AdWords Expanded Text Ads
We zijn nog maar net gewend aan het verdwijnen van de AdWords tekstadvertenties aan de rechterkant of Google kondigt alweer een nieuwe update aan. Speciaal voor adverteerders die zich willen richten op mobiele gebruikers kunnen binnenkort expanded text ads worden ingesteld.
De nieuwe advertenties zijn geoptimaliseerd voor de grootte van schermen van de meest populaire smartphones. De expanded text ads zorgen voor meer advertentieruimte zodat je meer informatie kwijt kunt over je product of dienst.
Advertenties voor mobiele apparaten
In onderstaande tabel is weergegeven hoe de huidige tekstadvertenties zijn opgebouwd en hoe de nieuwe expanded text ads worden opgebouwd.
Advertentie onderdeel | Tekstadvertenties | Expanded text ads |
Titel(s) | 25 karakters | 2 x 30 karakters |
Beschrijvingsregel(s) | 2 x 35 karakters | 1 x 80 karakters |
Zichtbare URL | Handmatig invullen | Automatisch (door uiteindelijke URL) |
Deze update moet ervoor zorgen dat je mensen die via hun mobiele telefoon zoeken nog beter kunt informeren over je product of dienst. Je potentiële klanten kun je op deze manier al voordat ze op de advertentie hebben geklikt laten weten wat je ze te bieden hebt.
Doorklikratio stijgt met 20%
Naar verwachting zijn de expanded text ads vanaf de zomer beschikbaar voor iedereen. Op dit moment wordt er getest met de nieuwe advertentievariant. Google zegt dat doorklikratio’s bij een aantal testers stijgen met 20% ten opzichte van normale tekstadvertenties.
Bieden per specifiek apparaat
Binnenkort worden de mogelijkheden voor het bieden per specifiek apparaat ook uitgebreid. Momenteel kun je het bod voor mobiele apparaten tot 100% verhogen of verlagen. De bieding kan straks tot wel 900% worden verhoogd of verlaagd en het wordt dan ook mogelijk de biedingen in te stellen op tablets en computers.
Mobiele gebruiker nog belangrijker
Het is duidelijk: Google zet zich volledig in op mobiele gebruikers. Zelf noemen ze dit een mobile-first world. Daarbij speelt ook de locatie een belangrijke rol. Google geeft aan dat het aantal locatie-gerelateerde zoekopdrachten via mobiele apparaten is gestegen met 50%. Je potentiële klanten schakelen steeds makkelijker en vaker tussen offline en online. Met de nieuwe opties wordt het nog gemakkelijker om mobiele gebruikers te targeten en beter te voorzien van informatie.