Onderscheidende positionering

Ben je wel zo bijzonder als je denkt? Het belang van een onderscheidende online positionering

Heb je een B2B bedrijf en ontzorg jij je klanten? Gefeliciteerd! En met jou ontelbaar veel anderen… Daarom blijft het verbazingwekkend dat veel bedrijven het feit dat ze hun klant ontzorgen (dit woord bestond trouwens niet voor Achmea het in haar reclames ging gebruiken) nog vaak als een van hun belangrijkste USP’s noemen. USP staat voor unique selling point en is dus per definitie uniek!

Voor veel bedrijven is het lastig om de vinger te leggen op wat ze precies bijzonder maakt. Terwijl het met de alsmaar toenemende concurrentie online des te belangrijker is om een onderscheidende positionering in te nemen.

 

Meer kwalitatieve leads door een onderscheidende positionering? Lees hoe we Arjan van Dijk Groep hierbij hielpen in deze businesscase!

Help! Moet ik dan stoppen met ontzorgen (of een andere 13 in een dozijn)?

Nee, je bedrijf anders positioneren wil zeker niet zeggen dat je moet stoppen met ontzorgen, persoonlijk contact, of iets anders dat je concurrenten doen! Maar het feit dat zij het ook communiceren zorgt ervoor dat het jou geen extra klanten op zal leveren. Het is namelijk niet uniek.

Tegenwoordig speelt een groot deel van de klantreis zich online af. En de concurrentie is daardoor moordend. Want voor jouw oplossing zijn er letterlijk honderd anderen te vinden. Je snapt wel dat het dan loont om nét even iets anders dan de concurrent te communiceren.

Ik ben niet bijzonder, wat nu?

Maak je geen zorgen! Dat veel bedrijven hetzelfde doen en roepen wil nog niet zeggen dat je niet bijzonder bent. Maar wat maakt je bedrijf nu precies uniek? Waar komen klanten voor terug? Als eigenaar of werknemer is het vaak moeilijk om hier een goed antwoord op te geven. Vaak zijn het namelijk dingen die je zelf niet meer dan normaal vindt. Jij vindt het bijvoorbeeld heel gewoon om regelmatig met je klanten af te spreken. Als de concurrentie alleen per mail contact heeft en iedere bespreking factureert, ben jij daarin uniek.

Denk ook eens aan Coolblue. Zou de retailer net zo succesvol zijn geweest als het “vandaag besteld, morgen in huis” als belangrijkste voordeel zou noemen? Zouden de prijzen dan hetzelfde kunnen zijn als nu? Nee, want Mediamarkt belooft bijvoorbeeld hetzelfde en daar zijn de prijzen beduidend lager. Het is de uitstekende klantenservice van Coolblue (alles voor een glimlach) die het bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Door zich te positioneren als retailer met de beste service (en dit ook waar te maken!), zijn klanten bereid om meer te betalen voor dezelfde producten.

Ga na wat je bijzonder maakt

Ga daarom eens bij jezelf en bij anderen na wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Begin bij je werknemers maar vraag ook door in je netwerk. Uiteindelijk kunnen je klanten natuurlijk het beste antwoord geven, zij hebben immers voor je gekozen. Zorg ervoor dat wat je bijzonder maakt niet alleen terug komt in het werk, maar ook op je website, in advertenties, op social media, etc.

We geven een paar tips om achter de USP’s van jouw bedrijf te komen:

1. Achterhaal het waarom

Je weet wat je bedrijf doet maar weet je ook waarom? En dan hebben we het niet over graag meer geld willen verdienen. Het gaat hier om emotie, passie en geloof in een doel. Vaak is je waarom ook meteen onderscheidend van de meeste concurrentie.

2. Spreek medewerkers van verschillende afdelingen

Elke afdeling binnen je bedrijf heeft op een andere manier met de klant te maken. Het is dus waardevol om met medewerkers van verschillende afdelingen te spreken over hun inzichten met betrekking tot ervaringen van klanten.

3. Interview klanten

Vraag aan je klanten waarom ze voor je hebben gekozen en wat je nu voor ze doet waar ze blij van worden? Je kunt dit door middel van een korte vragenlijst doen, maar nog beter is in een interview. Dat geeft je namelijk de mogelijkheid om door te vragen en de meest waardevolle antwoorden te verzamelen.

Onderscheidende positionering = hogere prijs

Wanneer je een onderscheidende positionering inneemt geef je potentiële klanten een reden om voor jouw bedrijf te kiezen. Maar dat is niet het enige voordeel. Een goede positionering betekent namelijk ook dat je een hogere prijs kunt vragen! Je USP’s zijn namelijk de toegevoegde waarde die je aan je klanten biedt. Wanneer je deze duidelijk communiceert zijn mensen ook bereid om hiervoor te betalen.

Hulp nodig bij je online positionering of achterhalen wat jouw bedrijf bijzonder maakt? Neem dan contact op met een van onze marketing specialisten.