Short tail keywords & long tail keywords

Short tail keywords en long tail keywords: zoekwoorden met een staartje

Misschien heb je de termen al eens voorbij zien komen, maar wat betekenen de begrippen ‘short tail keywords’ en ‘long tail’ keywords nu eigenlijk? En met die kennis op zak; welk soort zoekwoorden past dan het beste bij jouw strategie? Tijd voor een uitgebreide blik op short tail keywords en long tail keywords:

Wat zijn short tail keywords?

Allereerst is het belangrijk om duidelijk te hebben wat short tail keywords inhouden. Short tail keywords bestaan uit alle zoekopdrachten die 3 of minder woorden bevatten. Denk hierbij aan zoekopdrachten als ‘schoenen’, ‘Chinees restaurant’ of ‘digitale fotocamera’.

Voordelen van short tail keywords

Waarom zou je je met je zoekmachineoptimalisatie willen focussen op short tail keywords? De grootste reden is vrij eenvoudig: zoekvolume! In verhouding wordt er tegenwoordig meer gezocht op long tail keywords, maar absoluut gezien zijn short tail keywords erg interessant. Short tail keywords hebben namelijk meestal erg hoge zoekvolumes. Wie streeft naar het verkrijgen van veel websiteverkeer zal dus graag goede posities behalen met relevante short tail keywords.

Daarnaast zijn deze korte zoekopdrachten interessant omdat ze ‘top of mind’ zijn bij de zoekmachinegebruikers. Het zijn de eerste begrippen die in ze opkomen wanneer ze beginnen met hun zoektocht. Het kan zeer interessant zijn om dan direct zichtbaar te zijn.

Bedenk maar: iemand die flinke trek heeft en zin heeft in Chinees denkt waarschijnlijk als eerste aan termen als ‘Chinees restaurant’ of ‘Chinees eten’. Hij/zij zal in dit stadium minder snel een specifiekere zoekopdracht invoeren als ‘Chinees restaurant in Breda met all you can eat buffet’. Ben je de eigenaar van een dergelijk restaurant, dan wil je natuurlijk direct de aandacht kunnen pakken van deze hongerige zoekmachinegebruiker, voordat hij/zij een andere eetgelegenheid vindt en de knoop doorhakt.

Short Tail Keywords

Nadelen van short tail keywords

Het hoge zoekvolume spreekt veel ondernemers en marketeers aan, maar dat levert ook gelijk de grootste keerzijde op: concurrentie. Om een hoge positie te bemachtigen bij short tail keywords moet je van goede huize komen. Vaak moet je tegen grootmachten opboksen met een sterke online autoriteit, die al sterke landingspagina’s ingericht hebben voor deze zoekwoorden. Zie daar maar eens tussen te komen.

Lukt het je wel om de pittige concurrentie de baas te zijn, dan is het nog de vraag hoeveel dit je op gaat leveren. Veel volume biedt kansen voor veel websiteverkeer, maar het draait natuurlijk om meer dan alleen kwantitatieve websitebezoeken. Een nadeel van short tail keywords is dat het vaak nog erg oppervlakkige zoekopdrachten betreft:

Iemand die zoekt op ‘schoenen’ is vermoedelijk nog helemaal niet ver in zijn klantreis. Of diegene op jouw pagina de schoenen van zijn/haar dromen gaat vinden is dan ook nog maar de vraag. Wie weet heeft deze zoekmachinegebruiker eigenlijk sportschoenen in gedachten, terwijl jij alleen modeschoenen aanbiedt. Je biedt dan wel schoenen aan en bent er op zichtbaar in de zoekresultaten, maar de kans is groot dat hij/zij niet door zal klikken naar jouw website. En als diegene al doorklikt kun je het wel vergeten dat hij/zij schoenen bij jou zal kopen, waardoor de conversie uitblijft.

Wat zijn long tail keywords?

Tegenover de short tail keywords staan de long tail keywords. Long tail keywords zijn alle zoekopdrachten die bestaan uit meer dan drie woorden. Denk hierbij aan zoekopdrachten als ‘witte sportschoenen met rubberen zool’, ‘Chinees restaurant met speelhoek voor kinderen’ en ‘digitale camera met zoomlens’.

De voordelen van long tail keywords

Hoewel long tail keywords minder zoekvolume hebben, bestaat wel veruit het grootste deel van de zoekopdrachten tegenwoordig uit long tail keywords. Bij deze langere zoekopdrachten ontstaan natuurlijk talloze unieke combinaties en variaties. Doordat de mogelijkheden veel diverser zijn wordt de concurrentie ook veel beter verspreid, wat gunstig is voor slimme ondernemers en marketeers.

Wie de juiste long tail keywords kiest en daarvoor optimaliseert, maakt veel meer kans om daarbij ook daadwerkelijk een goede positie in de zoekresultaten te veroveren. Daar komt bij dat je ook inspeelt op veel relevantere zoekopdrachten. Long tail keywords zijn een stuk specifieker. Kun jij bieden waar die specifieke zoekmachinegebruiker naar op zoek is, dan ben je al een heel eind richting een potentiële conversie.

Bedenk maar: iemand die zoekt naar de ‘witte sportschoenen met rubberen zool’ en bij jou op een pagina belandt met alleen dat type schoeisel, zal veel sneller geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan dan iemand die slechts globaal op ‘schoenen’ zoekt.

Long Tail Keywords

Long tail keywords en voice search

Er is nog een reden waarom long tail keywords steeds belangrijker aan het worden zijn. De reden: voice search. Tegenwoordig worden stemgestuurde zoekopdrachten al vaker gebruikt. In de praktijk blijken dit vaak long tail zoekopdrachten zijn. Mensen gebruiken volledige zinnen en spreken als het ware tegen de zoekmachine wanneer zij voice search gebruiken. Waar de geschreven zoekopdracht misschien ‘moddervlek verwijderen’ zou zijn, wordt dat bij voice search eerder iets als ‘hoe kan ik een moddervlek uit een wit t-shirt verwijderen’.

Het toenemende aantal stemgestuurde zoekopdrachten levert weer nieuwe kansen op voor long tail keywords. Door met je content slim in te spelen op de vragen die mensen zullen stellen met voice search kun je sterke posities behalen in de zoekresultaten.

De nadelen van long tail keywords

Het grootste voordeel van short tail keywords is tegelijkertijd het grootste nadeel van de long tail keywords: het volume. Er wordt gewoonweg minder vaak gezocht op de specifiekere zoekopdrachten van long tail keywords. Hoog scoren op long tail keywords zal je dus niet direct veel meer bezoekers opleveren. Daarnaast is het natuurlijk praktisch onmogelijk om rekening te houden met ál die specifieke zoekopdrachten die mensen kunnen gebruiken. Je zal dus slim in moeten spelen op de vragen die het meeste voorkomen, omdat het gewoonweg niet haalbaar is om in te spelen op alle long tail zoekopdrachten die er te bedenken zijn.

Kiezen voor short tail of long tail keywords?

Heb je voldoende autoriteit opgebouwd en is het voor jou essentieel om gevonden te worden in bredere zoekopdrachten? Dan kun je de strijd aangaan en proberen om goede posities te behalen op short tail keywords. Met short tail keywords haak je in op grote volumes zoekopdrachten en kun je veel verkeer naar je website halen.

Is het lastig om de concurrentie te verslaan op short tail keywords? Kijk dan vooral eens naar de mogelijkheden van long tail keywords. Hiermee speel je in op specifiekere zoekopdrachten, waardoor je relevanter verkeer aantrekt. Bovendien bevinden deze zoekmachinegebruikers zich al verder in de klantreis, waardoor de kans groter is dat je waardevolle conversies realiseert. Zeker nu voice search blijft groeien worden long tail keywords al interessanter. Het biedt de mogelijkheid om direct in te spelen op de vragen die spelen onder je doelgroep. Door vanuit je contentmarketing strategie waardevolle content te bieden die sterk aansluit op de zoekopdracht en de klantreis bereik je zo degenen die daadwerkelijk interessant zijn voor je onderneming.

Op welk soort zoekwoorden je je dient te richten is dus sterk afhankelijk van waar je staat als speler op de markt en de zoekintentie waar je op in wil spelen. Of je je richt op short tail keywords, long tail keywords of een mix is altijd een strategische keuze. Weeg de concurrentie af, denk na over de zoekopdrachten waarbij je écht zichtbaar wil zijn en bepaal aan de hand daarvan een passende zoekwoordstrategie.

Heb je de juiste strategie gekozen? Dan hoef je niet met de staart tussen de benen te vluchten tijdens de felle strijd om die felbegeerde zoekwoorden 😉