Storytelling

Er was eens… een blog over storytelling

Verhalen die je inspireren, motiveren of ontroeren die blijven hangen en vertel je verder aan je vrienden, familie en collega’s. Een hilarische prank, bijzondere film of emotioneel verhaal blijft bij je. Steeds meer bedrijven zien ook de kracht van storytelling. In deze blog vertellen we je over een aantal organisaties die succesvol storytelling inzetten.

Corporate storytelling

Breng het verhaal achter je bedrijf tot leven met corporate storytelling. Niemand zit te wachten op een saaie tekst over de missie en visie van een bedrijf. Het verhaal hierachter en achter de medewerkers, dát is wat mensen interesseert. En doe je dit goed? Dan verover jij een plekje in de gedachten en harten van je doelgroep.

TOMS

Het schoenenmerk TOMS zet al jaren succesvol corporate storytelling in. Voor ieder paar schoenen dat zij aan consumenten verkopen geven ze er één paar aan kinderen in nood. “One for one™” noemt TOMS dit principe.

Maar ze doen meer dan schoenen weggeven. Koop je een bril van TOMS Eyewear dan zorg je er automatisch voor dat mensen in nood een volledig oogonderzoek kunnen krijgen van medische professionals.

Wat levert TOMS dit op? Heel veel publiciteit. Maar ook waardevolle samenwerkingen met partners. En hoge verkoopcijfers door mensen die graag op een leuke en makkelijke manier iets positiefs willen bijdragen aan de wereld.

Storytelling bij productintroducties

Wanneer je een nieuw product of dienst in de markt gaat zetten wil je dat natuurlijk delen. Waarom heb je ervoor gekozen dit product te introduceren? Hoe lang heeft het proces van eerste idee tot productlancering geduurd? Gebruik storytelling om dit op een bijzondere manier te delen met je (zakelijke) relaties en potentiële klanten.

Efteling

Als er één Nederlandse organisatie is die de kracht van storytelling inzet dan is het wel de Efteling. Een pretpark dat verhalen vertellen tot een kunst heeft verheven. In het pretpark, maar ook via social media. De introducties van attracties zoals Baron 1898 en Symbolica zijn producties op zich.

Symbolica is een nieuwe overdekte familie-attractie die 1 juli 2017 wordt geopend. Op 12 december 2016 werd een teaservideo geüpload naar YouTube waarin de nieuwe attractie werd aangekondigd. Hierna volgden 6 The Making-of – video’s. Op de website zijn de afgelopen maanden regelmatig nieuwe blogs over de Symbolica geplaatst waarin onder andere de tekenaars en muzikanten aan het woord komen. Zelfs Lakei O.J. Punctuel, een karakter uit Symbolica, werd geïnterviewd.

Kenmerken storytelling

De Efteling weet dat het slim is om beelden en video te gebruiken. Hiermee versterk je je verhaal en maak je het persoonlijk.

Andere kenmerken van succesvolle storytelling zijn dat het verhaal authentiek, eerlijk en emotioneel is. Je moet het haast kunnen ruiken, voelen en proeven. Of met andere woorden: beleven!

Daarnaast is het bij verhalen vertellen belangrijk dat je een duidelijk begin, midden en einde (climax) hebt.

Red Bull

Felix Baumgartner maakte in 2012 een parachutesprong van zo’n 39 kilometer hoogte. De hoogste parachutesprong ooit! Tijdens zijn vrije val haalde Baumgartner hierbij een snelheid van 1342 km/u. En als eerste mens ging hij door de geluidsbarrière.

Dit alles is mogelijk gemaakt door Red Bull Stratos. Voor deze ‘missie’ werd een speciale website gebouwd. Het ‘historische moment’, de sprong, kon live via YouTube worden bekeken. Er werd zelfs een speciale trailer gemaakt voor de actie.

Red Bull heeft al jaren de slogan “Red Bull geeft je vleugels”. Juist daarom past dit merk zo goed bij deze ‘missie’. Het hele verhaal, blogs, video’s en fotomateriaal van het team en de sprong is te lezen op de website.

Nike

Inspelen op gevoel. Dat is wat Nike doet op social media. “Het is geen schoen, het is een beweging.” zeggen ze over Nike Air Max. Een schoen die in de jaren 90 razend populair was en nu weer helemaal terug is. Nike Air Max draag je niet zomaar. Nee, die draag je omdat je er iets mee wil zeggen, ergens bij wil horen.

It’s not a shoe, it’s a movement. #AirMax

Een bericht gedeeld door nike (@nike) op

Coca Cola

Een ander merk dat absoluut niet mag ontbreken in dit rijtje is Coca Cola. Ze verkopen geen flesjes cola. Nee. Ze verkopen happiness! Tijdens ieder seizoen. Soms met jouw naam op de fles… Wie krijgt er geen warme gevoelens bij de reclame met daarin alle iconische verlichte Coca Cola kersttrucks? En wie zou er tijdens een hittegolf niet een slok van dat super dorstlessende drankje willen?

S/O to all the friends out there who have strong snack game with the ice-cold Cokes. 😎

Een bericht gedeeld door Coca-Cola (@cocacola) op

Coca Cola laat ook regelmatig medewerkers aan het woord. In de blogcategorie Share a Day with… maak je (letterlijk) kennis met de gezichten achter Coca Cola.

IKEA

In onderstaande video vertelt Tibbe wat hij heeft geknutseld voor zijn moeder, voor moederdag. Het verhaal roept emotie op en brengt een glimlach op je gezicht. Dat je ondertussen voortdurend naar allerlei producten van IKEA heb gekeken kan je niets schelen. Je wil alleen maar weten hoe de mama van Tibbe reageert op de verrassing.

IKEA zet dit soort video’s ook in om een kijkje achter de schermen te bieden. Of om medewerkers aan het woord te laten. Tot slot zijn er video’s gemaakt waarin woonfrustraties (herkenbare situaties) worden opgelost.

Vertel je verhaal

Er zijn natuurlijk nog veel meer bedrijven die succesvol storytelling inzetten. Denk maar aan GoPro, CoolBlue en Apple. Wil jij ook aan de slag met storytelling maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons op! Wij denken graag met je mee om killer content te creëren.