instagram think online

Instagram tips voor bedrijven

Wat is Instagram? Met instagram kun je foto’s en video’s uitwisselen via een gratis mobiele app. Het is mogelijk je foto te maken met de app, deze foto kun je vervolgens bewerken door er een filter overheen te gebruiken. Instagram werkt net als Twitter met hashtags en is vooral onder jongeren populair. Met Instagram maak je, in tegenstelling tot de gebruikelijke langwerpige foto’s van mobiele telefoons, vierkante foto’s. Wat doet denken aan Polaroidfoto’s. Ook voor bedrijven is het mogelijk een Instagram account aan te maken.


Instagram Instagram Instagram
 

Met wereldwijd 300 miljoen gebruikers en gemiddeld 70 miljoen gedeelde foto’s per dag is Instagram niet langer een kleine speler in social media land. Het dagelijks gebruik van Instagram is in 2015 t.o.v. 2014 toegenomen met 35%. Er wordt gezegd dat Instagram binnen nu en één jaar Twitter voorbij gaat in het aantal gebruikers. Vooral onder jongeren daalt de populariteit van Twitter en Facebook. Instagram is sinds 2012 eigendom van Facebook. Uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy is gebleken dat Instagram vooral populair en groeiend is onder jongeren.

Instagram populair en groeiend

Afbeelding: Newcom Research & Consultancy

 

Bedrijven en Instagram

Is het voor bedrijven interessant om actief te zijn op Instagram? Dat hangt geheel af van je bedrijf, je doelgroep en je online doelstellingen. Met wereldwijd miljoenen gebruikers en dagelijks miljoenen nieuwe foto’s is de kans groot dat Instagram ook voor jouw bedrijf interessant is. Maar waar moet je beginnen? Stap één is de app downloaden (hier vind je de Android versie en de iOS Instagram app!) en je registreren, dit is zo gedaan. Ook al ben je niet direct van plan iets te doen met Instagram is het verstandig je bedrijfsnaam te registreren zodat niemand anders dit kan doen.

Tips voor meer likes en reacties:

  • Gebruik hashtags (er is namelijk geen andere zoekoptie in Instagram)
  • Volg interessante mensen uit je doelgroep
  • Gebruik niet teveel tekst, het gaat om de foto of video
  • Wees interactie, lok een reactie uit door bv. een vraag te stellen
  • Zet een URL in je bio en verwijs hiernaar vanaf je bericht
  • Kies een gunstig tijdstip (bv. net na etenstijd) om je foto te uploaden

Adverteren op Instagram is niet mogelijk, maar…

instagram

In de wandelgangen hebben we vernomen dat adverteren op Instagram dit jaar nog mogelijk zal worden in Nederland. Je kunt dan foto’s en video’s gebruiken om te adverteren. De gebruiker krijgt foto’s en video’s te zien van merken die zij (nog) niet volgen. In de Verenigde Staten, Canada en Australië is het al mogelijk te adverteren. Business tools is de naam van de toolkit die bedrijven kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in statistieken zoals het bereik van hun berichten, het aantal impressies en de mate van betrokkenheid bij advertenties op Instagram.

 

Welke hashtag moet ik gebruiken?

 

Instagram top hashtags in Nederland

In het bovenstaande overzicht van OBI4wan is te zien welke hashtags populair zijn in Nederland. Kies je de juiste hashtag(s) dan wordt je bericht door meer mensen gezien. De hashtags hoeven niet per se Engelstalig te zijn! Identificeer je met een van de populaire en positieve onderwerpen en de kans wordt groter dan meer mensen je gaan volgen op Instagram. Als je al een grote groep fans hebt kun je er ook voor kiezen zelf een hashtag te bedenken en te gebruiken in de hoop dat je volgers dit ook gaan doen. Met de tools van OBI4wan kun je online- en social media monitoren. OBI4wan verzamelt alle data uit social media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Je krijgt zo inzicht in online conversaties. Meer weten? Neem contact met ons op.

Say cheese!

Instagram is meer dan alleen selfies, foto’s van je avondeten en gekke kiekjes van huisdieren. Hou in de gaten waar je fans of doelgroep over praten en haak in op populaire hashtags. En oh ja… volg je ons al op Instagram?