roy donders actie social media

Jumbo Juichpakken met Roy Donders

Het is bijna zover, het WK 2014 gaat van start. Spannende tijden voor de voetbal liefhebber en een uitstekende periode voor de marketeer om eens een goede, unieke actie weg te zetten.

Jumbo heeft in samenwerking met Roy Donders, de huispakkenman uit het Brabantse Broekhoven (Tilburg) een uitstekende actie marketingactie gerealiseerd. Inspelen op het juiste moment, actualiteit en uniciteit, we hebben het over het juichpak van Roy Donders.

Het is een veel besproken onderwerp, zowel in de offline wereld als in de online wereld. Think Online heeft met de software van OBI4wan, een analyse gemaakt met betrekking tot de online buzz over de juichpakken.

aantal social media berichten juichpakken op social media

berichten over juichpakHet online gesprek komt op 15 mei op gang nadat bekend is gemaakt dat er Roy Donders Juichpakken bij de Jumbo te koop zijn via een spaaractie. Geen twijfel over mogelijk: het wordt een succes. Met een totaal volume van 14.379 berichten over een periode van twee weken is er aardig wat free publicity gerealiseerd. De clip is op Youtube >77.000 keer afgespeeld. Zijn de Nederlanders dan zo dol op het juichpak van Roy Donders? Volgens de media wel, het juichpak van Roy Donders is dan ook een groot succes want al na een korte periode zijn alle pakken uitverkocht. Om het succes van de juichpakken nog eens extra te benadrukken is er een stormloop ontstaan op www.marktplaats.nl waar de pakken voor gemiddeld € 45,- per stuk worden verkocht.

 

Wat kunnen we hier dan mee?

roy donders woordenHet is interessant om te weten hoe het online-gesprek verloopt en wat daar de meningen in zijn, het spreekwoord “de beste leermeester leert van zijn leerlingen” is een gratis leertraject voor alle betrokkenen en geïnteresseerde.

Hiernaast is een tag-cloud weergegeven waarin een samenvatting is te lezen van de meest gebruikte woorden tijdens het online gesprek. Hierin is te zien dat uiteraard woorden als Juichpak(ken) en Roy Donders heel populair zijn.

Jumbo wordt ook vaak genoemd, niet geheel onbelangrijk voor de marketeers van Jumbo omdat het toch een reclame stunt is waarbij er naamsbekendheid wordt gegenereerd.

Met een actie als deze worden meningen al snel gevormd en online gedeeld op sociale netwerken. De berichten worden voorzien van sentiment en blijkbaar is niet iedereen fan van Roy Donders en zijn juichpakken. Hieronder vind je een grafische weergave van het sentimentverloop over de juichpakken.

sentiment juichpakken actie

Je ziet dat de positieve lijn zich in een consistente lijn voort beweegt. Bij de negatieve lijn zien we ineens een flinke piek op 30 mei, het is je wellicht al opgevallen in de tag-cloud dat het woord Barneveld groter dan de meeste woorden staat. Dit heeft te maken met het verbod van de juichpakken bij de Jumbo in Barneveld. De gemeente Barneveld is gelegen in de Biblebelt. De gemeente heeft naar landelijke maatstaven meer gelovige inwoners.
Daarop heeft de Jumbo in Barneveld besloten alle juichpakken en promotiemateriaal van Roy Donders te verwijderen uit de winkels. Reden: de gelovige gemeenschap zou de ‘duivelse’ achternaam van de Tilburger niet waarderen. Dit is door online ook opgevangen en social Nederland heeft zich hier over uitgesproken.

reactie op juichpakken actie

Echter heeft Roy Donders hier als een volwaardig professional op gereageerd, ik citeer;

“Ik respecteer iedereen zijn keus”, reageert Donders in Shownieuws, refererend aan het besluit van de jumbo-filiaal in Barneveld. Klanten maakten namelijk bezwaar tegen de ‘duivelse’ achternaam van de Brabantse stylist.

“Ik snap dat ze alles uit de Jumbo hebben gehaald. Ze zijn heel gelovig”, voegt Donders eraan toe. “Je naam heb je niet voor het kiezen. Het bedrijf heeft de slogan verzonnen. We hadden misschien iets beter in de bijbel moeten duiken.”

als de donder naar de hema

Als de donder naar de Hema

Toen eenmaal bleek dat de juichpakken uitverkocht waren werd het tijd voor de andere marketeers van Nederland op hier op in te spelen. Ik persoonlijk vind de actie van de Hema schitterend verzonnen, eenvoud is de kunst en het loopt nu zelfs storm bij de Hema voor deze pakken.

Wat kunnen wij nu met dit soort informatie?

Het is van belang om als marketeers een continu inzicht te hebben in de markt, wie praat er over ons, wat wordt er gezegd en hoe gaan we daar op in spelen. Wat is de toegevoegde waarde van onze aanwezigheid op de markt en zijn er misschien marktsegmenten waar wij ons niet op focussen maar waar wel het gesprek over ons wordt gehouden. Dit zijn een paar eenvoudige voorbeelden van de toegevoegde waarde van luisteren. Als je naar de online buzz kijkt zie je dat er gezien het hypegehalte zowel door Jumbo als door andere bedrijven niet heel sterk is ingespeeld op de interactie en deze beter uitgenut had kunnen worden.

Content Marketing

Het in kaart brengen van de online buzz rondom je eigen merk maar ook dat van concurrenten en invloedrijke personen in je markt is geweldige input voor Contentmarketing en campagnes. Daarnaast geeft het inzicht in waar de doelgroep zich begeeft en welke kanalen op welke manier kunnen worden ingezet. Think Online zet Obi4wann in voor webcare, maar vooral ook om samen met merken, bedrijven en organisaties trends te volgen, reputatie te bewaken, te leren van conversaties en deze informatie om te zetten naar een contentmarketingstrategie die continu aansluit bij de actualiteit.

Door: Danny Steigerwald (Obi4wan) en Jeroen Nieuwstad (Think Online)

DOWNLOAD volledige rapportage over Juichpakken.

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] geven direct de essentie van het online gesprek weer. Het blog van Danny Steigerwald over het Roy Donders juichpak toont wat er meer mogelijk is met data en […]

Reacties zijn gesloten.