Site Search bijhouden met Google Analytics

Interne zoekopdrachten meten in Google Analytics

Het meten van interne zoekopdrachten in Google Analytics kan je erg nuttige inzichten opleveren. Interne zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten die websitebezoekers plaatsen in je website, wanneer je bijvoorbeeld rechts bovenaan een zoekfunctie hebt toegevoegd. Vooral webshops en blogs maken veel gebruik van zo’n interne zoekfunctie zodat mensen sneller kunnen vinden wat ze zoeken. Wanneer je deze zoekopdrachten meet kun je achterhalen wat de intentie van de bezoeker is en welke pagina’s beter moeten worden geoptimaliseerd.

Site Search bijhouden

Wanneer je de interne zoekopdrachten wilt meten moet je in Google Analytics aangeven dat je Site Search wilt bijhouden. Dat is eenvoudig in te stellen via onderstaande stappen.

Stap 1: 

Ga naar Google Analytics en log in. Klik bovenaan op het tabblad Beheerder.

Stap 2:

Klik op Instellingen weergeven onder het kopje Weergave.

 

interne zoekopdrachten meten

 

Stap 3:

Vink onderaan Site Search bijhouden aan.

 

interne zoekopdrachten meten

 

Stap 4:

Vul je de juiste queryparameter in. De queryparameter verschijnt in de url wanneer je iets zoekt op je website.

 

interne zoekopdrachten meten

 

Stap 5:

Opslaan. De zoekopdrachten worden nu bijgehouden in de Rapportage > Gedrag > Zoekopdrachten op site > Zoektermen. 

Op zoek naar een uitgebreide rapportagetool? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Google Data Studio!