Website migratie

De 5 grootste SEO valkuilen bij website migraties

Een website migratie is niet eenvoudig. Zeker op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn er talloze valkuilen aan te wijzen, wanneer je een vernieuwde of nieuwe website live gaat zetten. Zowel kleine ondernemers als grootschalige ondernemingen zien we vaak  de mist ingaan, waardoor de organische vindbaarheid en de websitebezoeken sterk teruglopen.

Zonde natuurlijk! Daarom geven we in deze blog zicht op de grootste SEO valkuilen, en vertellen we hoe je deze kunt vermijden wanneer je een nieuwe website live zet.

1. Te laat in het proces SEO erbij betrekken

Voor veel SEO (zoekmachineoptimalisatie) specialisten een open deur, en zij zullen bij het lezen van dit eerste punt ongetwijfeld gniffelend ja-knikken. Maar voor veel opdrachtgevers is dit helemaal nog niet vanzelfsprekend. 

Een website migratie kan natuurlijk om talloze redenen ondernomen worden, van de wens tot een nieuw design, betere gebruiksvriendelijkheid, als onderdeel van rebranding of om beter vindbaar te worden. Dat laatste, beter vindbaar worden, is vaak een van de redenen, of op zijn minst een onderliggende reden. Maar daarvoor moet uiteraard wel wat gebeuren! 

Wanneer zoekmachineoptimalisatie pas laat in de website migratie de aandacht krijgt die het verdient, is het waarschijnlijk al mosterd na de maaltijd. Het design staat in grote lijnen, de webbouwer heeft al een hele website opgebouwd, kortom, het wordt met het moment lastiger om grote wijzigingen door te voeren. 

En na de livegang van de nieuwe website wordt het natuurlijk helemaal behelpen, als blijkt dat essentiële onderdelen aangepast moeten worden in het kader van zoekmachineoptimalisatie. 

Om het verlies van waardevolle posities in de zoekresultaten, websiteverkeer en/of conversies te voorkomen, is het van groot belang om van begin af aan al te werken aan de SEO prestaties van de nieuwe website.

2. Geen aandacht besteden aan laadsnelheid en mobielvriendelijkheid

Zo zijn er meer aspecten van je nieuwe website, waar mogelijk niet of te weinig aandacht aan besteed wordt tijdens de transitie. De laadsnelheid van je website en de mobielvriendelijkheid zijn zowel van belang in het kader van SEO als in het kader van gebruiksvriendelijkheid.

Niets is vervelender dan een langzame website, en de laadsnelheid is essentieel voor de ervaring van je bezoekers. Duurt het te lang voordat pagina’s en content ingeladen wordt? En is het niet makkelijk om snel een aankoop te kunnen doen? Dan zal je conversieratio daar flink onder lijden! Uiterst zonde natuurlijk om potentiële klanten te verliezen door technische gebreken.

Google Pagespeed Insights

– Via Google’s Pagespeed Insights krijg je eenvoudig inzicht in de laadsnelheid van je website

Hetzelfde geldt voor de mobielvriendelijkheid van je nieuwe website. Ruim de helft van het online verkeer is tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Doordat dit aandeel zo groot is en verder blijft toenemen, hanteert Google een ‘mobile first’ benadering. Dit houdt in dat Google in eerste instantie zal kijken naar de prestaties en gebruiksvriendelijkheid van de mobiele weergave van je website.

Een website die slecht geoptimaliseerd is voor mobiel zal minder snel goede posities kunnen behalen in de zoekresultaten. Naast dat dit dus schadelijk is voor je zoekmachineoptimalisatie, is het logischerwijs ook nadelig voor je bezoekers. Als je website niet goed te gebruiken is door mobiele bezoekers, verlies je mogelijk veel klandizie. Lang niet iedereen zal het geduld op kunnen brengen om je website via een desktop te bezoeken, als blijkt dat mobiel navigeren niet lukt. Zo verlies je potentiële klanten aan concurrenten die wél op orde hebben.

Google Mobielvriendelijke test

– Google’s Mobielvriendelijke Test kan gebruikt worden om de mobielvriendelijkheid van je website snel te testen.

3. Geen nulmeting verrichten

Om daadwerkelijk inzicht te krijgen in de prestaties van je website na de website migratie, zul je een nulmeting moeten verrichten. Alleen zo krijg je een eerlijk beeld van de vooruitgang of achteruitgang na de overgang.

Stel daarom voor jezelf een overzicht met benchmarks op van de huidige website. Hoe presteert deze qua laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, verkeer en conversies? En welke organische posities heb je met je huidige pagina’s bereikt in de zoekresultaten? Al deze informatie geeft een beeld van de huidige websiteprestatie en vormt een benchmark om voorbij te gaan streven met je vernieuwde website.

4. Waardevolle content verwijderen of drastisch aanpassen

Mogelijk heb je al pagina’s rondom specifieke thema’s of onderwerpen die goed presteren en daardoor via de organische zoekresultaten veel verkeer en/of conversies opleveren. Het zou ultiem zonde zijn om deze pagina’s niet mee te nemen naar je nieuwe website. Ook het maken van grote wijzigingen in de inhoud of indeling van deze pagina’s kan grote gevolgen hebben.

Identificeer op tijd welke pagina’s essentieel zijn en dus zeker zorgvuldig overgenomen / overgeplaatst moeten worden. Hiervoor kun je diverse hulpmiddelen gebruiken, waaronder Google Analytics, Google Search Console en diverse SEO monitoring tools.

5. Vergeten om redirects in te stellen

Komen belangrijke pagina’s op een andere bestemming te staan, of verandert de url? Zorg er dan voor dat de nodige redirects ingesteld worden. Zonder redirect krijgen de bezoekers van de oude bestemming een 404 pagina voorgeschoteld, in plaats van de content die ze wilden bereiken. 

Redirects zorgen ervoor dat deze content vindbaar blijft en helpen om de opgebouwde waarde van deze pagina’s te behouden. Daarbij is een overvloed aan 404 bestemmingen een negatief signaal voor zoekmachines, wiens doel het is om gebruikers zoveel mogelijk nuttige bestemmingen aan te bieden. Het zoveel mogelijk beperken van niet-werkende bestemmingen levert op SEO vlak dan ook zeker winst op.

Verdere SEO valkuilen

Bovengenoemde SEO valkuilen zijn natuurlijk nog slechts een greep uit alle zaken waar je rekening mee moet houden bij een website migratie. Zo kun je onder andere ook nog denken aan het juist instellen van (conversie)metingen, het toevoegen van sitemaps aan Google Search Console, het controleren van je belangrijke inkomende backlinks, en ga zo maar door.

Website migraties zijn complexe processen, en zonder de juiste voorbereiding kun je op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en de gebruikerservaring onbedoeld veel schade aanrichten.

 

Kun je hulp gebruiken om je website migratie in goede banen te leiden? Think Online heeft al veel opdrachtgevers begeleid en beschikt zodoende over zowel uitvoerige kennis als waardevolle praktijkervaring. Stuur ons je vraagstuk via het contactformulier, of neem telefonisch of per mail contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.