Content Marketing

7 tips voor het succesvol inzetten van contentmarketing

Vandaag geven we je 7 tips voor het succesvol inzetten van contentmarketing. Zoals je in ons vorige artikel kon lezen is contentmarketing dé manier om je doelgroep te bereiken. Met inspirerende content die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep vergroot je je naamsbekendheid en vindbaarheid in Google. Maar hoe ga je nou zelf aan de slag met contentmarketing? Wij hebben 7 handige tips voor je op een rijtje gezet waarmee je direct aan de slag kunt met het ontwikkelen van een contentstrategie!

1. Maak content die passend is bij je doelgroep

Ga op onderzoek uit en leer je doelgroep kennen. Stel buyer persona’s op die je doelgroep vertegenwoordigen. Verdiep je in hun interesses en leefstijl. Zoek uit welke vragen en informatiebehoefte zij hebben en bestudeer welke (sociale) media zij gebruiken en op welke tijdstippen zij het meest actief zijn. Sluit vervolgens de content die je maakt aan bij je doelgroep. Denk bijvoorbeeld eens aan de Allerhande die perfect aansluit bij de grootste doelgroep van Albert Heijn: (huis)vrouwen. Zij spelen hiermee perfect in op de leefstijl van hun doelgroep en geven daarmee ook nog eens antwoord op de grote vraag: wat gaan we vanavond eten?

2. Maak content die consistent is met je merk DNA

Het is belangrijk dat de content die je maakt consistent is met je merk DNA. Je merk DNA bestaat o.a. uit je identiteit, merkwaarden, imago, propositie en concurrentiepositie. Maak je content die niet aansluit bij je merk dan prikken consumenten daar zo doorheen. Goede content is geloofwaardig en transparant. Een merk dat dat perfect doet is RedBull. De content die zij maken sluit helemaal aan bij hun merkwaarden: sportief, uitdagend, ruig.

3. Benut de kracht van je verhaal

Grote kans dat je de term storytelling al wel eens voorbij hebt horen komen. Wanneer je aan de slag gaat met contentmarketing moet je de kracht van het verhaal van je merk benutten. Het is niet voor niks dat verhalen vertellen een eeuwenoude traditie is, het werkt namelijk gewoon heel goed! Het is dé manier om het gevoel en de waarde van je merk te communiceren en je doelgroep te inspireren. Een voorbeeld van storytelling done right: Volvo.

4. Kies voor het juiste kanaal

Ieder kanaal kent sterke en minder sterke punten, kies zorgvuldig voor de kanalen die je gaat inzetten en benut het potentieel. Kanalen waar je aan kunt denken bij contentmarketing zijn: je website, een blog, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube en Snapchat. Durf te kiezen en ga uitsluitend voor kanalen die goed aansluiten bij jouw merk. Past Twitter of Snapchat niet bij jouw bedrijf? Laat het dan ook! Niemand zit te wachten op nietszeggende tweets van de medewerkers van jouw verzekeringskantoor. Heb je een bedrijf waarbij instructiefilmpjes het goed doen? Maak dan gebruik van YouTube, net zoals Karwei! En vergeet vooral je YouTube filmpjes niet te delen op Facebook om zo al je fans te bereiken die nog niet op de hoogte zijn van jouw YouTube kanaal.

5. Maak gebruik van influencers en user generated content

Heb je zelf moeite met het maken van inspirerende content? Maak dan gebruik van influencers! Influencers zijn bloggers en vloggers die je kunt inzetten voor jouw merk. Kies voor influencers die aansluiten bij jouw merk en doelgroep. Zij weten precies hoe ze hun doelgroep (die overeenkomt met jouw doelgroep) moeten aanspreken en doen dit vaak op een creatieve en inspirerende manier. Denk aan foodbloggers die recepten maken met jouw producten of beautybloggers die schrijven over jouw nieuwe verzorgingsproduct. Een voorbeeld van een goede samenwerking tussen een influencer en een bedrijf is beautyblogger Beautygloss en Andrélon.

Merken worden sowieso vaak als indringers gezien op social media. Zij zijn geen ‘’part of the gang’’, influencers zijn dit vaak wel. Zij hebben veel invloed op hun doelgroep en worden bewonderd door hun volgers. Een andere goede manier om hiermee om te gaan is het gebruik van user generated content. Dit is content die gemaakt is door de gebruikers van jouw merk. Een onverwacht voorbeeld is het Instagram account van Maersk. Zij delen hierop prachtige sfeerbeelden van hun containers, gemaakt door gebruikers maar ook door voorbijgangers. Een perfect voorbeeld van goede content die inspireert en niet gericht is op verkoop.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Maersk (@maersk_official) op

6. Inhaken op actualiteiten

Je hoeft natuurlijk alleen maar zelf met goede ideeën te komen. Door slim in te haken op een actualiteit, trending topic op Twitter of hype kom je op een leuke manier in de aandacht bij je doelgroep. Kennen jullie de jurk nog die door de helft van de mensen als blauw en zwart werd gezien en door de andere helft als wit en goud? Heineken haakte hier bijzonder goed op in met de volgende afbeelding:

7. Relevant aanwezig in de customer journey

De customer journey is het proces waar een consument doorheen gaat wanneer ze in aanraking komen met jouw merk. In het kort: de customer journey bestaat uit 4 fases: bekendheid, overweging, beslissing en loyaliteit. Het is belangrijk dat je met de juiste content op het juiste tijdstip aanwezig bent in de customer journey.

Wanneer de consument je merk nog niet kent wil je ze op een inspirerende manier in aanraking laten komen met jouw merk. Denk aan het voorbeeld van Volvo dat we eerder noemden. Zijn ze in de fase overweging en beslissing dan is het belangrijk dat er content beschikbaar is die ze overtuigd van jouw product en antwoord geeft op hun vragen. Zoals bijvoorbeeld een positieve review van een influencer. Wil je van je klanten loyale gebruikers maken? Laat je klanten dan pleiten voor jouw merk met user generated content. Zorg ervoor dat er voor iedere fase van de customer journey relevante content aanwezig is over jouw merk.

Heb je geen idee hoe je aan de slag moet met deze tips voor jouw bedrijf? Of heb je geen tijd voor het schrijven van artikelen en bedenken van social media posts? Neem contact op met Think Online en wij helpen je op weg met Content Marketing!