De mogelijkheden van videoadvertenties op YouTube
Wil je met een branding campagne je naamsbekendheid vergroten? Vergeet dan niet om de mogelijkheden van videoadvertenties eens te bekijken. Video is tegenwoordig big business, en YouTube is bij uitstek het grootste platform om zichtbaarheid te genereren.
In deze blog vertellen we je dan ook alles over YouTube videoadvertenties. Videoadvertenties op YouTube verschijnen vóór andere video’s, naast video’s die worden afgespeeld of in de zoekresultaten. Videoadvertenties worden via Google Ads ingesteld. En via Google Ads en YouTube Studio kun je vervolgens achterhalen hoe je videocampagnes presteren.
YouTube cijfers
YouTube heeft wereldwijd ruim 1.9 miljard gebruikers. Dat is bijna de helft van alle mensen die internet gebruiken! Iedere dag wordt er 1 miljard uren aan content geconsumeerd op het platform. Naast Google is YouTube dan ook de meest bezochte website ter wereld. Het is dan ook niet meer dan logisch dat adverteerders de kans grijpen om zichtbaar te zijn op dit uiterst populaire platform.
Doelstellingen
Videoadvertenties kunnen worden ingesteld voor diverse online doelstellingen. Met een video op YouTube kun je je naamsbekendheid vergroten. Maar je kunt ook als doel hebben om meer sales of leads te realiseren. Een ander bekende doelstelling is het generen van meer verkeer naar je website. Voor iedere doelstelling is een andere soort video geschikt. En niet iedere video is geschikt om in te zetten als videoadvertentie.
Soorten video’s:
- Product- en servicepromotie
- Contentmarketing (‘how-to’)
- Klantvideo
- Vlog
- Bedrijfsmarketing video
- Viral video
Soorten Google Ads videoadvertenties
Er zijn twee soorten Google Ads videoadvertentie-indelingen: TrueView InStream videoadvertenties en TrueView advertenties met video discovery. Beide varianten kunnen worden vertoond op YouTube. De video moet altijd geüpload zijn op YouTube en mag niet op privé staan. Zorg dat de video op openbaar of verborgen staat en schakel de optie voor insluiten in.
TrueView InStream videoadvertentie
Een TrueView InStream videoadvertentie is een advertentie-indeling waarmee je je videoadvertentie kunt vertonen vóór, tijdens of na andere video’s op YouTube en in Google’s Display Netwerk. De kijker kan de mogelijkheid worden gegeven de advertentie over te slaan na 5 seconden. Je betaalt pas als iemand 30 seconden van de video bekijkt (of de gehele video wanneer deze korter is dan 30 seconden) of klikt op de advertentie.
Deze videoadvertentie-indeling is zeer geschikt voor branding campagnes omdat ook mensen die wegklikken (en dus niets kosten) je merk hebben gezien. Zorg er altijd voor dat je je belangrijkste boodschap binnen de eerste 5 seconden van de video vertelt. Er wordt aanbevolen de video minimaal 12 seconden en maximaal 3 minuten te laten duren.
Voorbeelden TrueView InStream videoadvertentie:
– TrueView InStream videoadvertenties binnen de desktopvariant van YouTube
– TrueView InStream videoadvertenties binnen de mobiele variant van YouTube
Naast de videoadvertentie kan een begeleidende banner worden geplaatst. Dit is optioneel, maar wel aan te raden! Het toevoegen van deze banner zelf kost niets extra’s, alleen een klik op de banner brengt kosten met zich mee.
Afmetingen begeleidende banner YouTube: 300 x 60 pixels. De banner mag maximaal 150 kb groot zijn. De bestemmings-url is je website.
In de videoadvertenties kunnen call-to-action-overlays worden geplaatst. De CTA-overlay wordt weergegeven zodra het afspelen van de video start. Na 15 seconden wordt de overlay samengevouwen, zodat alleen de thumbnail wordt weergegeven. Als kijkers op de CTA-overlay klikken, worden ze omgeleid naar je website die in de uiteindelijke URL van de overlay is opgenomen.
TrueView advertenties met video discovery
Een TrueView advertentie met video discovery kan op verschillende plaatsen in YouTube worden weergegeven. De videoadvertentie kan als gesponsorde videosuggestie in de zoekresultaten worden vertoond, als voorgestelde / gerelateerde video vertoond worden en op de mobiele homepage van YouTube weergegeven worden.
Er worden alleen kosten in rekening gebracht wanneer kijkers ervoor kiezen de advertentie te bekijken door op een thumbnail te klikken.
Je doelgroep vinden op YouTube
YouTube bevat diverse opties voor targeting waarmee je de juiste klanten voor je bedrijf bereikt. Je kunt bijvoorbeeld targeten op leeftijd, geslacht, locatie, interesses en meer. Omdat veel mensen ingelogd zijn terwijl ze video’s kijken op YouTube kan er gericht worden geadverteerd. Als je vaak video’s van sportieve auto’s bekijkt dan weet YouTube dat jij een interessant persoon bent om een auto-reclame van Audi aan te vertonen.
Ook kun je kiezen voor contexttargeting met zoekwoorden, waarbij je zoekwoorden gebruikt waarmee je advertenties gekoppeld worden aan overeenkomstige content. En het is tevens mogelijk om specifieke plaatsingen te targeten. Plaats je videoadvertentie op YouTube kanalen of externe websites met advertentieruimte die je zelf uitkiest.
Daarnaast is het ook mogelijk bepaalde targetingopties juist uit te sluiten. Hierbij kun je denken aan pagina’s met onderwerpen waarmee je niet geassocieerd wilt worden, of thema’s die niet aansluiten bij je doelgroep.
Je video moet als belangrijkste doel hebben om een band te creëren met de kijker. Deze band levert je bedrijf in de toekomst meer klanten en dus meer omzet op.
Let op: videoadvertenties en de plaats waarnaar ze verwijzen, moeten ‘gezinsvriendelijk’ zijn. Videoadvertenties en de bijbehorende websites mogen geen ‘niet-gezinsvriendelijke’ content of content voor volwassenen bevatten. YouTube-video’s met leeftijdsbeperking kunnen dus niet worden gepromoot in TrueView advertenties.
Remarketing
Ook via YouTube is het mogelijk remarketing campagnes in te stellen. Op deze manier kun je kijkers bereiken op basis van hun eerdere interacties met jouw video’s, TrueView advertenties of YouTube-kanaal. Zodra je je YouTube-account koppelt aan je Google Ads account worden er automatisch remarketinglijsten met YouTube-gebruikers aangemaakt.
YouTube Studio
Met YouTube Studio is het mogelijk om statistieken van je video’s te bekijken. Hier krijg je inzicht in het bereik, je publiek en hun betrokkenheid. Zo kun je achterhalen wie je grootste doelgroep is en of deze groep aansluit bij je eigen verwachtingen. Aan de hand van de statistieken in YouTube Studio achterhaal je zaken als de gemiddelde kijktijd, betrokkenheid en kun je achterhalen wat je topvideo’s zijn.
Lights, camera, action!
Ben je overtuigt van de kracht van video en wil je zelf gaan adverteren op YouTube? Neem dan contact met ons op! We werken samen met diverse productiebedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van commercials, bedrijfsvideo’s en promotiefilms. Een mooie video, in combinatie met onze kennis van Google Ads en YouTube, zorgt ervoor dat we een succesvolle videoadvertentie campagne voor jouw merk kunnen realiseren.