AdWords Expanded Text Ads: 5 tips voor effectieve advertenties
Een tijdje geleden kondigde Google al aan dat het mogelijk zou worden om uitgebreide tekstadvertenties te gaan gebruiken. Sinds gisteren (26-07-2016) is het dan eindelijk zover en kunnen we eindelijk met AdWords Expanded Text Ads aan de slag! De eerste resultaten zijn binnen en wij verzamelden alvast 5 tips voor de meest effectieve advertenties.
AdWords Expanded Text Ads: wat zijn dat?
Eerder schreven we al een blog waarin we de eerste uitleg over uitgebreide tekstadvertenties gaven. Deze uitgebreide advertenties bieden meer ruimte voor advertentieteksten en zijn zo ontworpen dat ze optimaal aansluiten op de mobiele wereld. Het voordeel hiervan is dat je potentiële klanten ook kunt bereiken tijdens de micro-momenten waarin ze even snel iets op hun telefoon opzoeken.
In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen de standaard (links) en uitgebreide (rechts) tekstadvertenties.
Bron afbeelding: Google
Het belangrijkste verschil tussen de standaard en de uitgebreide tekstadvertenties is het feit dat ze meer ruimte bieden voor tekst. Er is een extra veld voor de kopregel bij gekomen. Wel is er nog maar 1 beschrijvingsregel maar daar kun je nu tot wel 80 tekens in kwijt. De kop is het meest opvallende onderdeel van een AdWords tekstadvertentie. De extra ruimte betekent dat je nu ook op deze opvallende plek de voordelen van je bedrijf of product kunt communiceren!
5 tips voor effectieve AdWords Expanded Text Ads
Met de tekstadvertenties van AdWords veranderen ook meteen de manieren om effectieve campagnes in het zoeknetwerk te maken. Daarom geven we je 5 tips om uitgebreide tekstadvertenties zo effectief mogelijk toe te passen.
1. Schrijf nieuwe advertenties
Als je begint met AdWords Expanded Text Ads is het heel verleidelijk om simpelweg een extra kopregel toe te voegen aan bestaande advertenties. Je hebt immers hard je best gedaan om je lopende campagnes te optimaliseren en pakkende teksten te schrijven. Het is echter beter om compleet nieuwe advertenties te schrijven. Als je dit niet doet is de kans namelijk groot dat je precies hetzelfde zegt als daarvoor maar dan in meer tekens.
2. Onderbreek niet meteen al je bestaande advertenties
Google geeft aan dat de doorklikratio van AdWords Expanded Text Ads tijdens het testen hoger lag dan bij standaard advertenties. Dit wil niet zeggen dat je meteen je bestaande advertenties stop moet zetten! Het kan namelijk zijn dat de uitgebreide advertenties niet overal en voor alle producten beter werken dan de traditionele opmaak. Laat de oude en de nieuwe advertenties eerst een tijdje samen lopen. Aan de hand van de resultaten kun je dan zien welke vorm voor jou beter presteert.
3. Zet de belangrijkste info in de kopregels
De kopregels zijn de meest opvallende en daardoor meest belangrijke onderdelen van tekstadvertenties. Nu je daar extra ruimte hebt kun je de kop aanvullen met de belangrijkste informatie. Je kunt bijvoorbeeld unieke aspecten van je product en call-to-actions toevoegen. Ook al is er nu ruimte voor 80 tekens in de beschrijvingsregel, deze blijft ondergeschikt aan de kop.
4. Gebruik belangrijke zoekwoorden in de padvelden
Was het eerst nodig om voor elke advertentie zelf een zichtbare URL toe te voegen, nu hoeft dat niet meer. Google gebruikt de domeinnaam van de uiteindelijke URL. Daarnaast heb je eventueel de mogelijkheid om padvelden aan het domein toe te voegen. Hiermee geef je potentiële klanten een betere indruk waar ze terecht komen op je website. Gebruik deze padvelden om je belangrijkste zoekwoord toe te voegen. Daarmee wordt je advertentie relevanter en dit heeft een positief effect op de kwaliteitsscore.
5. Gebruik nieuwe advertentie extensies
Advertentie extensies worden al langere tijd gebruikt om extra informatie te communiceren in tekstadvertenties. Denk bijvoorbeeld aan USP’s of speciale acties en aanbiedingen. Alhoewel deze extensies nog steeds van belang zijn om in te zetten moet je niet vergeten om deze te updaten. Omdat er in de advertentietekst meer ruimte beschikbaar is zul je hier dingen gaan noemen die eerst in de extensies te vinden waren. Zorg ervoor dat er geen informatie in de extensies staat die je ook in de advertentietekst noemt. Google zal dan namelijk niet snel je advertentie extensies laten zien in de zoekresultaten.
De komende tijd zullen we steeds meer uitgebreide tekstadvertenties in de zoekresultaten tegenkomen. Wacht niet te lang en begin zelf met AdWords Expanded Text Ads!