Facebook

Facebook gaat oproepen tot likes en reacties afstraffen

Je kent ze vast wel: de talloze berichten op Facebook die gebruikers oproepen om over te gaan tot een bepaalde interactie. Verzoeken om berichten te liken, delen of van een bepaalde reactie te voorzien. Deze berichten zijn in de ogen van Facebook ‘spammy’. Daarom zullen deze vanaf nu afgestraft worden door Facebook. Het resultaat: minder bereik voor dit soort berichten. Bij het herhaaldelijk plaatsen van dergelijke content zul je zelfs merken dat je berichtbereik steeds verder zal kelderen!

Om wat voor posts gaat het?

Posts met de volgende insteek komen je ongetwijfeld bekend voor:

  • Tag 10 vrienden en maak kans op deze auto ter waarde van €x,-!
  • Like dit bericht als je in april geboren bent!
  • Stem op jouw favoriete kleur! ❤️ voor rood, of 👍🏻 voor blauw!
  • Reageer ‘Ja!’ als je ook vindt dat de winkels langer open moeten blijven!
  • Deel dit bericht om kans te maken deze prachtige kinderwagen!

Facebook noemt dit soort berichten ‘tag baiting’, ‘react baiting’, ‘vote baiting’, ‘comment baiting’ en ‘share baiting’. Je lokt er gebruikers mee uit om een bepaalde interactie aan te gaan met je bericht. Het idee achter deze posts is het behalen van een groot bereik. Alle vormen van engagement, zij het likes, reacties of shares, zorgen ervoor dat je bericht onder een groter publiek zichtbaar wordt. Die insteek wordt daarom ook door veel marketeers en paginabeheerders benut om een groot bereik te behalen voor het bericht, zonder dat voor dat bereik betaald hoeft te worden.

– Een voorbeeld van react baiting

Het gaat om berichten waarbij gestreefd wordt naar een groot organisch bereik dus. Alhoewel dit soort berichten niet echt zorgen voor een ‘natuurlijk’ bereik. En juist om die reden zal Facebook dit soort posts afstraffen: het is een onnatuurlijke wijze om engagement op je berichten te krijgen en je bereik te vergroten. En dat is niet de bedoeling. De focus moet liggen op het delen van relevante en authentieke content en conversaties, aldus Facebook.

Uitrol over de komende weken

Om de focus op authentieke content te versterken heeft het team van Facebook de afgelopen tijd talloze posts bekeken en gecategoriseerd. Zo kan Facebook vervolgens ‘machine learning’ toepassen om dit proces te automatiseren. Dat betekent dat een systeem in staat is om de spammy posts te herkennen en deze minder vaak te vertonen in de newsfeeds van de gebruikers. Dit geautomatiseerde systeem zal de komende weken geleidelijk uitgerold worden, zodat paginabeheerders nog tijd hebben om hun content aan te passen.

Post je berichten waarin aangestuurd wordt om te liken, delen of een reactie achter te laten? Dan zal het systeem je bericht minder vaak vertonen in het nieuwsoverzicht. Blijf je herhaaldelijk in de fout gaan, dan zul je je bereik steeds verder zien dalen. Zo zal Facebook hardleerse beheerders stimuleren om hun contentstrategie serieus op de schop te gooien.

Wat nu?

Veel paginabeheerders maken graag gebruik van eerdergenoemde mogelijkheden om interactie en bereik te verkrijgen. Het vormt natuurlijk een laagdrempelige manier om snel onder de aandacht bij veel Facebook gebruikers te komen. Nu de verschillende ‘bait posts’ bestraft zullen worden met minder vertoningen en verspreiding, is het zaak om te richten op andere content. De beste aanpak? Waardevolle content creëren die er op natuurlijke wijze voor zorgt dat de aandacht van Facebookgebruikers vastgepakt wordt. Verleg de focus naar het delen van interessante nieuwtjes en weetjes, heldere uitleggen en boeiende berichten met authentieke inhoud.

Deel informatie waar je publiek op zit te wachten, kennis en inzichten die echt wat toevoegen. Natuurlijk kun je dit nog steeds afwisselen met luchtige posts, waarin je iets leuks laat zien aan je volgers. Een waardevolle contentmix weet je publiek te boeien en zorgt ervoor dat je blijvend de aandacht van je volgers vasthoudt.

Vond je ons bericht nuttig? Like het dan en deel het met je vrienden! Of niet. Wij zullen je in ieder geval niet pushen, we kijken wel uit. 😉