Facebook bedrijf

Bedrijf op Facebook: waar moet je op letten?

Je hebt een bedrijf. Heb je al een Facebook pagina? In een paar minuten heb je er een aangemaakt. Zorg dat het logo van je bedrijf ingesteld is als profielfoto en upload een mooie omslagfoto die laat zien waar je bedrijf voor staat. Hier volgen een aantal tips waar je op moet letten als je een bedrijfspagina hebt op Facebook.

Zorg voor goede content

Ja, wat is dat dan … een goede Facebook post? In je Facebook bericht moet je positiviteit uitstralen, nobody likes a Debbie Downer! Je schrijft namens je bedrijf, hou dat altijd in je achterhoofd. Voeg een afbeelding toe aan de post, een foto zegt meer dan duizend woorden. Berichten met foto’s worden sneller bekeken. Zorg voor een linkje naar je website. Praat met je volgers, dit zorgt voor interactie. Leveren ze commentaar op je post? Klets gezellig terug. Stel dus ook gerust een vraag als Facebook post. Social media zijn zeer geschikt je doelgroep beter te leren kennen. Ben regelmatig aanwezig, ook ‘s avonds en in het weekend, zo blijf je top of mind. Je kunt Facebook posts inplannen. Zo kun je je fans een gelukkig nieuwjaar wensen namens je bedrijf. Dit bericht kun je nu al inplannen zodat je er tijdens oud en nieuw met je glaasje champagne op niet aan hoeft te denken. Hou rekening met de Edgerank.

Wat is Facebook Edgerank?

De Edgerank is een algoritme van Facebook en is ontwikkeld om te bepalen welke van de content het meest relevant is voor gebruikers om te zien. Een status update is bv. een edge. Een of reactie op een status update is een edge. Een foto die je upload is een edge. maar bijvoorbeeld ook het aanpassen van informatie zoals je relatiestatus is een edge. Gebruikers die vaak iets van je delen of liken zullen dus eerder een nieuwe update van je bedrijf te zien krijgen. Van alle beschikbare content wordt met behulp van dit algoritme bepaald wat je volgers te zien krijgen in hun tijdlijn.

Hou je aan de regeltjes

Facebook heeft de regels met betrekking tot promoties aangescherpt. Het gebruiken van een like-gate is vanaf 2014 verboden. Facebook wil hiermee zijn gebruikers tegemoet komen. Zij worden nu niet meer verplicht een pagina te liken om deel te nemen aan een promotie. Het is de bedoeling dat bedrijven hierdoor alleen nog mensen aan zich zullen binden die echt in hen en de berichten van de organisatie zijn geïnteresseerd. Het is belangrijk je als bedrijf te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Zorg dus voor goede content en interactie met je doelgroep. Zij bepalen zelf of ze je pagina willen liken. Dit levert kwalitatieve fans op. 

Koppel Facebook aan andere sociale media

Ieder social media heeft een sterk punt, iets waarin zij beter zijn dan een ander social media. Denk bijvoorbeeld aan YouTube. Op YouTube kun je een mooie bedrijfsvideo plaatsen en een linkje hiernaar plaatsen in een berichtje op Facebook. Instagram is gespecialiseerd in foto’s. LinkedIn is zeer geschikt voor B2B marketing. En Twitter is goed te gebruiken om korte updates te geven met linkjes naar de website van je bedrijf. Door alle social media te koppelen benut je de specialiteiten van de verschillende sociale media platformen. Een Youtuber wordt op deze manier waarschijnlijk doorverwezen naar de Facebookpagina waar nog meer informatie te vinden is over je bedrijf. Zet een contentstrategie op met behulp van deze social media om je volledige doelgroep aan te spreken.

Aan de slag

Stel je bedrijfspagina voor aan vrienden op Facebook. Zet een link naar de pagina onder alle e-mailtjes die je dagelijks verstuurd. Steek een paar euro in het promoten van je bedrijf of bepaalde Facebook posts. En ga lekker aan de slag! Hulp nodig? Kijk het trucje af bij anderen of ga eens praten met je online marketeer.