Conversiekillers

Last van conversiekillers? Hier: 7 tips voor de beste landingspagina!

Meer leads verzamelen of verkopen realiseren? Dat vraagt om een sterke landingspagina. Een pagina die de gebruiker stimuleert om een actie te ondernemen. Maar hoe maak je een goede landingspagina? Ik vertel je erover in deze blog.

Wat is een landingspagina?

Met een landingspagina bedoelen we de pagina waarop bezoekers terecht komen wanneer zij bijvoorbeeld klikken op je Google Ads of Facebook advertentie. Deze pagina heeft één specifiek doel, bijvoorbeeld het realiseren van een van de volgende acties:

  • Een product kopen
  • Een sollicitatieformulier invullen
  • Een contactformulier invullen
  • Een whitepaper downloaden
  • etc.

Zo’n actie noemen we ook wel een conversie. Het percentage conversies ten opzichte van alle bezoeken aan de pagina noemen we het conversieratio. Vaak is dit conversieratio minder dan twee procent. Van iedere honderd bezoekers zijn er in dat geval slechts twee die overgaan tot de gewenste actie.

Door optimalisatie kun je ervoor zorgen dat het conversieratio van je landingspagina gaat stijgen!

Landingspagina maken tips

Op welke manier kun je het beste een landingspagina inrichten of optimaliseren voor betere resultaten? Hieronder vind je onze tips.

1. Verwachtingen waarmaken

Het begint met het verkeer wat je binnenhaalt. Maak je de verwachtingen die je schept in je advertenties wel waar? Roep niet iets over ‘rode Nike sneakers’ als je deze schoenen vervolgens niet meer kan aanbieden in je online shop omdat de voorraad op is.

OTTO rode sneakers

Als je de kwaliteit vanuit de verschillende kanalen die je inzet wilt meten, dan kun je het best gebruik maken van UTM tagging. Zo kun je de data gemakkelijk terugvinden in Google Analytics. Meer weten? Lees dan deze blog: Meer inzicht door aangepaste campagnes met speciale URL’s.

2. Ervaring op landingspagina

Is je landingspagina goed bereikbaar op mobiele apparaten? En hoe is het met de laadsnelheid van de pagina gesteld? Deze technische kenmerken van je website zijn enorm belangrijk. Duurt het laden van de pagina te lang, dan zijn mensen weer weg!

Bekijk je landingspagina ook eens door de ogen van een potentiële klant. Komt je website betrouwbaar over? Maak je gebruik van keurmerken en zijn er reviews van tevreden klanten te lezen op je website? Kun je bewijs leveren dat je al honderden andere mensen succesvol hebt geholpen?

Reviews Bol.com

Wat gaat er in de hoofden van je klanten om? Wat verwachten zij? Waarop willen zij bijvoorbeeld kunnen filteren in een webshop? Zorg ervoor dat je al dit soort zaken duidelijk hebt voor jezelf, voordat je een landingspagina gaat optimaliseren.

3. Testen, testen, testen

Als je twijfelt welke pagina je het best kunt gebruiken als landingspagina, of wanneer je bijvoorbeeld twee kleuren call to action buttons wilt testen, dan kun je A/B-testen. Voor dezelfde advertentie kun je dan twee verschillende landingspagina’s instellen. Zorg er wel voor dat je de pagina’s goed tagt zodat je de data inzichtelijk kunt maken in Google Analytics.

LOI call to action button

Wil je nog een stapje verder gaan? Bekijk dan de mogelijkheden van scrollmaps, heatmaps en eye-tracking. Bijvoorbeeld met de software van Hotjar.

4. Teksten, layout en rich media

De kleinste aanpassing in een tekst kan het verschil maken. Kies je voor ‘boek nu’, ‘shop nu’ of ‘koop nu’? Door A/B-testen uit te voeren kom je erachter wat jouw doelgroep het meest aanspreekt.

Vergeet ook niet om na te denken over een layout en rich media, zoals video’s en afbeeldingen. Zeker voor webshops is dit onmisbaar. Nieuwe schoenen willen we graag van alle mogelijke kanten kunnen bekijken. En van de nieuwe iPhone willen we graag een productvideo zien.

Ook qua layout kunnen de kleinste wijzigingen grote effecten hebben. Plaats bijvoorbeeld eens een kader om je content die de aandacht moet trekken.

Booking.com

Overtuigende teksten zijn de oplossing

De tekst op je landingspagina moet overtuigend zijn. Je wil de gebruiker immers overtuigen om iets te doen. Het is daarom belangrijk om activerend te schrijven. Actieve zinnen lezen fijner. Hieronder vind je een voorbeeld van een passieve en een actieve zin.

Passief: “Veel mensen gaan ’s avonds wandelen.”
Actief: “Veel mensen wandelen ’s avonds.”

Vermijd ook hulpwerkwoorden (kunnen, zullen, etc.) en woorden die twijwelachtig overkomen (misschien, wellicht, etc.). Dit soort woorden zijn bijna altijd overbodig.

Daarnaast helpt het om een herkenbaar probleem aan te kaarten. Want jouw product of dienst is natuurlijk de oplossing voor dat herkenbare probleem van jouw doelgroep!

5. “Keep it Short and Simple”

Maak je landingspagina niet onnodig moeilijk. Denk aan het KISS-principe: “Keep it Short and Simple”. Gebruikers hebben een aandachtsspanne van zo’n 8 seconden. Zorg er dus voor dat ze niet moeten zoeken naar de informatie die ze willen hebben. Je maakt een tekst kort en simpel door gebruik te maken van:

  • Kopjes
  • Opsommingen
  • Buttons
  • Korte alinea’s (max. 6 regels)
  • Korte zinnen (gemiddeld 10 woorden)
  • etc.

Content boven de vouw

Hoe dan? Zorg ervoor dat belangrijke informatie boven de vouw wordt weergegeven. Content boven de vouw is alle informatie die je als gebruiker direct ziet, zonder te scrollen. Hier plaats je een sterke titel, activerende tekst en call to action.

Ook vinden gebruikers het prettig als een tekst ‘scanbaar’ is. Maak daarom gebruik van kopjes, opsommingen, afbeeldingen en video’s. Zo wordt je tekst ook visueel aantrekkelijk.

Help, ik heb keuzestress!

Vermijd keuzestress. Neem de gebruiker aan het handje mee door je landingspagina. Stond er in je advertentie iets over een handig stappenplan? Bied dan precies dát stappenplan aan en niet nog tien andere handige downloads. Dat komt later wel, in een remarketing campagne, mailing of andere marketing uiting.

Tip: Vraag iemand die jouw website en organisatie nog niet kent eens om naar de pagina te kijken. Lukt het hem om binnen 8 seconden te zien wat het doel is van de pagina? Dan ben je zeker op de goede weg!

6. Vermijd ingewikkelde formulieren

Een te lang of ingewikkeld formulier kan een echte conversiekiller zijn. Toch kom je er als organisatie bijna niet onderuit. Je wil immers dat mensen hun gegevens achterlaten wanneer zij een whitepaper downloaden of een product uit je webshop bestellen.

Verplaats je in de doelgroep

Probeer je te verplaatsen in je doelgroep. Dat is belangrijk bij het schrijven van de teksten voor een landingspagina, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid ervan. Moet een gebruiker écht zijn adresgegevens invullen voor het downloaden van een whitepaper? Zou je zelf blij worden van een ingewikkeld of lang formulier?

Heb je tóch veel informatie van de gebruiker nodig? Maak dan niet één lang formulier maar werk met een formulier met meerdere stappen. Geef deze stappen duidelijk bovenaan de pagina weer. Kijk maar eens naar het voorbeeld van Coolblue hieronder.

Bol.com

Tip: Maak het invullen van een formulier gemakkelijk door gebruikers de optie te bieden om in te loggen via Facebook of LinkedIn.

7. Maak het meetbaar!

Natuurlijk is het ontzettend belangrijk dat je meet hoe jouw landingspagina presteert. Van te voren bepaal je daarom een doel. Wat wil je meten? Hierbij kun je denken aan doelen zoals: het aantal bezoekers op de pagina, hoe lang ze actief zijn en of ze overgaan tot een bepaalde actie.

Via Google Analytics kun je antwoord krijgen op deze en andere vragen. Test je landingspagina voordat-ie in gebruik wordt genomen.

Formulieren meten

Test bijvoorbeeld het contactformulier. Krijg je na het succesvol invullen van het formulier een bevestiging te zien? Wanneer je naar een bevestigingspagina (met een unieke url) wordt verwezen dan kun je die url als conversie meetbaar maken in Google Analytics. Een andere optie is gebruik maken van event tracking om formulieren meetbaar te maken.

Klaar voor een landingspagina zonder conversiekillers!

Met deze tips maak jij een sterke landingspagina. Een pagina zonder conversiekillers. Hulp nodig? Neem dan contact op met onze online marketing specialisten.