4 tips voor content die klaar is voor de toekomst op Branded Content Event 2020
‘Make content great again’, dat was de slogan van het Branded Content Event 2020. Contentmarketing is niet meer weg te denken uit de (online) marketingmix. Dat betekent wel dat er een overvloed aan content is ontstaan. Hoe zorg je ervoor dat je content maakt die toch opvalt en impact maakt? Ik ging naar het Branded Content Event 2020 en geef je 4 tips voor content die klaar is voor de toekomst!
1. Kwaliteit over kwantiteit
Als het gaat over het delen van content krijgen we vaak de vraag: “Hoe vaak moet ik iets posten op Facebook of een blog schrijven?”. Het antwoord is dat daar geen goed antwoord op is. Het is namelijk veel belangrijker dat je gaat voor kwalitatieve content, dan maar zo vaak mogelijk iets delen.
Wanneer is content dan kwalitatief? Als je je doelgroep echt iets te melden hebt. Dat kunnen antwoorden op vragen zijn in de vorm van blogs, tips of checklists of belangrijk nieuws. Maar kwalitatieve content kan ook gewoon vermakelijk zijn. Je deelt iets leuks omdat je doelgroep er blij van wordt of het graag wil zien zoals dit voorbeeld van Albert Heijn:
2. Authenticiteit
Je hebt het vast al heel vaak gehoord, maar je moet als bedrijf authentiek zijn. En tegenwoordig is niets minder waar. Consumenten worden namelijk steeds kritischer. Door de enorme overvloed aan content en reclame wordt lang niet alles meer geloofd. Mensen kiezen graag voor een bedrijf of product met een verhaal, maar dan wel een écht verhaal.
Merken mogen dus niet alleen een beetje menselijk zijn, in 2020 wordt dit ook echt van ze verwacht. Hoe je jouw merk menselijk laat zijn? Dat lees je in deze blog: Waarom merken menselijk moeten zijn.
3. Content voor de hele attentiespanne
“Kan ik beter longreads maken of gaan voor korte, snackable content?” Het antwoord is beide. Je wil namelijk aanwezig zijn op de hele attentiespanne van je doelgroep. Soms is er gewoon even niet meer tijd of aandacht beschikbaar dan voor een korte video of post op social media. Maar op andere momenten wil je juist de aandacht trekken met een uitgebreid artikel.
Tip: maak long form content die zich leent om een hoop korte, snackable content uit te halen. Zo heb je in één klap content voor de hele attentiespanne en dit scheelt je ook een hoop werk!
4. Wees betrouwbaar
Publiceer je wel eens advertorials of maak je gebruik van influencers? Laat het weten! Simone Krouwer deed onderzoek naar de reactie van consumenten op native advertising. Het feit dat het om advertorials of branded content gaat wordt nogal eens weggestopt.
Wat blijkt? Lezers voelen zich misleid en waarderen het artikel daarna veel minder positief dan wanneer duidelijk wordt vermeld van welk merk de content afkomstig is. Je moet daarna natuurlijk niet je hele artikel vol gaan stoppen met je merknaam, want dan is je verhaal niet meer zo kwalitatief.
Wil je ook aan de slag met content voor de toekomst? Neem dan contact met ons op. We gaan graag samen de uitdaging aan!
Foto’s: © BBP Media / Dwain Olsem