Waarom merken menselijk moeten zijn
Niet lang geleden kwam een vriendin met de mededeling: “Carlos is overleden”. Dit bleek niet over een persoon maar over haar auto te gaan. Ze was er zichtbaar door aangedaan en had bijna tranen in haar ogen. Waarom? Omdat de auto door zijn menselijke naam ook zoveel menselijke eigenschappen had gekregen dat ze hem echt ging missen.
In een eerdere blog vertelde ik al over het belang van een onderscheidende online positionering. Een manier om op te vallen tussen de concurrentie is door ervoor te zorgen dat je merk menselijk is. Mensen worden namelijk dagelijks overladen met e-mails en andere tekstuele uitingen. Een soort “menselijke” band is dan verrassend en meer dan welkom.
In deze blog vertel ik waarom mensen veel beter reageren op een menselijk merk dan op een gezichtsloze organisatie.
Hogere betrokkenheid
Ook al blijven we meer en meer digitaliseren, mensen communiceren nog altijd het liefste met mensen. Dat komt doordat menselijke interactie door schaarste weer waardevoller is geworden. Mensen hebben dan ook een veel hogere mate van betrokkenheid als ze communiceren met een mens dan met technologie.
Jij hebt vast ook wel eens een website verlaten terwijl je eigenlijk nog middenin het “gesprek” met een chatbot zat. Bijvoorbeeld omdat je het antwoord ondertussen al ergens anders had gevonden. Of gewoon omdat je er geen zin meer in had. Zou je middenin een telefoongesprek met een klantenservicemedewerker dan ook zomaar hebben opgehangen?
Waarschijnlijk niet omdat je dan in gesprek bent met een persoon en je betrokkenheid daardoor veel hoger ligt dan bij de chatbot. Wil je ervoor zorgen dat je klanten betrokken zijn bij je merk? Dan is het dus belangrijk om een menselijk merk neer te zetten. Daar communiceren mensen namelijk veel liever mee dan met een organisatie zonder gezicht.
Foutjes zijn oké
Menselijke merken zorgen ook voor meer empathie bij de doelgroep en dat is essentieel om een echte band op te bouwen. Hoe kun je namelijk een band hebben als beide partijen niet de authentieke en ongepolijste versie van zichzelf zijn? Tegenwoordig kun je daarom als bedrijf beter eerlijk zijn over je tekortkomingen dan ze wegstoppen. Mits je dat wel goed aanpakt en eventuele problemen oplost natuurlijk! Fouten maken is immers menselijk, toch?
Neem je merk niet zo serieus
Mensen houden ook steeds vaker van merken die zichzelf niet zo serieus nemen. Het is niet voor niets dat smileys bijvoorbeeld ook steeds vaker door bedrijven in hun communicatie worden ingezet. En wat dacht je van grapjes op social media zoals deze van Bol.com:
Je komt als merk oprechter en toegankelijker over wanneer je jezelf niet te serieus neemt. Let op! Dit is niet voor ieder merk geschikt. De communicatie moet natuurlijk nog steeds bij je merk, je producten of dienstverlening en je doelgroep aansluiten.
5 tips om een menselijk merk neer te zetten:
- Vind een eigen en unieke stem en houd deze vast
- Zet de werknemers in de schijnwerpers
- Laat medewerkers je berichten op social media ondertekenen
- Wees transparant over tekortkomingen
- Neem je merk niet zo serieus en maak eens een grapje
Wil je ook een menselijk merk neerzetten of ben je op zoek naar een manier om je onderscheidend te positioneren? Neem dan contact met ons op. We gaan graag samen de uitdaging aan!