SEO trends van 2017
Het is alweer bijna 2017. De hoogste tijd daarom om na te denken over je SEO strategie, planning en online acties voor het komende jaar. In dit artikel zetten we alle zoekmachineoptimalisatie trends van 2017 voor je op een rijtje. En het zal je niet verbazen, mobiele apparaten gaan volgend jaar (en nu al!) een nóg grotere rol spelen bij de optimalisatie van je website. Want Google maakte eerder dit jaar al bekend dat het aantal zoekopdrachten in Google via mobiele apparaten het aantal via desktops heeft overstegen. Daarnaast maakte ze bekend dat ruim de helft van al het webverkeer in 2016 vanaf mobiele telefoons en tablets komt. Het eerst wat je je af moet vragen is dus: Is mijn website mobiel-vriendelijk? Test het hier.
Heb je een website die goed leesbaar is op smarthones of tablets, bijvoorbeeld omdat je hebt gekozen voor een responsive webdesign? Mooi! Dan wordt het tijd om je te verdiepen in de SEO trends van 2017. Tijdens ’s werelds grootste SEO event SMX (Search Marketing Expo) is gepresenteerd wat we allemaal kunnen verwachten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie het komende jaar. Je vindt de belangrijkste trends in het artikel op deze pagina.
1. Website optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten
Optimaliseer je website voor gesproken zoekopdrachten, want in 2017 zullen er nog meer wearables zoals smartwatches op de markt komen. En daarmee verandert de manier waarop we online zoeken. Waar we voorheen korte zoekopdrachten plaatsen omdat onze duimen anders moe worden, spreken we nu volledige verhalen in. Maar niet alleen via de wearables gebeurt dit vaker. Met Google Now, een persoonlijke mobiele assistent, kun je je smartphone vragen stellen. Hiermee kun je gemakkelijk handsfree bellen maar ook zoekopdrachten plaatsen in Google.
Hoog doorklikratio door een uitgelicht fragment in Google
Wanneer iemand een vraag stelt aan Google (gesproken of door te typen) kan de zoekmachine een samenvatting van het antwoord weergeven in een speciaal blok bovenaan de pagina van de zoekresultaten. Dit speciale blok wordt ook wel een uitgelicht fragment genoemd. Wanneer je via Google Now een vraag stelt aan je smartphone kan die het antwoord zelfs aan je voorlezen. Handig als je in de auto zit. Hierbij wordt ook de naam van de bron (bijvoorbeeld jouw website) genoemd.
Het doorklikratio van webpagina’s die als uitgelicht fragment worden weergegeven is stukken hoger dan dat van de overige pagina’s op de zoekresultatenpagina van Google. Vaak zijn dit Wikipedia-achtige website, maar lang niet altijd. Er is dus ook ruimte voor websites zoals die van jou. Als je maar een voor Google relevant antwoord op de vraag kunt geven. Ga dus bij jezelf na welke vragen van gebruikers jij zou kunnen beantwoorden op je website. Hoe? Begin met een long tail (specifieke zoektermen met een lager zoekvolume, vaak bestaande uit drie of meer woorden) zoekwoordenonderzoek. En ga schrijven, schrijven, schrijven.
Geen tijd of weet je niet goed hoe je moet beginnen? Think Online ondersteunt bedrijven met content marketing. Vraag ons naar de mogelijkheden.
2. Betere mobiele ervaring en organische posities met Google AMP
Naast mobiele leesbaarheid is ook de laadsnelheid van je website erg belangrijk. Zeker op mobiele apparaten, wanneer je wilt inspelen op die honderden micro-momenten per dag. Een trage website is slecht voor de gebruikerservaring en daarmee voor het bereik van je content.
De oplossing voor creëren van mobiel-vriendelijke landingspagina’s die snel laden? Google Accelerated Mobile Pages, of kortweg Google AMP. Een techniek waarmee je mobiele bezoekers een uitgeklede versie van je blog laat zien. Een AMP laadt gemiddeld vier keer sneller dan een normale pagina. En een ander groot voordeel voor gebruikers: je verbruikt er tot tien keer minder data mee! Soortgelijke uitgeklede webpagina’s voor Facebook zijn de Facebook Instant Articles.
Carrousel met AMP artikelen boven zoekresultaten
We leven in een tijd van WiFi hotspots en 4G, dus ik hoor je denken: de webpagina’s laden nu zonder Google AMP ook behoorlijk snel. En dat klopt. Maar er is een ander groot voordeel van AMP. Deze speciale artikelen zullen namelijk binnenkort in Google worden weergegeven in een caroussel boven de zoekresultaten in Google. Gebruikers kunnen hier swipen tussen de gevonden AMP artikelen. Dit zal alleen werken bij zoekopdrachten vanaf smartphones en tablets. Hiermee kun je een goede zichtbaarheid realiseren.
AMP test in Google Search Console
Vertel je webbouwer eens over AMP. De technologie is open source dus hij of zij kan er direct mee aan de slag gaan. Voor WordPress zijn er verschillende handige plug-ins te vinden, zoals AMP. Met deze plug-in maak je een AMP versie van je artikelen door er /amp/ achter te zetten. De enige opmaak die je kunt aanpassen zijn de kleuren. Wil je je AMP artikel testen? Gebruik dan de nieuwe tool van Google Search Console: https://search.google.com/search-console/amp.
3. Lokale zoekopdrachten via smartphones
Ook deze SEO trend draait helemaal om mobiele zoekopdrachten. Steeds vaker gebruiken consumenten hun telefoon wanneer ze onderweg zijn. De lokale zoekopdrachten die ze plaatsen krijgen steeds meer invloed op wat we offline doen. Sinds de Possum update van Google is de locatie van de zoeker belangrijker geworden voor de zoekresultaten. Zoek je in het centrum van Breda een “bakker” dan krijg je andere resultaten te zien dan wanneer je dit in de Haagse Beemden (een buurt in Breda) doet.
Wat is belangrijk als je wil scoren op lokale zoekopdrachten? Maak om te beginnen een Google Mijn Bedrijf pagina aan. Hiermee kun je in de zoekresultaten meer informatie over je bedrijf weergeven. Zoals de contactgegevens en openingstijden. Je website optimaliseer je door meer te benadrukken dat je je bevindt in de plaats waarnaar wordt gezocht.
4. Kwalitatieve backlinks
Een SEO trend die belangrijk is – en ook in 2017 blijft – is de autoriteit van je website door middel van linkbuilding. Zorg voor linkjes vanaf relevante websites met een hoge autoriteit naar jouw site.
Er verandert wel iets aan linkbuilding de komende tijd. De backlinks die je laat plaatsen hebben namelijk vrijwel direct effect op je ranking in Google. Dit komt door de Penguin update van september 2016. Dit algoritme is namelijk een real-time Google algoritme geworden waardoor wijzigingen die je aanbrengt sneller door de zoekmachine worden opgemerkt. Grote kans dat je al een verschil hebt gezien in de data in je Google Analytics account.
5. Contentsilo’s vormen voor zoekmachineoptimalisatie
Google geeft speciale landingspagina’s rondom één zoekterm minder waarde dan voorheen. Pagina’s met de juiste zoekwoord dichtheid (ofwel keyword density), en met de zoektermen in de meta data, scoorden goed in Google. Die tijd lijkt voorbij.
Nu wordt er gekeken naar de context van de héle website. Zowel on-page als off-page factoren tellen hier mee. Komen de zoektermen voor in de belangrijke SEO elementen op de pagina’s, maar ook in ankerteksten van backlinks op relevante websites? Dan ga je beter scoren in de zoekmachine.
Hier geldt ook dat je beter verschillende artikelen kunt schrijven die allemaal een deel van het onderwerp beschrijven, zoals meerdere artikelen over zoekmachineoptimalisatie, dan één speciale landingspagina voor deze zoekterm. Verkoop je tafels? Schrijf dan eens een artikel over DIY’s met het tafeltje. Of schrijf een blog over bijbehorende accessoires om van je kamer één geheel in je woonstijl te maken. Of een tekst over het onderhoud van het meubelstuk. Kortom: ga aan de slag met content marketing. Hulp nodig? Lees dan nu het artikel 7 tips voor het succesvol inzetten van content marketing.
Meer leren over zoekmachineoptimalisatie?
Wil je meer weten over SEO trends en andere trends op het gebied van online marketing? Houd dan onze blog in de gaten of meld je aan voor onze nieuwsbrief! Wil je meer leren over online marketing en zoekmachineoptimalisatie? Dan is een SEO training iets voor jou. Of was jij allang op de hoogte van deze en alle andere marketing trends? Dan verwijzen we je graag door naar onze pagina met online marketing vacatures. 😉