Google verandert lengte van meta omschrijving in zoekresultaten
Google heeft een belangrijke wijziging doorgevoerd in de weergave van de snippets in de zoekresultaten pagina (ofwel search engine result page, SERP). De meta omschrijving, een onderdeel van de snippets, is de tekst onder de pagina URL in de zoekresultaten. De traditionele lengte van deze omschrijving is ongeveer 160 tekens. Onlangs heeft Google bevestigd dat de meta omschrijvingen gemiddeld twee keer zo lang worden!
Uit de meta omschrijving kunnen gebruikers afleiden waar de pagina over gaat. Deze omschrijving moet er dus voor zorgen dat mensen worden overtuigd om te klikken op jouw link.
– Voorbeeld van een langere meta omschrijving, voor zoekterm ‘bakkerij’
Langere snippets: nuttiger en informatiever
Nu heeft Google dus meer ruimte gegeven aan deze snippets: bij diverse zoekresultaten zijn ze opvallend langer dan we gewend zijn. Google heeft bevestigd dat ze de snippets uitgebreid hebben, om ze nuttiger en informatiever te maken. Zo begrijpen de gebruikers beter hoe de website in verband staat met hun zoekopdracht. Meer ruimte voor de omschrijving biedt ze meer inzicht in hetgeen de sites te bieden hebben, aldus Google. De traditionele lengte van 160 tekens wordt in de voorbeelden die wij ontdekken verlengd tot het dubbele: 320 tekens.
De langere snippets stelt Google zelf samen aan de hand van beschikbare bronnen. Zo wordt deze dynamisch samengesteld uit de meta omschrijving, zoekopdracht van de gebruiker en de content van de webpagina zelf.
Zelf langere snippets maken?
Omdat de snippets voorlopig nog dynamisch verlengd worden door Google zelf, raden we niet aan om zelf al volop aan de slag te gaan met je meta omschrijvingen. De verlenging van de snippets wordt door Google zelf uitgerold en is voorlopig waarschijnlijk nog niet de standaard. Te lange meta omschrijvingen worden mogelijk nog afgekapt. En dat is natuurlijk zonde.
Interessant aan de ontwikkeling is de verschuivende dynamiek: de meta omschrijvingen lijken minder belangrijk te worden, nu Google al meer in staat is om zelf een passende snippet te creëren die aansluit op de zoekvraag van de gebruiker. Dat betekent natuurlijk niet dat de meta omschrijvingen per direct hun waarde verliezen. Het is nog steeds prettig en belangrijk om zelf aan te kunnen geven wat de gebruiker gaat vinden op jouw website.
Voorlopig wordt de ingevoerde meta omschrijving nog het grootste deel van de tijd weergegeven. En in dat geval is een goed geoptimaliseerde meta omschrijving vaak sterker dan een automatisch gegenereerd fragment van Google. Jij weet immers het beste wat jouw website te bieden heeft!
Wat betekent dit?
Het is nog niet duidelijk wat de impact van deze verandering is voor zoekmachineoptimalisatie. En of dit effect zal gaan hebben op de hoeveelheid posities op de eerste pagina van de organische zoekresultaten van Google. Houd onze blog in de gaten om op de hoogte te blijven van het laatste online marketing en SEO nieuws!