Contentmarketing

“Content marketing is the only marketing left”

Of deze uitspraak van Seth Godin waar is, daar valt over te discussiëren, maar dat een marketeer tegenwoordig kennis moet hebben van contentmarketing staat buiten kijf. Daarom hebben we in dit artikel de drie belangrijkste feiten over, en leuke ideeën voor, contentmarketing op een rijtje gezet die jouw content tot een succes maken. 

Doelgroeprelevantie

Vraag jij je wel eens af of je het artikel dat je hebt geschreven of het bericht dat je hebt geplaatst zelf zou lezen als je niet bij je organisatie zou werken? Dat is een vraag die je jezelf meerdere malen zou moeten stellen. Een van de belangrijkste onderdelen van contentmarketing is het jezelf verplaatsen in de doelgroep. Schrijf en plaats blogs, video’s en foto’s die jouw doelgroep graag wil zien en waar de interesses liggen. Het is belangrijk eerst na te denken over de inhoud van wat je wil vertellen of delen met je doelgroep. Vervolgens moet worden gekeken wie je belangrijkste publieksgroepen zijn. Bedenk het verhaal en vertel het vervolgens. Denk hier bij aan de logica en geloofwaardigheid, de personages en de details die je wilt delen. Wat moet het verhaal te weeg brengen? Is het enkel voor entertainment of zit er ook een educatief aspect in? Het is belangrijk hier goed over na te denken. 

Aansprekende en meeslepende storytelling

Storytelling is een inspirerend, laagdrempelig communicatiemiddel wat de organisatie en het merk tot leven brengt. De identiteit van de organisatie moet worden vertaald naar een transparant en goed verteld verhaal waarover je doelgroep wil en zal praten. Visuele elementen werken hier erg goed. Mensen raken snel afgeleid van lappen tekst, daarom is het belangrijk om af en toe afbeeldingen in te voegen die, natuurlijk, passen bij de inhoud. Ook infographics zijn een goede manier om informatie te delen. In infographics kun je op een leuke manier veel informatie kwijt en ze zijn inspirerend en leuk om te lezen.

Triggers en call-to-action 

Gebruik video’s om mensen hun aandacht vast te houden. Video’s houden niet alleen aandacht langer vast, maar trekken ook aandacht en ze blijven ook 55% beter hangen dan tekstfragmenten. Daarnaast zijn mensen sneller over te halen iets te doen (kopen, klikken, inschrijven, aanmelden, etc.) na of tijdens het zien van een video. Call-to-action-buttons werken ook nog steeds goed om conversies te creëren. ‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar klanten. Zodra bezoekers op jouw website een actie (of: lead) ondernemen, wordt het bezoek een conversie. Conversies kunnen zijn: het invullen van contactformulieren, een aankoop doen, een video bekijken of zich ergens voor inschrijven. Het is maar net dat jij wilt wat jouw bezoekers doen op jouw website. Andere triggers zijn top 10-lijstjes en lijstjes in het algemeen. Ze zijn erg in trek als het gaat om aandacht trekken en aandacht vasthouden. Lijstjes zijn over het algemeen makkelijk te scannen en snel en gemakkelijk te lezen. Maak van alles lijstjes: of het nou “3 manieren om een ananas te snijden” is of “top 10 best werkende openingszinnen”, mensen lezen de artikelen sneller.  Daarnaast is interactie op de website ook erg belangrijk. Polls, enquêtes en testen zorgen voor deze interactie. Een tool hiervoor is Wedgies.com, waar het mogelijk is om verschillende polls te maken en te plaatsen op social media.

 

Wil je meer weten tips en weetjes over contentmarketing en hoe dit is toe te passen op social media? Kom dan naar de kennissessie Contentmarketing & Social Media op 12 oktober 2015 in het Blushuis in Breda en krijg 11 tips die jouw content tot een succes kunnen helpen! Geïnteresseerd? Kijk dan op onze website en meld je snel aan.