor online marketing tijdens de coronacrisis
We bevinden ons in onzekere tijden. De impact van het coronavirus en de maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan is voor iedereen merkbaar. Als onderneming wil je de negatieve effecten voor jou en je bedrijf zoveel mogelijk beperken. Dat vraagt soms om creatieve oplossingen.
Gelukkig zal – net als bij iedere crisis – ook aan de coronacrisis een einde komen. Wil jij je alvast voorbereiden op wanneer de normale gang van zaken terugkeert? Of heb je nu even iets meer tijd om je met andere zaken bezig te houden? We geven je 5 tips voor online marketing tijdens de coronacrisis.
1. Maak alvast een online marketingplan voor na de crisis
Is het nu even veel rustiger dan normaal? Er komt een moment dat iedereen straks weer gewoon naar buiten mag en elkaar een hand kan schudden. Afhankelijk van de producten of diensten die je verkoopt kan het wel eens veel drukker worden dan normaal. Wat denk je bijvoorbeeld van horecazaken die na weken sluiten hun terrassen weer mogen openen? Of evenementen die weer gepland mogen worden en schoonheidssalons die weer klanten kunnen ontvangen?
Maak daarom een marketingplan dat je direct in gang kunt zetten na de crisis. Bedenk campagnes zodat je klanten je weer weten te vinden als het zover is. Misschien kun je speciale acties of aanbiedingen bedenken. Daarmee zorg je dat je opvalt tussen de drukte van alle andere bedrijven die ook weer op volle toeren gaan draaien.
2. Neem tijd om je bestaande marketingstrategie te updaten
Meestal wordt een (online) marketingstrategie voor een periode van een aantal maanden of jaren uitgewerkt. Maar het blijft goed om je strategie af en toe goed onder de loep te nemen en te kijken of het nodig is om bij te sturen. Want als er iets is dat het coronavirus ons kan leren, is dat er veel kan veranderen in korte tijd.
Lees ook: Update je online marketingstrategie met het See, Think, Do, Care-model
3. Zet je advertentiebudget in voor leadgeneratie op lange termijn
Er wordt op het moment minder geadverteerd. Dat betekent dat er ook minder concurrentie is op advertentieplatformen zoals Google Ads en adverteren daardoor goedkoper wordt. Daarnaast wordt er nu ook door veel mensen thuis gewerkt. Sommigen moeten daardoor strategisch hun aandacht verdelen tussen werk en kinderen. Maar anderen besteden meer tijd aan zoeken in Google en op social media.
Trek daarom niet meteen al je advertentiebudget in, maar gebruik dit om alvast nieuwe leads te verzamelen. Die kun je straks namelijk weer omzetten naar verkopen.
Benieuwd hoe je met content leads kunt verzamelen? Lees ook: 6x lead magnets: van content naar gekwalificeerde leads
4. Zorg voor goede content
Kom je normaal gesproken niet of te weinig toe aan het maken van content? Als het nu wat rustiger is kun je alvast vooruit werken. Begin met het maken van een contentkalender. Zo zorg je voor continuïteit en content die aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen. Dus ga aan de slag met het maken van (tijdloze) blogs, LinkedIn posts of video’s voor Facebook.
Hoe maak je killer content? Lees ook: 5 tips voor kwalitatieve blogs (die je uiteindelijk meer helpen verkopen!)
5. Geef je website een goede lenteschoonmaak
Wanneer heb jij voor het laatst gekeken of de teksten op je website nog helemaal up-to-date zijn? Wanneer een website eenmaal ‘af’ is, wordt dit vaak vergeten. Of je hebt er simpelweg geen tijd voor. Nu is het moment om alles even goed onder de loep te nemen. Zorg ervoor dat jouw website tiptop in orde is voor de drukte na de coronacrisis.
Blijf positief
Iedereen merkt de gevolgen van de verspreiding van het coronavirus. Helaas zijn dit voor velen van ons negatieve gevolgen. Toch is het belangrijk om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Blijf positief en gebruik deze tips om je online marketing klaar te stomen voor het einde van deze periode. En bovenal: zorg goed voor jezelf en voor elkaar!
Hulp nodig met je online marketing? Neem contact met ons op. Wij zijn gewoon telefonisch en per mail te bereiken, of plannen graag een afspraak op afstand met je in via Skype, Facetime, of andere middelen.