Meer inzicht door aangepaste campagnes met speciale URL’s
Google heeft een speciale URL-maker waarmee je iedere willekeurige URL van je website kunt voorzien van (campagne)parameters. Hierdoor krijg je meer inzicht in verkeer van andere kanalen naar je website, bijvoorbeeld wanneer je links in je nieuwsbrief gebruikt of wanneer je een advertentie op een andere website of social media kanaal laat instellen. De nieuwe inzichten krijg je in Google Analytics door gebruik te maken van Aangepaste Campagnes met unieke parameters.
Hoe stel ik URL’s met campagneparameters in?
Google heeft een handige tool gemaakt waarmee je eenvoudig URL’s voorziet van campagneparameters. Je vult de URL in waarnaar je wil verwijzen. Vervolgens vul je de naam van de bron en het medium in en kies je een naam voor je campagne.
De link die je nu heb gemaakt kun je gebruiken in het bericht wat je op social media of in je nieuwsbrief zet. Als je ervoor kiest om de link te gebruiken in een nieuwsbrief dan is het het beste om de lange link te ‘verstoppen’ achter een woord. Door bijvoorbeeld het volgende in je mailing te zeggen: “Klik hier om meer te lezen over …”
Aangepaste campagnes in Google Analytics
Wanneer je je URL’s voorziet van parameters kun je aangepaste campagnes identificeren die verkeer doorverwijzen naar jouw website. Zo kun je erachter komen of er meer conversies komen uit een nieuwsbrief die je hebt gestuurd of meer conversies komen via de berichten die je op Twitter verspreidt.
De aangepaste campagnes zie je in Google Analytics in de Rapportage. Klik op Acquisitie en vervolgens op Campagnes, Alle campagnes. Zijn er ook Google AdWords campagnes actief, dan zie je die hier ook terug. Door te klikken op de campagnenaam kun je zien via welke bron/medium het meeste (kwalitatieve) verkeer op je website is gekomen.
Op zoek naar een uitgebreide rapportagetool? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van Google Data Studio!