Programmatic buying: je doelgroep bereiken op het juiste moment
Programmatic buying wil zeggen dat er real time wordt geboden op advertentieruimte om een display advertentie te tonen aan een specifieke doelgroep in een specifieke context op een specifiek moment. Het grote voordeel hiervan is dat het werkt via een zelflerend systeem waardoor er een hogere relevantie in targeting mogelijk is. Door dit soort systemen te koppelen aan een HRM database kan zeer nauwkeurig worden getarget op functies en bedrijfstype.
Zo wordt jouw display advertentie (of videoadvertentie) alleen vertoond op de ideale website of social media platform op het juiste moment, aan de juiste mensen. En dat volledig automatisch! Met direct inzicht in het resultaat zodat snel kan worden bijgestuurd om het budget zo goed mogelijk in te kunnen zetten. Een voorbeeld van een programmatic buying platform is DoubleClick van Google.
Hoe werkt programmatic buying?
Geautomatiseerd online adverteren, programmatic buying, wordt gedaan met behulp van software. Zo doe je automatisch mee aan de veilingen van de advertentieruimte. Deze software bevat algoritmes die het online gedrag van mensen kan analyseren om zo te bepalen of ze de juiste doelgroep zijn voor jouw advertentiecampagne. Dit gebeurt op basis van onder andere cookies en big data. Deze data wordt verrijkt met informatie uit social media profielen. Ook wordt er op basis van pixeltracking gekeken naar mensen die al hebben geconverteerd op je website. De software gaat vervolgens op zoek naar look a likes om je advertenties op te richten.
Doelgroep en klantreis in kaart brengen
Je moet een aantal dingen goed in kaart brengen voordat je begint met programmatic buying. Vooral je doelgroep is erg belangrijk. Begin daarom met het uitwerken van persona’s en ga na welke fases van de klantreis zij zullen doorlopen. Een persona is een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van iemand uit je doelgroep. Bijvoorbeeld met persoonskenmerken en interesses. Met deze gegevens wordt specifieke customer audience targeting ingezet, wat wordt gecombineerd met andere targetingopties zoals geo targeting, time targeting en content targeting.
Het systeem houdt ook rekening met de verschillende apparaten die je doelgroep gebruikt en kan advertenties cross-device en -channel inzetten. En dat is belangrijk omdat de verschillende touch points in de klantreis niet altijd op dezelfde apparaten en kanalen plaatsvinden. Op de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien.
Voorbeeld programmatic buying
Dankzij cookies en big data is bekend dat iemand valt in je doelgroep en uit het online (zoek)gedrag blijkt dat hij of zij in de overwegingsfase van de klantreis zit. Met deze informatie wordt bepaald waar, wanneer en met welke boodschap wordt geadverteerd. Hierbij speelt retargeting vaak ook een belangrijke rol. Retargeting wil zeggen dat er specifiek getarget wordt op bezoekers die eerder op je website zijn geweest.
Waarom programmatic buying interessant is
Programmatic buying is zeer efficiënt en meetbaar omdat de conversies real time zijn te monitoren. Vooropgestelde campagne-doelstellingen zijn zo eenvoudig te meten en campagnes kunnen terwijl ze nog lopen worden getweakt. Al na korte tijd kun je zien:
- Wat de beste dag / tijdstip is om te adverteren
- Welk kanaal of apparaat het best presteert
- Wat een conversie je heeft gekost
- Welke advertentievariant het best werkt (per doelgroep)
- Wat de belangrijkste kenmerken zijn van je doelgroep(en)
Ook aan de slag met programmatic buying?
Normaal is deze vorm van online adverteren pas mogelijk bij budgetten vanaf tienduizenden euro’s. Omdat Think online groot inkoopt is het nu ook al mogelijk om met een kleiner mediabudget gebruik te maken van programmatic buying systemen. Meer weten? Neem dan nu contact met ons op!