Remarketing

Remarketing: zo blijf je onder de aandacht bij potentiële klanten

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom je doelgroep niet direct converteert op je website. Van first-time bezoekers die zich nog niet ver genoeg in de klantreis bevinden, tot twijfelende winkelwagenverlaters (het percentage winkelwagenverlaters ligt gemiddeld maar liefst tussen 60 en 70%, aldus diverse onderzoeken uit de afgelopen jaren!). En dan hebben we het nog niet eens gehad over eenvoudigere redenen, zoals simpelweg tijdgebrek waardoor hun bezoek voortijdig afgekapt moet worden.

Zonde natuurlijk, wanneer een relevante bezoeker jouw website heeft gevonden, maar dit bezoek uiteindelijk niet tot een waardevolle conversie leidt. De oplossing om dergelijke bezoekers uiteindelijk alsnog over de streep te krijgen? Remarketing!

Wat is remarketing?

De meest bekende vorm van remarketing draait om het opnieuw bereiken van websitebezoekers, nadat ze jouw site verlaten hebben.

Hebben deze gebruikers tijdens het gebruiken van jouw website toestemming gegeven voor het plaatsen van marketingcookies? Dan is er bij hen tijdens het bezoek een cookie geplaatst. Deze cookies kunnen geplaatst worden dankzij de inzet van bepaalde codefragmenten op je website, bijvoorbeeld aan de hand van Google’s algemene sitetag of een zogenaamde Facebook Pixel. De gebruikers waarbij de cookie geplaatst is worden vervolgens verzameld in een doelgroeplijst. En deze doelgroep kun je vervolgens weer specifiek benaderen door voor hen gerichte advertenties in te stellen.

Meer weten over de benodigde toestemming voor het plaatsen van cookies? Lees erover in onze AVG / GDPR blog.

Waarom kiezen voor remarketing?

Zoals we al aangaven zijn er vele redenen waarom mensen niet direct tot aankopen overgaan, zich aanmelden voor je nieuwsbrief of de telefoon oppakken om met je in contact te komen. Misschien waren ze zich nog aan het oriënteren en waren ze nog niet voldoende klaargestoomd om direct tot actie over te gaan. Zeker bij grote aankoopbeslissingen (bijv. het aanschaffen van een nieuwe laptop of auto) en het afsluiten van langdurige contracten (bijv. hypotheken of verzekeringen) zullen je bezoekers eerst veel informatie opzoeken en vergelijkbare websites bezoeken.

Maar er kunnen ook eenvoudigere redenen in het spel zijn. Wie weet stonden ze op het punt om een waardevolle conversieactie uit te voeren, maar werden ze afgeleid door zaken van buitenaf. Het eten kookt over, de trein komt net het bestemmingsstation binnengereden, de kinderen vragen om aandacht. Kortom, er zijn talloze situaties te bedenken waarom je websitebezoeker nét die belangrijke laatste stap niet zet.

Websiteverlater uit trein

Websiteverlaters: uit de trein, uit het hart?

En dan komt de kracht van remarketing naar voren. Door opnieuw advertenties te vertonen in de zoekmachine, op externe websites of via social media komt jouw bedrijf wederom onder de aandacht van een zeer relevante doelgroep. Het zien van je advertenties brengt je bedrijf weer ‘top of mind’ en kan hen bovendien net het zetje geven om weer terug te keren naar je website en actie te ondernemen.

Het juist instellen van remarketing advertenties kan voorkomen dat je doelgroep zich gaat storen aan de advertenties. Zo kun je instellen dat degenen die wel geconverteerd hebben geen advertenties te zien krijgen. Ook kun je een bepaalde tijd koppelen aan je remarketinglijst, waarbij je aangeeft hoe lang mensen in deze lijst opgenomen blijven. Je kunt zelfs instellen dat alleen kwalitatieve websitebezoekers advertenties te zien zullen krijgen, bijvoorbeeld op basis van hun sessieduur of het aantal bekeken pagina’s. Zo voorkom je dat advertenties vertoond worden aan personen die eigenlijk niet geïnteresseerd waren in je producten of diensten.

Dynamische remarketing & remarketing na conversie

Het wordt helemaal interessant wanneer je gericht gaat adverteren op basis van de pagina’s en thema’s die je bezoekers bekeken hebben. Zo kun je iemand die diverse rode sneakers bekeken heeft door middel van dynamische remarketing een advertentie voorschotelen met hetzelfde type schoenen, of zelfs met precies de specifieke sneakers die diegene bekeken heeft. Het opnieuw zien van de voor hen interessante producten kan twijfelaars zo over de streep trekken en jou die conversie opleveren.

Remarketing dynamische advertenties

Na een zoektocht naar muismatten krijgen we advertenties te zien met relevante producten, waaronder de door ons bekeken items

Zelfs voor bezoekers die al wel geconverteerd zijn kan remarketing een waardevolle toevoeging bieden. Heeft iemand bijvoorbeeld een printer gekocht? Laat dan enige tijd later eens advertenties zien voor bijbehorende inkt cartridges. Aangezien diegene al eens bij je heeft besteld zal de drempel lager zijn om wederom een aankoop bij je te doen.

De voordelen van remarketing

Kiezen voor remarketing komt met een aantal voordelen:

  • Je bereikt een relevantere doelgroep met je advertenties
  • Je vergroot de zichtbaarheid en herkenbaarheid van je bedrijf en je aanbod
  • Meerdere contactmomenten vergroten de kans dat iemand converteert

Ook interessant: lookalikes / vergelijkbare doelgroepen

Naast het targeten van mensen die jouw website bezocht hebben, bieden veel platformen ook de mogelijkheid om zogenaamde lookalikes of vergelijkbare doelgroepen te targeten. Hierbij wordt op basis van je remarketinglijst gekeken naar het online browsegedrag en de demografische gegevens die bekend zijn van je doelgroep. Daarmee stelt het systeem een (globaal) profiel van die bezoeker op. Op basis van dat profiel worden vervolgens gebruikers gezocht die sterk aansluiten op het publiek dat jouw website bezocht heeft.

Met vergelijkbare doelgroepen kun je gericht adverteren. Zo bereik je een potentieel interessante doelgroep voor jouw product of dienst. De kans is groot dat je daardoor mensen bereikt die ook daadwerkelijk interessant voor je zijn!

Welke vormen en platformen zijn er mogelijk?

Er zijn verschillende plekken te benoemen waar jouw remarketingadvertenties weergegeven kunnen worden. We bespreken de meest gebruikte platformen en mogelijkheden:

Google: Display advertenties

Google beschikt over een groot partnernetwerk, met websites in uiteenlopende categorieën en thema’s. Veel websites bieden advertentieruimte aan via deze samenwerking met Google. Dat maakt het mogelijk om jouw display advertenties (ofwel banners) weer te geven op talloze websites die door jouw websitebezoekers bezocht worden.

Remarketing weer

Op zoek geweest naar vliegtickets voor je stedentrip, maar nog geen tickets gescoord? Tijdens het checken van het weer wordt je d.m.v. Google’s Display advertenties weer even herinnerd aan de mogelijkheden

Google: Search advertenties

Gaan jouw websitebezoekers via de zoekmachine opnieuw actief op zoek naar de producten of diensten die je aanbiedt? Dan komt je remarketing doelgroep ook weer van pas. Door vervolgens tekstadvertenties in te stellen voor de zoekwoorden die zij gebruiken om te zoeken naar die producten of diensten, ben je wederom zichtbaar wanneer zij weer terugkeren naar de zoekmachine voor hun zoektocht.

Facebook & Instagram

Facebook en dochterbedrijf Instagram (meer weten?: hoe werkt instagram) bieden advertentieruimte aan in de vorm van gesponsorde (betaalde) posts en stories. Deze vormen een goede manier om op een (relatief) subtiele wijze opnieuw onder de aandacht te komen bij je websitebezoekers, terwijl ze actief zijn op deze social media.

Remarketing Facebook

Wie de website van deze reisaanbieder bezocht heeft krijgt later een interessant evenement te zien op Facebook

YouTube

Tenslotte is het ook mogelijk om remarketing advertenties te vertonen in YouTube. Deze worden voor of tijdens het vertonen van video’s weergegeven en kunnen zowel stilstaand beeld bevatten (banners) of uit videocontent bestaan.

Onder de aandacht blijven en overtuigen

Er zijn dus vele redenen waarom remarketing interessant is om bij jouw niet-converterende websitebezoekers onder de aandacht te blijven en ze uiteindelijk alsnog over de streep te trekken. En gelukkig zijn er minstens net zoveel mogelijkheden en platformen om dit te kunnen realiseren!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw onderneming en kun je hulp gebruiken bij het inrichten van remarketing campagnes binnen Google, Facebook, Instagram, YouTtube of LinkedIn? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.