Rand Fishkin’s SEO voorspellingen voor 2017
Geen online marketeer die ‘m niet kent: Rand Fishkin; oprichter, voormalig CEO en tovenaar van Moz. Zoals ieder jaar voorspelt Rand de SEO hoogtepunten die we dat jaar kunnen verwachten. En deze zoekmachineoptimalisatie-tovenaar zit er meestal niet ver naast. Reden voor ons om zijn belangrijkste SEO voorspellingen voor 2017 voor je op een rijtje te zetten.
1. Meer voice search en meer mobiele zoekopdrachten
In 2017 voorspelt Fiskin dat maar liefst 25% van alle zoekopdrachten zal bestaan uit voice search (gesproken zoekopdrachten). Het aantal zoekopdrachten op desktops zal ongeveer gelijk blijven en het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten zal blijven stijgen. De gesproken zoekopdrachten zullen de zoekopdrachten via desktops of mobiele apparaten dus niet vervangen. Nee, we gaan met z’n allen gewoon nóg meer online zoeken.
Volgens cijfers van Google bestaan de zoekopdrachten via mobiele apparaten op dit moment voor 20% tot 25% uit gesproken zoekopdrachten. Fiskin is van mening dat de verschuiving in soorten zoekopdrachten grote gevolgen zal hebben voor SEO. Als voice search een deel van de normale zoekopdrachten gaat overnemen dan verandert de manier waarop websites moeten worden geoptimaliseerd.
2. Google blijft de grootste verwijzer van verkeer naar websites
Rand Fishkin voorspelt dat ook in 2017 het meeste verkeer via Google op websites komt. Geen enkele andere bron, zelfs niet social media kanaal Facebook, zal Google van zijn troon kunnen stoten. Tijd om je organische en betaalde posities in Google weer eens onder de loep te nemen.
3. Google zal ruimte bieden aan adverteerder in aanbevolen fragmenten, de Knowledge Graph en carrousels
In 2017 zal Google volgens Fishkin ruimte gaan vrijmaken voor adverteerders om hun advertenties te laten vertonen in aanbevolen fragmenten, in de Knowledge Graph en in carrousels boven de reguliere zoekresultaten.
Vorig jaar liet Google al shopping advertenties zien in Google Afbeeldingen en er werden advertenties vertoond in de lokale zoekresultaten. Daarnaast was er natuurlijk de grote verandering in het aantal tekstadvertenties dat in de zoekresultatenpagina werd vertoond.
4. De top 10 mobiele apps blijft gelijk
Volgens de voorspellingen van Rand blijven dit jaar de top mobiele apps gelijk aan de apps in 2016. Mobiele apps van Facebook en Google domineren de top 10, zoals je hieronder kunt zien. Maar liefst 90% van de app activiteit is afkomstig van deze apps. Tijd om te gaan adverteren op Facebook of in YouTube?