Storytelling + Content marketing = fans!
Wil je iets extra’s doen voor je doelgroep en hiermee zorgen dat zij op hun beurt grotere fans worden van jouw organisatie? Denk dan eens aan storytelling en content marketing. Want storytelling + content marketing = fans… en nee, je hebt er geen hogere wiskunde voor nodig! Storytelling brengt je merk en organisatie tot leven. Het levert conversaties met je doelgroep op. Biedt deze mensen relevante informatie, laat experts aan het woord zodat zij hun kennis kunnen delen. Door content gratis te delen via blogs en online marketing worden conversaties gestart. Je kunt verschillende doelen hebben om aan de slag te gaan met storytelling en content marketing, meer contacten, meer bezoekers op je website of meer informatie aanvragen. We willen conversaties starten want van een conversatie komt conversie!
Wat is storytelling?
Storytelling is een inspirerend communicatiemiddel dat mensen bij boodschappen betrekt zonder hoogdrempelig te zijn. Storytelling brengt het merk en de organisatie tot leven. Storytelling is meer dan YouTube filmpjes of Facebook posts maken, de identiteit van de organisatie moet worden vertaalt naar een transparant en goed verteld verhaal waarover je doelgroep wil en zal praten. Een visuele manier van storytelling zijn infographics.
Even wennen: gratis content weggeven
Content marketing zorgt voor conversaties tussen consumenten en bedrijven. In blogs en via online marketing komen experts aan het woord die hun kennis willen delen met de wereld. De manier waarop dit wordt gedaan is de content marketing strategie. Het doel van content marketing is consumenten voorzien van relevante informatie. Content die de klant echt helpt en zorgt voor conversaties tussen mensen. In blogs en via online marketing komen experts aan het woord die hun kennis willen delen met de wereld. Vaak is dit gratis en voor iedereen toegankelijk. Wil je er wel iets voor terug? Een nieuwe manier van betalen is via een tweet, je kunt dan pas iets downloaden als je een bericht op Twitter hebt geplaatst. Ebooks en handleidingen zijn ook voorbeelden van content die wordt gedeeld. Experts laten graag zien welke kennis zij in huis hebben.
We vinden het altijd leuk iets te krijgen. Of het nu gaat om een gratis proefverpakking in de supermarkt of een trial versie van een software pakket. (We blijven toch Nederlanders 🙂 ) Vrijblijvend je product aanbieden geeft de consument de gelegenheid iets te proberen, hiermee worden vreemden potentiële klanten. Steeds meer bedrijven gaan bloggen en bieden content aan. In de wereld van mobiele apps is het heel normaal gratis diensten aan te bieden. Daarnaast zijn er mogelijkheden tot premium upgrades.
Fans
Het is belangrijk eerst na te denken over de inhoud (waarom, hoe, wat) van wat je wil vertellen of delen met je doelgroep. Vervolgens moet worden gekeken wie je belangrijkste publieksgroepen zijn. Bedenk het verhaal en vertel het vervolgens. Denk hier bij aan de logica en geloofwaardigheid, de personages en de details die je wilt delen. Wat moet het verhaal te weeg brengen? Fans zullen waarderen dat je content deelt zonder hier iets voor te vragen en zullen waardevolle informatie delen met hun netwerk. Deel bijvoorbeeld iedere week content zodat je fans hongerig kunnen uitkijken naar wat je ze te vertellen hebt. Probeer het gewoon want het is ook nog eens hartstikke leuk! Hulp nodig? Je weet ons te vinden.