Influencer marketing

Aan de slag met influencer marketing

Samenwerken met influencers is een uitstekende manier om het bereik van je merk te vergroten en een goede toevoeging aan je content marketingstrategie. Door als bedrijf samen te werken met bloggers en vloggers die invloed en bereik hebben binnen jouw doelgroep bereik je nieuwe potentiële klanten op een informele en inspirerende manier. Lees verder om te ontdekken hoe je influencer marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf!

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is het inzetten van influencers als ambassadeurs van jouw merk. Influencers zijn bloggers, vloggers en personen die veel invloed online (en vooral op social media) hebben. Influencers komen in allerlei soorten en maten en zijn er voor allerlei verschillende onderwerpen. Denk aan beauty, food, sport, mode, maar ook games en technologie. Een aantal bekende Nederlandse influencers zijn Cynthia Schultz (Misslipgloss), Pauline Weuring (Uit Pauline’s Keuken), Enzo Erkelens (Enzoknol) en Rutger Vink (Furtjuh).

Nederlandse influencers

Native advertising is geloofwaardiger

Influencer marketing is een vorm van native advertising. Een native advertisement is een advertentie die aansluit bij het platform waarop de advertentie geplaatst wordt. Bij een blogger kan het gaan om een artikel waarin jouw merk of product genoemd wordt. Dit artikel wordt als het ware gesponsord door het merk, de blogger plaatst in dit geval dus branded content. Maar voor de de doelgroep is het niet direct duidelijk dat het gaat om een advertentie, waardoor het geloofwaardiger overkomt. Een vlogger kan in zijn of haar video jouw product of merk noemen, gebruiken of reviewen.

De keuze voor een vlogger, blogger of Instagrammer en het soort content (blog, video of Instagrampost) is afhankelijk van het doel dat je hebt met het gebruik van influencer marketing. Ga je voor naamsbekendheid dan kun je het beste voor een vlogger of Instagram persoonlijkheid kiezen. Heb je naast naamsbekendheid nog een ander doel (zoals bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie of je doelgroep beïnvloeden in de klantreis) dan kun je beter voor een artikel bij een blogger gaan.

Hoe kies je de juiste influencer?

Er zijn heel veel verschillende soorten influencers waar je uit kunt kiezen wanneer je aan de slag gaat met influencer marketing. Ten eerste is het belangrijk om voor een influencer te kiezen die goed aansluit bij jouw merk en je doelgroep. Wanneer de influencer niet matcht met jouw merk dan zal je jouw doelgroep niet bereiken, maar kom je daarnaast ook niet geloofwaardig over. Kies daarom voor een influencer die aansluit bij jouw merkidentiteit.

Grote vs. kleine influencers

Daarnaast kun je kiezen uit grote en kleine influencers. Ook hierbij is het belangrijk dat je het doel van jouw ‘advertentie’ goed voor ogen houdt. Grote influencers (met meer dan 15.000 volgers) zijn goed voor je naamsbekendheid , omdat je bij een grote influencer ontzettend veel mensen bereikt.

Een nadeel van grote influencers is dat ze vaak met veel merken samenwerken en daarom de ene dag jouw merk kunnen promoten en de andere dag je concurrent. Dit maakt ze minder geloofwaardig dan kleine influencers die vaak maar met één merk samenwerken. Wanneer je het bereik wil van een grote influencer (en het bijbehorende prijskaartje wil betalen) dan kun je er ook voor kiezen om meerdere kleinere influencers in te zetten.

Een andere reden om te kiezen voor kleine influencers is dat zij vaak een sterkere connectie met hun ‘community’ hebben. Dit is bijvoorbeeld belangrijk wanneer je meer interactie met je doelgroep wil. De video’s en posts van een kleinere influencer worden in verhouding veel vaker geliked en er wordt meer op gereageerd dan bij een grote influencer. Zij hebben een meer persoonlijke connectie met hun doelgroep en daarom minstens net zoveel invloed als een hele bekende influencer.

Waarom influencer marketing gebruiken?

Naast bereik zijn er meerdere redenen waarom het gebruiken van influencer marketing een goede toevoeging aan je content marketingstrategie is. Ten eerste worden influencers als geloofwaardiger ervaren wanneer zij iets over jouw merk vertellen dan wanneer je dat zelf doet. Simpelweg omdat we een boodschap sneller geloven wanneer het door iemand anders (met meer invloed) wordt verteld.

Ten tweede werkt een native advertisement veel beter dan een echte advertentie in bijvoorbeeld een dagblad of tijdschrift, omdat een native advertisement veel minder als reclame wordt herkend. Hierdoor heeft de doelgroep minder weerstand tegen de boodschap die je met de branded content wil overdragen, waardoor ze er sneller door worden beïnvloed.

Native advertising

 

Aan de slag met influencer marketing!

Wil je voor jouw bedrijf aan de slag met influencer marketing maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Think Online gaat samen met jou op zoek naar (grote of kleine) influencers die goed aansluiten bij jouw bedrijf!