Beïnvloedingstechnieken

“Koop alsjeblieft mijn product!” 3 x betere beïnvloedingstechnieken in online marketing

Hoe overtuig je potentiële klanten dat ze jouw product of dienst moeten afnemen? Om op te vallen tussen je concurrenten is het belangrijk om een onderscheidende (online) positionering in te nemen. Maar om mensen te overtuigen om daadwerkelijk klant te worden moet je soms nog net een stapje verder gaan. En alleen maar roepen “Koop alsjeblieft mijn product” werkt natuurlijk ook niet. Je zult zogenaamde beïnvloedingstechnieken moeten toepassen.

In deze blog laten we je 3 beïnvloedingstechnieken zien die je in je online marketing kunt gebruiken.

1. Maak gebruik van het Decoy-Effect

Is het je wel eens opgevallen dat je vaak uit drie opties kunt kiezen als je iets koopt of een abonnement afsluit? Dit zie je veel bij softwarepakketten maar bijvoorbeeld ook bij telefoons of de drankjes bij Starbucks. En dat is niet voor niets. Vaak is de derde (en duurste) optie er als decoy bij bedacht. Het werkt zo:

Situatie 1:
Caffè Americano Tall voor €2,45
Caffè Americano Grande voor €2,95

In dit geval is de kans dat je voor de Tall of de Grande koffie kiest ongeveer even groot. Maar Starbucks wil natuurlijk liever dat je voor de Grande dan de Tall kiest. Dus wat gebeurt er? Ze maken er een derde optie bij als decoy.

Situatie 2:
Caffè Americano Tall voor €2,45
Caffè Americano Grande voor €2,95 < Target
Caffè Americano Venti voor €3,45 < Decoy

In dit geval is de kans veel groter dat klanten kiezen voor de Grande koffie. De Venti is namelijk toch wel erg groot en duur. Ervoor zorgen dat de variant die je het liefste wilt verkopen niet meer het duurste is, is een veelgebruikte beïnvloedingstechniek.

Decoy-effect

Projectmanagement software Asana zet het Decoy-effect in om het gewenste pakket zoveel mogelijk te verkopen

 

2. Laat iedereen erbij horen met het Forer/Barnum-effect

Vraag je je wel eens af waarom er zoveel mensen zijn die geloven dat hun horoscoop precies klopt? Het Forer/Barnum-effect verklaart dit. Mensen hebben namelijk de neiging om zich te identificeren met persoonlijkheden die op hen van toepassing zijn. Persoonlijkheden in horoscopen zijn vaak zo algemeen beschreven dat ze op bijna iedereen van toepassing kunnen zijn. Dit kun je ook toepassen in advertentieteksten voor jouw producten of diensten.

Forer/Barnum-effect

Ziggo belooft supersnel internet…

Forer/Barnum-effect beïnvloedingstechniek

… overal in huis. Wie wil dit nu niet?

Ziggo belooft bijvoorbeeld supersnel internet en overal perfecte wifi in huis. Laat dat nu precies zijn waar jij naar op zoek bent als je een internetabonnement gaat afsluiten! Maar laten we eerlijk zijn, wie wil dit nu niet? De claims van Ziggo zijn eigenlijk zo algemeen dat ze iedereen zullen aanspreken. Welke eigenschappen zijn algemeen voor een groot deel van jouw doelgroep? Pas wel op dat je niet teveel open deuren gaat gebruiken. Dat kan juist het tegenovergestelde effect veroorzaken.

3. Peak-End-Rule: zorg voor een goede herinnering

De Peak-End-Rule is erop gebaseerd dat de herinnering aan een gebeurtenis belangrijker is dan de ervaring in zijn geheel. Uiteindelijk bepaalt die herinnering hoe klanten tegen je merk aankijken. De Peak-End-Rule is een beïnvloedingstechniek die vooral belangrijk is aan het einde van de klantreis. Heeft de klant hier een goede ervaring? Dan is de kans groot dat hij of zij positiever naar je merk kijkt en zorgt voor mond-tot-mondreclame.

Welk moment van de customer journey wil je dat jouw klanten zich herinneren? Hoe voelen ze zich op het laatste moment van jullie contact? Een goed voorbeeld van de Peak-End-Rule zijn de GIF’jes van betalingsapp Tikkie. Telkens als je iets terugbetaalt aan vrienden of familie krijg je een soort overwinnings-GIF’je. Dat maakt de herinnering van schulden terugbetalen via Tikkie veel leuker dan bij betalingsverzoeken van andere banken. Sinds kort is het zelfs mogelijk om je eigen bedank-GIF’je te maken en mee te sturen:

Beïnvloedingstechnieken inzetten in online marketing

Zet jij het Decoy-effect, Forer/Barnum-effect of de Peak-End-Rule al in? Er zijn nog veel meer beïnvloedingstechnieken die je kunt gebruiken in je online marketing. Heb je hier hulp bij nodig? Onze marketingspecialisten helpen je graag verder!

Omslagfoto door Daniel Angele op Unsplash