Doelen instellen in Google Analytics

Doelen instellen in Google Analytics

Iedereen met een eigen website of webshop heeft bepaalde wensen: meer verkopen, kwalitatieve bezoekers, meer downloads, en ga zo maar door. In Google Analytics kun je doelen instellen. Zo kun je je online doelstellingen beter in de gaten houden. Een paar voorbeelden van doelen zijn:

  • minimaal 3 pagina’s bekijken
  • minimaal 2 minuten op de site zijn
  • een contactformulier invullen
  • een product kopen
  • een bestand downloaden

Het is heel handig om doelen in Google Analytics bij te houden. Zo krijg je direct in het overzicht te zien hoeveel procent van je bezoekers één of meerdere doelen hebben voltooid. Daarnaast is het handig deze doelen te koppelen aan Google AdWords. Zo kun je beter in de gaten houden wat de kwaliteit is van de bezoeken uit AdWords advertenties. In AdWords kun je dan een kolom toevoegen met ‘conversies’.

Hoe stel je doelen in in Google Analytics?

Stap 1. Ga in je Analytics account naar de knop Beheerder (boven in je scherm)

Stap 2. Klik op Doelen (rechts, in de kolom Weergave)

Stap 3. Klik op + NIEUW DOEL (rode button)

Stap 4. Hier krijg je een overzicht sjablonen of kun je een aangepast doel maken

Doelen instellen in Google Analytics

Stap 5. Kies een van de bestaande doelen of selecteer Aangepast en klik op Volgende stap

Stap 6. Geef je doel een naam (het Doel-ID kun je evt. aanpassen). Selecteer vervolgens het type en klik op Volgende stap

Doel instellen type duur

Stap 7. Bewerk je doeldetails en geef (optioneel) een waarde aan je doel).

Doel instellen in Google Analytics

Stap 8. In deze stap kun je je doel verifiëren. Klik daarna op Doel maken.

Let op: Doelen verwijderen in Analytics is NIET mogelijk!

Als een van de doelen overbodig of irrelevant wordt, kun je de opnamefunctie van het doel uitschakelen. Je kunt in totaal (slechts) 20 doelen instellen, dus denk goed na welke doelen je bedenkt.

Waar kan ik mijn doelen vinden in Google Analytics?

Nu je doelen hebt ingesteld kun je ze terug vinden in de rapporten in je Google Analytics account. Ga naar Rapportage > Conversies (menu links) > Doelen > Overzicht. Zodra er doelen zijn voltooid zie je ze terug in dit rapport. Nu kun je gaan analyseren… waar komen je ‘beste’ bezoekers vandaan? Komen zij via organisch verkeer, via AdWords of haal je stiekem veel kwalitatieve bezoekers binnen via social media?

Doelen koppelen aan AdWords advertenties

Ben je benieuwd hoe goed je AdWords advertenties het doen? Dan moet je conversies of doelen meten met Google Analytics en deze koppelen aan AdWords. Je AdWords en Analytics accounts koppel je eenvoudig door in Analytics te gaan naar Beheerder > AdWords-links > + NIEUWE LINKGROEP. Is AdWords eenmaal gekoppeld aan Analytics dan volg je de volgende stappen om je doelen zichtbaar te maken in het advertentieprogramma van Google:

Stap 1. Ga naar Hulpprogramma’s (boven) en klik op Conversies

Stap 2. Klik (links) op Google Analytics

Stap 3. Kies een (of meer) van de doelen die je zojuist hebt ingesteld in Google Analytics en klik op Doorgaan

Stap 4. Geef de doelen een waarde (optioneel)

Stap 5. Klik op Doelen importeren

Stap 6. Ga nu terug naar het overzicht van je campagnes

Stap 7. Klik op Kolommen > Kolommen aanpassen

Stap 8. Klik op Conversies en voeg Conversies toe

Stap 9. Klik op Toepassen. Nu is de kolom conversies toegevoegd aan je overzicht

Haal je online doelen!

Zo, nu kun je beter in de gaten houden of je je online doelstellingen wel of niet haalt. Stel de doelen in, koppel ze en houd ze in de gaten zodat je, waar nodig, je website kunt optimaliseren. Hulp nodig? Neem contact met ons op!