10 strategieën voor Remarketing in het zoeknetwerk in Google AdWords
Remarketing in het zoeknetwerk, het is al een hele tijd mogelijk maar toch maken nog weinig adverteerders hier gebruik van. Waarom wordt deze functie nog zo weinig gebruikt? Het is toch ideaal om mensen die je website eerder hebben bezocht nogmaals te targeten in de zoekresultaten van Google? Ja, dat is het zeker! We helpen je bij deze alvast op weg met 10 verschillende strategieën waarop je remarketing for search in kunt zetten.
1. Maak gebruik van andere biedingen voor zoekwoorden
Personen die je website eerder hebben bezocht, hebben laten blijken dat ze geïnteresseerd zijn in je website, je product of service. Deze bezoekers zijn dus ook meer waard omdat de kans op een conversie groter is. Een aparte remarketing campagne in het zoeknetwerk met hogere biedingen voor zoekwoorden is dus een manier om hogere posities te bereiken voor eerdere bezoekers en dus meer conversies te realiseren.
2. Gebruik van een ander zoekwoordtype
Het is heel goed mogelijk dat je in een bepaalde campagne alleen gebruik maakt van exacte zoekwoorden. Om bezoekers van je website nogmaals te targeten is het een strategie om naast de exacte campagne een brede remarketing campagne in het zoeknetwerk in te zetten. Maar deze strategie kan natuurlijk ook precies andersom gebruikt worden.
3. Gebruik van andere zoekwoorden
Als een consument in de oriëntatiefase zit dan zoekt diegene op een andere manier op het internet dan iemand die zich in een later stadium bevindt. Iemand in de oriëntatiefase is mogelijk op zoek naar inspiratie en ideeën. Maar op het moment dat men deze fase gepasseerd is, is deze consument waarschijnlijk op zoek naar kopen en bestellen. Pas de zoektermen van je remarketing for search campagne hier dan ook op aan.
4. Andere advertenties
Net als bij een ander gebruik van zoekwoorden, kun je ook advertenties aanpassen. Eerdere bezoekers van je website zijn wellicht naar iets anders op zoek, pas je advertenties daarom aan aan de fase waarin de bezoeker zich bevindt. Richt je eerst op een groot assortiment zodat bezoekers zich kunnen oriënteren? Leg dan de focus in je remarketing campagnes op bestellen of kopen. Maar daarnaast kun je er ook voor kiezen om eerdere bezoekers de tweede keer dat ze je advertentie zien te belonen met een korting als ze op jouw advertentie klikken.
5. Andere bestemmingspagina
Zoals in strategie 4 besproken kun je in je remarketing campagne in het zoeknetwerk gebruik maken van advertenties waarbij je bezoekers van je website een korting aanbiedt. Hierbij kun je gebruik maken van een andere bestemmingspagina waar alleen eerdere bezoekers van je website op terecht komen. Hierdoor kun je eenvoudig het aantal conversies verbeteren.
6. Andere advertentieplanning
Als adverteerder kun je ervoor kiezen om je advertenties alleen te vertonen op tijdstippen die voor veel verkeer zorgen. Maar als blijkt dat de oriëntatiefase van een bezoeker op een ander tijdstip plaatsvindt dan de aankoopfase dan kun je ervoor kiezen de advertentieplanning van je remarketing campagne anders in te delen dan je reguliere campagne.
7. Up-selling
Op het moment dat een bezoeker van je website heeft geconverteerd is het tijd om deze klant nog meer te verkopen. Door middel van een remarketing campagne in het zoeknetwerk kun je klanten advertenties laten zien op het moment dat ze naar een product op zoek zijn dat aansluit bij het eerder gekochte product in jouw webshop.
8. Herhaal aankoop stimuleren
Nadat een klant een product heeft gekocht kun je hier een remarketing lijst van maken. Op het moment waarop het product gemiddeld op zou moeten zijn, kun je deze klanten gaan targeten in een remarketing campagne. Hierbij kun je meer bieden op zoektermen of een andere advertentie laten zien. En op het moment dat deze klant weer naar jouw product zoekt, sta jij bovenaan.
9. Gebruik van andere sitelinks
In een remarketing campagne in het zoeknetwerk kun je er ook voor kiezen om de reguliere campagne te gebruiken met andere sitelinks. Door andere sitelinks te laten zien kun je de focus van je advertentie verleggen van bijvoorbeeld een groot assortiment naar bestel online.
10. Branded search uitsluiten
Als laatste kun je ook een remarketing for search campagne maken waarin je de branded zoektermen uitsluit. Aangezien eerdere bezoekers van je website die op je merknaam zoeken, naar jouw website willen zal het niet uitmaken of ze via betaalde of organische resultaten op je website zullen komen. Bespaar dus kosten door eerdere bezoekers van je website uit te sluiten in je branded search campagne.