YouTube

Adverteren op YouTube: wat kunnen we leren van de besten?

Succesvol adverteren op YouTube is lastig. Je publiek zit namelijk lang niet altijd te wachten op een advertentie voor het begin van een filmpje. Daarom is het belangrijk om een campagne met video-advertenties te maken die verrassen. De ideale situatie is als je kijkers achteraf bijna niet doorhebben dat ze een advertentie hebben bekeken omdat het filmpje leuk genoeg was om naar te blijven kijken. Maar hoe begin je nu met succesvolle videomarketing door te adverteren op YouTube?

Think with Google, een platform dat Google gebruikt om kennis te delen, presenteert elke maand de YouTube Ads Leaderboard. Hier worden de meest populaire YouTube advertenties van de maand gepresenteerd. Wat kunnen we leren over succesvol adverteren op YouTube als we kijken naar de Leaderboard van oktober 2016?

Benoem USP’s

De meest populaire YouTube advertentie van oktober 2016 kwam van Google zelf. De video introduceert Pixel, de nieuwe telefoon van Google. De advertentie laat niet meer dan de telefoon zien van verschillende hoeken, afgewisseld met tekst. Waarom is deze advertentie dan toch zo populair? Omdat er in de tekst heel erg ingespeeld wordt op de nieuwheid en exclusiviteit van het product. Er wordt ingespeeld op de behoefte van mensen om uniek te zijn. “Wil je een nieuwe telefoon? Nee, niet zomaar een nieuw model van hetzelfde merk, maar een telefoon die zo nieuw is dat hij zelfs nog geen serienummer heeft.”

Naast de nieuwheid van de telefoon worden de USP’s duidelijk genoemd. Wanneer je de voordelen van je product benoemt, is het belangrijk dat je concurrentie deze voordelen niet kan noemen. Of in ieder geval nog niet benoemen. Pixel is op een aantal punten sterk in het voordeel ten opzichte van andere telefoons, daar weet Google goed gebruik van te maken.

FCB-grid

Voordat je elke video vol gaat stoppen met de voordelen van jouw product is het wel belangrijk om eerst goed na te denken of dat wel bij het product past. In een eerdere blog kon je al lezen hoe je de FCB-grid toe kunt passen om sterke advertentieteksten voor Google AdWords te schrijven. De FCB-grid stelt dat je mensen op een hele andere manier moet benaderen wanneer producten een hoge betrokkenheid hebben dan wanneer ze hoog scoren op emotie. Voor YouTube advertenties gelden in principe dezelfde regels. Omdat de Pixel een product is met een hoge betrokkenheid, kan de kijker overtuigd worden door middel van informatie. Bij producten die een puur emotionele reactie oproepen zal dit niet werken.

Gebruik herkenbare situaties

Voor sommige producten werkt het dus goed om veel informatie te geven, anderen doen het beter zonder deze informatie. Nummers 2 en 3 van de YouTube Ads Leaderboard van oktober zijn voorbeelden van dat laatste. In plaats van de kijker te overtuigen met USP’s maken Adidas en Dolmio in hun advertenties gebruik van hele herkenbare situaties. In de Adidas advertentie zie je de Franse voetballer Paul Pogba van kleins af aan tot nu, en hoe zijn omgeving lichtelijk geïrriteerd raakt van het feit dat hij zijn voetbal niet met rust kan laten.

Dolmio laat de herkenbare situatie zien van kinderen die niets om zich heen opmerken omdat ze alleen maar met hun smartphones of tablets bezig zijn. De herkenbaarheid van deze advertenties zorgt ervoor dat men zichzelf met de personages kan identificeren. Dit maakt de filmpjes leuker om naar te kijken, zeker omdat er ook nog eens veel humor in zit.

Gebruik mooie beelden

Wil je succesvol adverteren op YouTube? Zorg er dan voor dat mensen je video willen bekijken. Soms zijn advertenties zo mooi dat ze niet eens als reclame worden ervaren. Sommige van deze advertenties zijn zelfs zo succesvol dat mensen ze uit zichzelf opzoeken om te bekijken. Met prachtige en spectaculaire beelden weet GoPro hier altijd goed gebruik van te maken.

Na het zien van deze video is het niet verrassend dat GoPro met zijn advertentie voor het lanceren van 4K in de YouTube Ads Leaderboard van oktober staat. In de video gebruikt GoPro indrukwekkende beelden van bijzondere locaties. De beelden zijn zo mooi en bijzonder dat de video niet voelt als een advertentie en je je kunt voorstellen dat men zelfs naar dit soort filmpjes op zoek gaat.

Targeting van YouTube advertenties

Met pakkende filmpjes vol humor of prachtige beelden zet je de eerste stap in het succesvol adverteren op YouTube. Je kans op slagen wordt echter niet alleen gegarandeerd door een mooie video. Het is ook belangrijk dat je de juiste mensen bereikt! Je kunt namelijk nog zo een mooi filmpje maken, maar als je niet de juiste doelgroep bereikt is alle moeite voor niets geweest. Denk daarom goed na over hoe je de targeting van je advertenties instelt.

Interesses en onderwerpen

Wil je je richten op mensen met een bepaalde interesse? Mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp dat met jouw product te maken heeft kun je eenvoudig targeten. Je kunt er ook voor kiezen om je advertentie juist bij YouTube video’s over een bepaald onderwerp te plaatsen. Op deze manier weet je zeker dat mensen op dat moment ook echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Ze hebben er namelijk zelf een video over opgezocht!

Retargeting

Naast targeten op interesses en onderwerpen is YouTube ook een succesvol middel voor retargeting. Hiermee richt je je op mensen die al eerder je website, of een bepaalde pagina op je website, hebben bezocht. Je weet dat deze mensen al interesse hebben in jouw bedrijf of product en op deze manier kun je ze weer aan je herinneren. Of benader deze mensen met een speciale aanbieding gericht op de pagina die ze eerder op je website bezochten. Op deze manier ben je door middel van YouTube advertenties ontzettend relevant voor je doelgroep!

Wil jij ook succesvol adverteren op YouTube?

Wil je zelf ook graag succesvol adverteren op YouTube? Houdt bovenstaande tips in gedachten en kijk zelf eens tussen de YouTube Ads Leaderboards of je daar nog meer van kunt leren. Weet je niet waar je moet beginnen, of ben je al een tijdje bezig met videomarketing maar wil het niet lukken? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag!