Google AdWords

Het belang van uitsluitingszoekwoorden in Google Adwords

Ik hoor je al denken, ‘waarom zou je hier nog een blog over schrijven? Iedereen weet toch wat het zijn en hoe je ze moet gebruiken?!’ Dat zou je inderdaad wel verwachten. Maar toch kwam ik er zelf deze week achter dat het gebruik van uitsluitingszoekwoorden sneller wordt vergeten dan je zou denken. Daarom hieronder een uiteenzetting over het belang en gebruik van uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords.

Niet adverteren op niet relevante zoekwoorden

Dit is waar we uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords van kennen en waar we ze voor gebruiken. Stel je bent een bakker en je bent gespecialiseerd in het maken van tulbanden. Je hebt besloten om via Google AdWords een campagne op te zetten om voor deze specialiteit reclame te maken. Het is voor jou dan alleen van belang dat er bezoekers op je website komen die op zoek zijn naar een gebakken tulband en die dus relevant zijn. Zoekwoorden als hoofddeksel en vouwen ga je in deze campagne uitsluiten zodat je alleen vertoningen realiseert voor zoekopdrachten die relevant zijn.
Naast dat uitsluitingszoekwoorden ervoor zorgen dat er alleen relevant verkeer op je website terecht komt. Zorgen ze er ook voor dat je geen onnodige klikken realiseert en dus geen onnodige kosten maakt.

Simpel hè?! Dit zijn dus uitsluitingszoekwoorden op basis van externe gegevens.

Voorkomen van interne concurrentie

Maar dan is er ook nog een tweede manier waarop uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords gebruikt moeten worden, namelijk op basis van interne gegevens.
We zijn weer terug in de bakkerij en je hebt als bakker een campagne met 2 advertentiegroepen te weten recepten en bestellen. De advertentiegroep bestellen heeft zoekwoorden zoals [tulband] en “tulband” en de advertentiegroep recepten heeft zoekwoorden zoals [recepten tulband] en “recepten tulband”.
Uit deze zoekwoorden blijkt dat als iemand op ‘recepten tulband’ zoekt, er zowel advertenties geactiveerd worden op basis van het zoekwoord “tulband” als door de woordgroep “recepten tulband”. De advertentiegroepen concurreren met elkaar en om dit te voorkomen is het belangrijk dat in de advertentiegroep bestellen de uitsluitingszoekwoorden recept en recepten worden toegevoegd. Hiermee voorkom je interne concurrentie en dus het maken van onnodige kosten.

Uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords op 3 niveau’s

Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden gaat dus verder dan het uitsluiten van zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw product of bedrijf. Het gaat ook om het uitsluiten van interne concurrentie tussen of binnen campagnes en advertentiegroepen. De manier waarop deze uitsluitingszoekwoorden gebruikt worden, verschilt van elkaar.

Zoekwoordlijsten

Als er bepaalde zoekwoorden niet relevant voor je business zijn, dan kunnen deze voor je gehele account uitgesloten worden. Deze zoekwoorden ga je daarom op campagneniveau uitsluiten. Het gemakkelijkste is om hiervoor lijsten aan te maken die gericht zijn op een bepaald thema. In het geval van de tulband is het handig om een lijst te maken gericht op zoekwoorden die te maken hebben met het hoofddeksel. In deze lijst komen uitsluitingszoekwoorden zoals, hoofddeksel, hoed, vouwen, knopen, doek et cetera. Een tweede lijst kan daarnaast bijvoorbeeld bestaan uit negatieve woorden zoals vies, vieze, mislukt et cetera. Het voordeel van deze lijsten is dat het maar 1x nodig is om deze aan te maken en je ze daarna bij elke campagne kunt toevoegen. En daarnaast behoudt je op deze manier overzicht in je account.

Uitsluitingszoekwoorden op campagne niveau

Op het moment dat je uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords gaat gebruiken om interne concurrentie te voorkomen kun je gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden op campagneniveau en advertentiegroep niveau. Het handigste is om eerst op campagneniveau te kijken welke woorden er uitgesloten kunnen worden, zodat je dit niet voor elke advertentiegroep apart gaat doen. Maar op het moment dat je beseft dat deze zoekwoorden voor alle of meerdere campagnes uitgesloten kunnen worden, kun je beter een lijst maken.

Uitsluitingszoekwoorden op advertentiegroep niveau

Als laatste en ‘kleinste’ niveau kun je zoekwoorden uitsluiten op advertentiegroep niveau. Zoals het uitsluiten van het woord recepten in de advertentiegroep bestellen.

Op alle 3 de niveaus zijn uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords even belangrijk. Maar voor je eigen overzicht is het handig om van boven naar beneden of te wel van groot naar klein te werken. Het is erg zonde van de klikken en kosten als je vergeet bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Door het overzicht te bewaren wordt de kans het kleinste dat je uitsluitingszoekwoorden vergeet en ervoor zorgt dat je in je eigen campagne de biedprijzen aan het opvoeren bent. Dan ben je simpel gezegd een dief van je eigen portemonnee en dat is iets waar we natuurlijk allemaal nooit op gevonden willen worden.