SEO trends 2019
Nu het nieuwe jaar begonnen is zijn alle blikken traditiegetrouw weer gericht op de SEO trends en ontwikkelingen van 2019. Ook binnen ons team kijken we graag vooruit naar alle kansen en mogelijkheden die onze kant op komen op het gebied van SEO.
In dit artikel bespreek ik samen met collega’s de interessantste trends en ontwikkelingen voor het komende jaar.
Doorlopende ontwikkelingen vanuit 2018: Mobile first, laadsnelheid en veilige sites
Veel zaken die op SEO gebied belangrijk zullen zijn in 2019 komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Het afgelopen jaar zagen we al veel grote ontwikkelingen die een impact op de SEO strategie hebben, en deze factoren zullen ook dit jaar van groot belang zijn.
Mobile first
Zo is overduidelijk dat Google zich steeds sterker opstelt vanuit een mobile first visie. Het aandeel van mobiele gebruikers stijgt al tijden en in maart 2018 rolde Google daarom mobile first indexatie uit. Daarmee krijgen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices de voorkeur. Ook in 2019 zal dit niet anders zijn en is het dus uitermate belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website mobielvriendelijk is.
Laadsnelheid
Een belangrijke factor voor mobielvriendelijke websites (naast gebruiksvriendelijke website designs voor kleinere schermen) is de laadsnelheid. Het belang hiervan werd door Google al aangestipt in juli 2018, met de Speed Update. Zeker wanneer gebruik gemaakt wordt van mobiele netwerken (3G/4G) is het essentieel dat websites snel geladen worden. Wanneer het te lang duurt om een pagina in te laden zullen mobiele gebruikers afhaken, waardoor je waardevolle bezoekers al verliest voordat ze op je website beland zijn.
Veilige websites
Tenslotte benadrukte Google in juli ook al het belang van veilige websites, met een nadrukkelijke voorkeur voor websites die een SSL certificaat hanteren (HTTPS). Vanaf dat moment worden HTTP websites standaard gemarkeerd als ‘onveilig’. Ook in 2019 zal je als website-eigenaar dus moeten zorgen voor een correct geïmplementeerd SSL certificaat, omdat het ontbreken ervan schadelijk voor je SEO kan zijn.
Autoriteit steeds belangrijker
Vorig jaar zagen we het onder andere al door de zogenaamde ‘Medic’ update van Google: autoriteit wordt steeds belangrijker. Websites die aantonen dat hun auteurs experts zijn binnen de thema’s waar ze over schrijven worden hoger gewaardeerd en pagina’s met twijfelachtige content dalen sterk in de organische zoekresultaten.
Hoewel dit tot nu toe vooral tot zijn recht komt bij de zogenaamde ‘your money or your life’ onderwerpen, waarbij foutieve informatie direct schadelijk kan zijn voor de zoekmachinegebruikers, verspreidt deze attitude zich ook over de andere sectoren.
Autoriteit bouw je op door als auteur kwalitatieve content te produceren die sterk aansluit bij de zoekvragen van Google-gebruikers. Deze kennis deel je niet alleen op je eigen website: ook gastblogs op andere relevante websites kunnen met de juiste auteursvermelding bijdragen aan je online autoriteit.
Linkbuilding: meer focus op relevantie en kwaliteit
Waar men er vroeger mee wegkwam om veel links te vergaren bij startpagina’s om zo hogere posities in Google te behalen, zullen dergelijke links in 2019 waarschijnlijk weinig waarde meekrijgen. Google is geen fan van startpagina’s, aangezien deze pagina’s meestal niet meer bevatten dan een grote verzameling met lage-kwaliteit linkjes en geen interessante content bevatten.
Wie anno 2019 op een goede manier aan zijn linkprofiel wil werken zal zich moeten richten op relevantie en kwaliteit. Backlinks zullen vooral waardevol zijn wanneer deze te vinden zijn op websites die relevantie hebben ten opzichte van jouw eigen website. Daarnaast kijkt Google hierbij ook sterk naar de opgebouwde autoriteit van de verwijzende websites.
Dit betekent echter niet dat je linkprofiel alleen maar uit super relevante links van autoritaire websites hoeft te bestaan. Google ziet graag een natuurlijk linkprofiel, met een gezonde mix vanuit diverse bronnen. Daarentegen kan het wel lonen om eens kritisch te kijken naar je linkprofiel en inkomende links vanuit lage-kwaliteit websites te laten verwijderen. Hiervoor kun je rechtstreeks contact opnemen met de eigenaren van die sites. Geven ze geen gehoor, dan kun je Google vertellen dat ze deze links mogen negeren door een disavow verzoek in te dienen.
Zoekwoorden worden minder relevant voor SEO
Veelal werd (en wordt) er bij het optimaliseren van teksten voor de zoekmachine vooral gedacht aan het plaatsen van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken. Voorheen hield Google sterk vast aan de ‘woord-voor-woord’ inhoud van teksten om te bepalen waar de tekst over gaat. Staat een bepaalde term er regelmatig in, dan zal die wel het onderwerp zijn, of gerelateerd zijn aan het onderwerp.
Tegenwoordig is de zoekmachine (gelukkig) een stuk slimmer en hoeven de zoekwoorden niet keer op keer aangehaald te worden om Google te laten begrijpen waar je tekst over gaat. Het nieuwe kernbegrip: context. Zorg ervoor dat je een helder verhaal uitwerkt wat goed aansluit op de vragen die spelen onder je doelgroep. Een sterk geschreven informatief stuk met een duidelijke thematiek is voor Google meer dan genoeg om te begrijpen waar je over spreekt. Niet alleen Google wordt nu gelukkiger van kwalitatieve content zonder ‘keyword spam’; je lezers zullen je ook dankbaar zijn.
Directe chatfuncties worden populairder
Direct met je klanten chatten, op Facebook zien we het al jaren. Maar ook Google Mijn Bedrijf komt nu met deze nieuwe functie. Klanten die je vinden via Google of Google Maps kunnen direct via de Berichtenfunctie met je chatten. Google is momenteel volop aan het experimenteren met deze functie, zo wordt hij al breder beschikbaar en er wordt ook al getest met nog meer opvallende call-to-actions om zoekmachinegebruikers verder te stimuleren een actie te ondernemen.
Wil je gebruik maken van de Berichtenfunctie? Activeer de functie dan in je Google Mijn Bedrijf account. Het chatten kan via SMS of via de mobiele app van Google Mijn Bedrijf (iOS en Android). De app kan je ook gebruiken om de functionaliteit in te stellen.
De Berichtenfunctie biedt diverse kansen:
- Krijg inzicht in de informatiebehoefte van (potentiële) klanten
- Laagdrempelig persoonlijk contact met (potentiële) klanten
- Eventuele klachten kunnen snel afgehandeld worden
De directe chatfunctie vraagt wel om een investering van je tijd en aandacht. Als je een dergelijke functie beschikbaar stelt is het essentieel dat er ook daadwerkelijk vlot gereageerd wordt op inkomende berichten. Hier zul je dus actief op moeten letten zodra je kiest voor deze functionaliteit. Pak je dit actief op, dan is dit een waardevolle nieuwe manier om in contact te komen met klanten en potentiële leads.
Voice search, featured snippets & structured data
Het is een thema dat in praktisch alle trendlijsten van 2019 te vinden is, maar dat is niet zonder reden. Het toont aan dat we met zijn allen massaal een opmars signaleren: de toenemende kracht van voice search is een feit. Hoe komt het dat gesproken zoekopdrachten steeds gangbaarder worden en een prominente plek innemen naast de traditionele geschreven zoekopdrachten (text search)?
Dit komt voornamelijk doordat er steeds meer mogelijkheden beschikbaar komen om gebruik te maken van voice search. Praktisch alle smartphones kunnen gebruik maken van Google Assistant, waar bovendien afgelopen augustus een Nederlandstalige variant van uitgerold werd. Slimme speakers worden al toegankelijker en beginnen langzamerhand ook al meer geaccepteerd te worden. Om nog maar te zwijgen over andere breed beschikbare devices die tegenwoordig voice search aanbieden, zoals smart tv’s.
Met voice search zien we ook een verschuiving in de zoekopdrachten. Waar geschreven zoekopdrachten vaak kort en bondig zijn, bestaan voice searches meestal uit long tail zoekopdrachten. Gebruikers van voice search kiezen veelal voor volledige zinnen, omdat het gewoonweg natuurlijker voelt om in hele zinnen te ‘praten’ tegen je apparaten. Dit biedt kansen voor SEO: het loont (nog sterker dan voorheen) om je te richten op relevante long tail zoektermen.
Featured snippets
De resultaten die spraakgestuurde assistenten voorschotelen komen namelijk vaak rechtstreeks uit Google en zijn ook zichtbaar wanneer je geschreven zoekopdrachten invoert. Hoe? In de vorm van zogenaamde ‘featured snippets’, de uitgelichte antwoorden die Google boven alle andere zoekresultaten presenteert. Als jouw pagina heel concreet (en beknopt) een antwoord weet te geven op een veelgestelde vraag, en je er SEO-technisch goed voor staat, bestaat de kans dat jouw informatie uitgelicht wordt in de vorm van een featured snippet.
Het mooie: je hoeft niet eens de eerste positie in de zoekresultaten te bezitten om uitgelicht te worden in een featured snippet. De featured snippet wordt gekozen op basis van relevantie: het antwoord dat het beste en meest concreet aansluit op de zoekvraag heeft Google’s voorkeur. Door in je content heldere antwoorden te formuleren op veelgestelde vragen die spelen onder je doelgroep kun je zo toch een essentiële rol vertolken met je website.
De featured snippet wordt ook wel ‘position zero’ genoemd, omdat je hiermee boven het eerste zoekresultaat wordt weergegeven.
Featured snippet wanneer gezocht wordt op ‘Oliebollen bakken’. Opvallend: AH heeft niet de eerste positie in de zoekresultaten en staat zelfs niet op de eerste pagina weergegeven, maar wordt wel uitgelicht op ‘position zero’ vanwege de relevantie
Structured data
Je kunt daarbij een handje helpen door gebruik te maken van structured data. Met structured data geef je in je content precies aan wat bepaalde sleutelbegrippen betekenen, zodat Google de ‘vertaalslag’ eenvoudiger kan maken. Zo kun je aangeven dat ‘Dennis’ de naam van de auteur is, ‘Think Online’ de naam van de organisatie en ga zo maar door. Door gebruik te maken van structured data vergroot je de kans dat jouw content uitgelicht wordt in featured snippets, en dus gebruikt wordt bij voice searches.
Visual search
Nog wat meer in de kinderschoenen dan voice search is een andere potentiële trend: visual search. Zowel Google (Google Lens) als Pinterest (Pinterest Lens) hebben een eigen app ontwikkeld waarmee gebruikers zoekresultaten te zien krijgen op basis van foto’s of directe camerabeelden.
Kom je bijvoorbeeld een bijzondere plant tegen die je graag in huis wil halen? Dan richt je je smartphone simpelweg op de plant. Vervolgens krijg je direct suggesties, met gegevens zoals de naam van de plant en mogelijk zelfs al suggesties voor winkels waar je deze plant kunt kopen. En loop je onderweg naar een tuinwinkel langs een interessant gebouw? Dan richt je camera op het pand en Google Lens zal je direct vertellen wat je er kunt vinden en wat de openingstijden zijn.
De mogelijkheden van visual search benadrukken wederom weer het belang van een sterke online aanwezigheid. Door zo volledig mogelijke informatie aan te bieden op je website (en je Google Mijn Bedrijf vermelding) maak je al meer kans om zichtbaar te zijn bij alternatieve zoekmethodes, zoals visual search en voice search.
Een voorbeeld van een visual search met Google Lens
SEO in 2019
Al met al blijkt wel weer dat de ontwikkelingen zich snel blijven opvolgen op het gebied van SEO. 2018 was al goed voor vele vlotte veranderingen en naar verwachting zal dat in 2019 niet anders zijn. Tegelijkertijd zien we ook trends die door blijven zetten vanuit vorig jaar en daarmee aanduiden dat hier sprake is van algemene vooruitgangen binnen het SEO werkveld.
Zo blijft zoekmachineoptimalisatie in 2019 een dynamisch spel. Uitdagend, maar ook wel weer mooi. Wij spelen in 2019 in ieder geval weer graag mee!