Google AdWords: tekstadvertenties rechts verdwijnen
Afgelopen weekend is bekend gemaakt dat de AdWords advertenties aan de rechterzijde in Google gaan verdwijnen. Begin deze week is dit direct doorgevoerd. Waar Google eerder drie advertenties toonde bovenaan de pagina zijn dit er nu vier geworden.
Voorheen waren er tot zeven kleinere advertenties zichtbaar aan de rechterkant, naast de organische zoekresultaten. Deze advertenties zijn nu verdwenen. Alle advertenties die een lagere positie dan vier realiseren zullen onderaan de pagina of op de volgende pagina worden weergegeven. Onderaan de Search Engine Result Page (SERP) zal ruimte zijn voor drie advertenties.
Google Shopping
Google laat weinig los over de redenen van de wijziging en de impact ervan. De enige AdWords advertenties die nog rechts worden vertoond zijn de Google Shopping advertenties. Zoals op onderstaand voorbeeld te zien is.
Wat betekent deze wijziging voor SEA en SEO?
Wat betekent deze wijziging in Google AdWords advertenties? Voor SEA (search engine advertising) betekent het dat er meer prominent aanwezige advertentieplaatsen zijn. Maar heb je advertentieposities van 5, 6, 7 of nog hoger? Dan worden je tekstadvertenties minder goed zichtbaar. Daarnaast wordt verwacht dat de kosten voor het adverteren zullen stijgen.
Voor SEO (search engine optimazation) betekent dit dat er minder plaats is voor organische resultaten. Op bovenstaand voorbeeld zijn nog maar twee organische resultaten boven de vouw zichtbaar. Het wordt dus nóg belangrijker organisch goed te scoren op voor jouw website relevante zoektermen.
Mobiel zoeken
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te zoeken naar producten en diensten in Google. Op mobiele apparaten toonde Google altijd al slechts één kolom zoekresultaten met twee AdWords advertenties erboven. Hier verandert dus niets.
AdWords audit
Adverteerders die nu mooie posities hebben in Google AdWords zullen waarschijnlijk meer moeten gaan bieden om een top vier positie te behouden. De verwachting is dat de kosten per klik (CPC) zullen stijgen. Het wordt dus nóg belangrijker om goede kwaliteitsscores en een hoog conversiepercentage te realiseren. Wil je je campagnes eens laten controleren door een AdWords specialist? Neem dan contact met ons op en vraag naar de AdWords audit.