Buyer persona’s waar je wél iets mee kunt (onmisbaar voor B2B bedrijven!)
Elke content marketeer zal je vertellen dat je er mee aan de slag moet: buyer persona’s. Deze fictieve personages van je doelgroep vormen de basis voor een contentstrategie. Maar je hebt je vast al wel eens afgevraagd wat nu precies het nut is van het opstellen van buyer persona’s. Leuk dat persona Hans een kat en een konijn heeft, kaal is en ieder weekend zijn gras maait. Maar als je software-pakketten aan bedrijven verkoopt dan heb je weinig aan die informatie.
Toch is het opstellen van buyer persona’s onmisbaar voor B2B bedrijven. Ze geven namelijk de richting aan voor het schrijven en verspreiden van content waar je leads mee wilt verzamelen. Maar dan moet je wel de juiste vragen stellen! Wat Hans in zijn weekend doet moet hij lekker zelf weten. Het is veel waardevoller om te weten wat zijn functie is, wat hij daarin wil bereiken en tegen welke problemen hij aanloopt. In dit artikel vertellen we je wat je wel, maar vooral ook wat je niet moet doen om tot buyer persona’s te komen waar je wél iets mee kunt.
Bepaal je doelgroep
Voordat je begint met het opstellen van buyer persona’s is het belangrijk dat je bepaalt voor welke doelgroep je dit gaat doen. Als je een niche-product verkoopt en maar 1 doelgroep hebt is dit makkelijk maar de kans is groot dat je meerdere doelgroepen wilt bereiken. Buyer persona’s zijn fictieve vertegenwoordigers van een doelgroep. Per doelgroep stel je 1 of meerdere buyer persona’s op. Hoeveel je er op moet stellen is afhankelijk van hoeveel mensen er invloed hebben op het beslissingsproces, zij moeten allemaal vertegenwoordigd zijn.
Beschrijf de achtergrond van je B2B buyer persona
Je begint het opstellen van je B2B buyer persona met het beschrijven van de achtergrond. Geef je personage als eerst een passende naam. Zo komt de buyer persona straks als het ware ‘tot leven’ en is gemakkelijker om je er een voorstelling bij te maken. Daarnaast beschrijf je een aantal algemene zaken als de functie van de persoon, in welke branche hij of zij werkt en welke social media kanalen worden gebruikt.
Vaak zien we dat in dit gedeelte veel aandacht wordt besteedt aan demografische factoren. Dat is zonde want bij een B2B buyer persona heb je daar vaak niet veel aan. Denk maar eens na, heeft het voor jouw blogs zin om te weten of je potentiële klant getrouwd is of niet? Besteed daar dan ook geen, of niet teveel, aandacht aan. Stel juist vragen die je straks gaan helpen bij het bepalen van onderwerpen voor je content of de verspreiding daarvan!
Ga de diepte in
Als je de achtergrond van je buyer persona hebt geschreven is het tijd om de diepte in te gaan. Hier beschrijf je bijvoorbeeld de uitdagingen die deze persoon tijdens zijn of haar werk tegenkomt en hoe het koopproces eruit ziet. Zorg dat je antwoord kunt geven op de volgende vragen:
- Welke prioriteiten heeft deze persoon in zijn / haar werk?
- Wanneer heeft je buyer persona succes in zijn / haar werk?
- Hoe ziet de customer journey eruit?
- Welke barrières moeten weggenomen worden?
- Welke beslissingscriteria worden gebruikt?
Betrek je klanten in het proces
Nu je alle bovenstaande onderdelen voor je B2B buyer persona hebt beschreven op basis van je kennis en deskresearch komt het belangrijkste. Namelijk je huidige klanten betrekken in het proces. Want wie weet er beter wat je doelgroep bezig houdt dan je doelgroep zelf? Dus ga met je klanten in gesprek en ontdek wat er speelt. Vul je zelfgemaakte buyer persona aan met informatie van je klanten. Alleen zo kom je tot buyer persona’s waar je wél iets mee kunt!
Ook aan de slag met buyer persona’s en een contentstrategie? Neem contact met ons op! Bij online marketing bureau Think Online helpen we je met persona’s en een contentmarketingstrategie op maat die gericht zijn op resultaat.