6x lead magnets: van content naar gekwalificeerde leads
Je bent al een tijd lekker bezig met content en dat heeft resultaat. Je websiteverkeer is duidelijk gestegen. Iedere maand zie je weer dat je blogs goed worden gelezen. Er is alleen 1 probleem: er wordt nog niet vaker contact opgenomen.
De stap tussen een blog lezen en direct contact opnemen met een bedrijf is meestal vrij groot. Daarom is het belangrijk om al in een vroeg stadium van de customer journey leads te verzamelen. Zo krijg je grip op welke websitebezoekers in welke mate interessant zijn en kun je meer contactmomenten met ze creëren. Uiteindelijk met het doel om de leads om te zetten in sales.
In dit artikel geef ik je 6 voorbeelden van lead magnets: interessante content waar mensen hun gegevens voor achter willen laten.
Lead magnets en See, Think, Do, Care
Het is dus belangrijk om in een vroeg stadium van de customer journey te beginnen met het verzamelen van leads. Zo kun je vanaf de eerste websitebezoeken al starten met het kwalificeren van het verkeer. Maar om je leads steeds verder de funnel in te krijgen, kun je in iedere fase van de klantreis tot de aankoop lead magnets inzetten.
Als we kijken naar het See, Think, Do, Care-model kun je dus lead magnets maken voor mensen in de See, Think en Do-fase. Het is ook belangrijk dat je lead magnets verschillen per fase. In de See-fase vraag je bijvoorbeeld alleen om een e-mailadres. In de Do-fase kun je meer gegevens vragen, zoals een telefoonnummer, bedrijfsnaam of adres.
Er zit niet alleen een verschil in de gegevens die je kunt vragen, maar ook in welke inhoud interessant is per fase. Werk daarom altijd buyer persona’s en hun bijbehorende customer journeys uit. Zo kun je goed bepalen aan welke informatie op welk moment behoefte is.
Ik geef je nu 6 voorbeelden van lead magnets en maak onderscheid tussen de See, Think en Do-fase.
Lead magnets in de See-fase
In de See-fase zit iedereen voor wie jouw product interessant kan zijn. Lever je bijvoorbeeld pensioenadvies aan werkgevers van kleine ondernemingen? Dan zijn dit alle kleine ondernemingen met meer dan 1 werknemer. Deze werkgevers zijn nog niet actief op zoek naar pensioenadvies maar het is voor hen wel een relevant onderwerp.
Lead magnets moeten bezoekers in de See-fase dus prikkelen om na te denken over hun behoefte voor jouw product of dienst.
1. Checklist of stappenplan
Een checklist of stappenplan is ideaal om mensen die aan het oriënteren zijn op weg te helpen. Door de juiste vragen te stellen zorg je ervoor dat de lezer zijn of haar probleem goed in kaart brengt. Of je laat zien welke stappen genomen moeten worden om het probleem aan te pakken.
Bijkomend voordeel? Je leads weten veel beter wat er nodig is op het moment dat ze contact met je opnemen.
2. Whitepaper of e-book
Wil je laten zien dat je de juiste kennis in huis hebt, maar niet alles helemaal vrij weggeven in je blogs? Dan kun je een whitepaper of e-book als lead magnet aanbieden.
Let op: het is bij een whitepaper of e-book ontzettend belangrijk dat je waardevolle en unieke content deelt. Te vaak zie ik downloads voorbij komen waar je als lezer weinig of niets aan hebt. Of vol met informatie die je gewoon vrij online kunt vinden. Dat roept natuurlijk irritatie op en werkt dus alleen maar averechts.
Ga echt de diepte in in een whitepaper of e-book. Deel kennis uit je bedrijf en wees niet te snel bang dat je teveel deelt (we hebben het namelijk over niet meer dan een paar pagina’s, daar wint jarenlange ervaring altijd van).
Wil je meer tips voor het maken van waardevolle content? Lees dan 5 tips voor kwalitatieve blogs (die je uiteindelijk meer helpen verkopen!)
Lead magnets in de Think-fase
Mensen in de Think-fase zijn zich bewust van hun probleem en zijn op zoek naar een oplossing. Zij zoeken informatie om zich verder te kunnen oriënteren. Dit is het moment om je websitebezoekers te overtuigen dat je een interessante partij voor ze bent.
Degenen die je checklist of whitepaper hebben gedownload kun je per mail opvolgen met een lead magnet voor de Think-fase.
3. Cases
Succesverhalen van je klanten zijn geweldige instrumenten om je leads te laten zien wat je in huis hebt. Tegenwoordig delen heel veel bedrijven cases open op hun website. Maar wil je net wat meer in detail treden over wat je precies voor de klant hebt gedaan? Dan vraag je liever eerst de gegevens van je websitebezoeker.
En heb je er ook al eens aan gedacht om je klantcases anders vorm te geven? Denk bijvoorbeeld aan een video of interactieve presentatie. Zulke cases lenen zich nog beter voor het verzamelen van leads.
4. Webinar
Is persoonlijk contact met klanten belangrijk voor jouw dienst? Of wil je graag direct ingaan op de vragen van je doelgroep? Organiseer dan een webinar! Dit is een leuke manier om je leads meer te leren en direct in contact te komen met ze. Voor je doelgroep is het een hele laagdrempelige manier om antwoord te krijgen op vragen.
Lead magnets in de Do-fase
In de Do-fase zitten mensen die (bijna) klaar zijn om tot aankoop over te gaan. Je helpt ze met de juiste lead magnet over de streep.
5. Demo of free trial
Bied je een tool of softwarepakket aan? Dan is een demo of trial een goede lead magnet voor mensen die (bijna) klaar zijn voor de aankoop. Zo kunnen mensen eerst gratis kennismaken met de software. Dat is vaak net de laatste overtuiging die ze nodig hebben om je product te kopen.
6. Event
Als laatste kun je een event organiseren om kwalitatieve leads om te zetten in klanten. Evenementen zijn een goede manier om face-to-face in contact te komen met je leads. Je kunt daarnaast ook nog eens live je product laten zien of op een levendige manier storytelling toepassen.
Zorg ervoor dat je verschillende soorten activiteiten organiseert waar je bezoekers zich voor kunnen inschrijven. Denk bijvoorbeeld aan live demonstraties, workshops, ronde tafels, etc. Op basis van waar je bezoekers zich voor hebben ingeschreven, kun je de leads verder kwalificeren.
Is mijn content waardevol genoeg om gegevens te vragen?
Niet alle content is even geschikt om je bezoekers te vragen om hun gegevens achter te laten. Je moet wel iets waardevols bieden willen klanten hiervoor “betalen” met hun gegevens.
Is je content niet meer dan een salespraatje? Of is het niet origineel of kun je er als lezer niets van leren? Dan is het waarschijnlijk niet geschikt als lead magnet. Deze handige infographic van Hubspot helpt je om te bepalen of je content waardevol genoeg is om gegevens te vragen.
Kom je er niet uit of heb je hulp nodig bij het maken van waardevolle lead magnets? Neem dan contact op met een van onze specialisten!
Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay