Case: het succes van contentmarketing voor Teak en Wood

In onze artikelen vertellen we je regelmatig dat contentmarketing dé manier is om je doelgroep op een inspirerende manier te bereiken. Vaak geven we hierbij voorbeelden van grote en succesvolle merken (zoals Redbull, Albert Heijn of Karwei). Maar zo gek is het eigenlijk helemaal niet dat zij hun doelgroep goed weten te bereiken met contentmarketing, zij profiteren namelijk van hun grote naamsbekendheid.

Als kleinere of lokale ondernemer ben je vast benieuwd of zo’n contentmarketingstrategie ook voor jou nut heeft. Vandaag komen we met bewijs! Lees verder om het succes van contentmarketing voor onze klant Teak en Wood te ontdekken.

Contentmarketingstrategie op maat

Teak en Wood is een ondernemer gevestigd in de regio Breda die teakmeubels door heel Nederland levert. Vanaf mei 2016 is Think Online contentmarketing voor Teak en Wood gaan inzetten en de resultaten zijn met recht een succes te noemen! Door een combinatie van contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie en online advertenties zijn de bezoekersaantallen van de website van Teak en Wood verdubbeld.

Contentmarketing

Bron: Google Analytics

Met de contentmarketingstrategie van Teak en Wood hebben we ons vooral gericht op het vergroten van het bereik, de naamsbekendheid en het aantal touchpoints in de customer journey. We hebben ons hierin vooral gericht op de bekendheids- en overwegingsfase van de klantreis. Dit hebben we gedaan door aanwezig te zijn met zowel relevante content die inspireert en antwoord geeft op de vragen van de doelgroep als content die laat zien dat Teak en Wood dé specialist in teakmeubels is.

Deze artikelen hebben we vervolgens verspreid via de Facebookpagina van Teak en Wood. De grootste bron van verkeer naar deze artikelen is echter Google. Door specifiek in te spelen op vragen die de doelgroep heeft (‘kan ik teakhout schilderen?’ of ‘hoe maak ik teakhout lichter?’), en door rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie, wordt Teak en Wood in Google namelijk uitstekend gevonden.

Contentmarketing Teak en Wood

De resultaten

Ruim 30% van het verkeer naar de website van Teak en Wood bestaat uit bezoekers die via deze artikelen in Google (organisch) bij Teak en Wood terecht zijn gekomen. Nu resulteren meer websitebezoekers natuurlijk niet automatisch in meer verkopen, maar het is wel goed voor de naamsbekendheid van Teak en Wood. En door relevant aanwezig te zijn in de customer journey zal de doelgroep ook eerder aan Teak en Wood denken wanneer ze klaar zijn om een tafel, kast of ander meubelstuk aan te schaffen.

Meer websitebezoekers is echter niet het enige resultaat dat we geboekt hebben met de content marketingstrategie. De omzet van Teak en Wood is mede door de inzet van contentmarketing met 15% procent gestegen. Daarnaast is het verkoopgebied van regionaal naar landelijk verschoven.

Samenwerking met Woonblog

Naast het plaatsen van artikelen op de eigen blog van Teak en Wood hebben we ook meerdere malen samengewerkt met online woonmagazine Woonblog. Samenwerken met een blog heeft meerdere voordelen. Ten eerste is het goed voor de naamsbekendheid van Teak en Wood, maar het versterkt ook de geloofwaardigheid. Een blogger heeft namelijk vaak meer invloed op de doelgroep dan het bedrijf zelf. Wanneer informatie vanaf een andere zender komt (in dit geval de blog) zal de doelgroep deze informatie als geloofwaardiger en minder commercieel ervaren.

Als eerste hebben we voor Teak en Wood een winactie georganiseerd in samenwerking met Woonblog. Daarnaast heeft Woonblog een inhoudelijk en inspirerend artikel geschreven voor Teak en Wood over het ontwerpproces van teak maatwerk. Door samen te werken met Woonblog heeft Teak en Wood via social media ruim 25.000 mensen bereikt en ruim 200 nieuwe likes voor hun Facebookpagina verzameld.

Facebook marketing

Ook aan de slag met contentmarketing?

Hebben we je kunnen overtuigen van het nut van contentmarketing en wil je zelf ook aan de slag? Bij Think Online helpen we je met een contentmarketingstrategie op maat die gericht is op resultaat! Neem contact met ons op en we informeren je over de mogelijkheden.