Zoekmachineoptimalisatie

Schrijven voor mensen, optimaliseren voor Google

Lees nu onze recentere blog over dit onderwerp: SEO teksten schrijven: wat zijn nu de best practices?

 

Voor online marketeers en zoekmachineoptimalisatie experts is het een van de grootste uitdagingen: een tekst schrijven die fijn leest voor de websitebezoeker maar ook hoogwaardig wordt gevonden door online zoekmachine Google. Hoe doe je dat? In deze blog leggen we je uit wat zoekmachineoptimalisatie is, we vertellen je over contentmarketing en leggen je uit hoe je content schrijft voor mensen, geoptimaliseerd voor Google.

Heeft je content als doel het oplossen van een probleem? Of praat je alleen maar over ‘wij’ en ‘ons’? Je potentiële klant is minder geïnteresseerd in wie jij bent, hij wil weten wat je voor hem kan betekenen. De bezoeker van je site is op je site gekomen omdat hij op zoek is naar een product of antwoord op een vraag. Als jouw website aantrekkelijk is zal de bezoekers langer op je site blijven en vaker terug komen. Maar hoe creëer je goede content voor je lezers die ook goed wordt gevonden door Google?

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Door zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort op een bepaalde zoekterm, in de organische (gratis) zoekresultaten van Google. Je concurrenten zijn waarschijnlijk ook bezig met SEO en Google’s algoritme verandert regelmatig. Het is daarom belangrijk continue bezig te zijn met de zoekmachineoptimalisatie van je website.

Google bepaald de relevantie van je website en specifieke pagina’s op basis van honderden factoren. Een van deze factoren is het gebruik van het zoekwoord in je teksten. Daarnaast kijkt Google naar de autoriteit van je website door onder andere te kijken naar het aantal (kwalitatieve!) links vanaf andere websites naar jouw site. Kwaliteit (van links, content en je totale website) is altijd de belangrijkste factor, zeker sinds Google’s Panda en Penguin algoritme update.

Black Hat SEO

Probeer Google niet te foppen met Black Hat SEO trucjes, daarmee vergroot je de kans op een penalty. Een bekend trucje is het plaatsen van zoekwoorden in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van je website zodat je websitegebruikers die woorden niet zien maar webcrawlers van Google wel. Niet doen dus!

 

 

Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is zijn er meerdere soorten factoren die Google belangrijk vindt. Deze ranking factoren zijn onder te verdelen in twee groepen: on-the-page en off-the-page factoren. Naast content zijn ook technische factoren van je website belangrijk. Is je site mobielvriendelijk en snel genoeg? En heeft de website een duidelijke structuur? Off-the-page factoren zijn bijvoorbeeld de links op andere websites naar jouw site en social media signalen. Ben je benieuwd hoe Google werkt? Kijk dan eens op de website Google Inside Search en lees het artikel Hoe Google Zoeken werkt.

Schrijf een pakkende, SEO-vriendelijke titel

Zorg dat je bericht of pagina een goede titel heeft. Vaak is deze titel namelijk ook de meta titel. Deze meta titel wordt in Google weergegeven als blauwe kop waarop kan worden geklikt. Zie de afbeelding hieronder. Een goede titel geeft duidelijk weer waarover de tekst gaat en stimuleert iemand op je link te klikken. Want zelfs al sta je in de top tien van Google, dat biedt geen garanties. Titels waarin een getal wordt gebruikt werken meestal beter als het gaat om het doorklikratio. Schrijft eens een artikel met als titel ‘in 5 stappen…’ of ‘3 redenen om…’ of ’11 tips om…’ Daarnaast kun je de meta omschrijving gebruiken om mensen te overtuigen op jouw link te klikken.

 

Meta data

Meta data in zoekresultaten van Google Zoeken

 

De titel van je pagina moet het belangrijkste zoekwoord voor die pagina bevatten. Probeer boven de vouw van de pagina ook direct je boodschap en een call to action te plaatsen. Zo voorkom je dat mensen die niet verder scrollen je belangrijkste boodschap zouden missen.

Contentmarketing

Zorg voor unieke, relevante content op je website. Probeer eens na te gaan welke vragen je potentiële klant zou kunnen hebben. Geef met een leuke, informatieve blog antwoord op deze vragen. Zo laat je zien welke kennis je in huis hebt. Op de long tail zoekwoorden (zoekwoorden met een lager zoekvolume, vaak bestaande uit drie of meer woorden) kan vaak makkelijk worden gescoord in Google dan op short tail zoekwoord (zoekwoorden met een hoog zoekvolume en veel concurrentie). Contentmarketing werkt goed voor SEO, maar je moet wel een lange adem hebben en constante kwaliteit leveren.

Maak je tekst overzichtelijk

Veel mensen lezen niet je tekst niet helemaal. Ze scannen de belangrijke informatie in de blog of op de pagina. Zorg daarom dat de tekst helder ingedeeld is en de informatie die je zeker over wilt brengen op de lezer, er duidelijk uitspringt. Voor een succesvolle blog is daarom, naast de daadwerkelijke inhoud, de opmaak en opbouw zeer van belang. Maak gebruik van H koppen, korte alinea’s, opsommingstekens en (interne) links. Maak daarnaast ook gebruik van rich media (afbeeldingen, video’s, etc.) om je content aantrekkelijker te maken.

Google houdt van lange teksten, probeer je tekst daarom minimaal 400 woorden lang te maken. En als je een tekst schrijft voor een zoekwoord met veel concurrentie adviseren we een minimaal van 1.000 woorden. Maar wees wel to the point. Lees je tekst eens na nadat je het geschreven hebt en schrap onnodige woorden. Korte zinnen die activerend zijn geschreven werken vaak het best. En sluit je tekst af met een duidelijke call to action. Wil je dat je bezoeker contact opneemt? Een reactie achterlaat op je blog? Of je product koopt? Maak het duidelijk met een mooie button of contactformulier.

Wat vindt Google kwaliteit?

Je kunt als je een eigen website hebt niet om Google heen. In Nederland heeft Google een marktaandeel van 95%. Het doel van Google is gebruikers een optimale ervaring bieden wanneer zij de zoekmachine gebruiken. Tevreden gebruikers keren namelijk terug en klikken zo nu en dan op Google AdWords advertenties. En dat levert Google natuurlijk geld op. Maar wat vindt Google ‘kwaliteit’?

De sleutel tot het maken van een goede website is volgens Google het maken van de best mogelijke ervaring voor je doelgroep, met originele en hoogwaardige inhoud. Als bezoekers je site nuttig en uniek vinden, komen ze terug of nemen ze links naar je site op op hun eigen site. En hierdoor zullen meer mensen je website weten te vinden.

Google geeft aan dat je site moet voldoen aan de volgende kenmerken:

  • Nuttig en informatief
  • Waardevoller en nuttiger dan andere sites
  • Betrouwbaar
  • Hoge kwaliteit
  • Aantrekkelijk

Voldoet jouw website aan deze kenmerken? Als je hulp nodig hebt bij het schrijven van goede SEO-vriendelijke content, neem dan gerust contact met ons op. We kunnen je ook feedback geven op je bestaande teksten.