Kwalitatieve blogs

5 Tips voor kwalitatieve blogs (die je uiteindelijk meer helpen verkopen)!

Kwalitatieve content zorgt voor vertrouwen bij je bezoekers. Je laat zien dat jij dé expert in jouw vakgebied bent. En dat moet uiteindelijk meer leads, klanten en ambassadeurs opleveren. Toch is het voor veel bedrijven nog heel moeilijk om kwalitatieve content te maken.

Vaak zien we dat bedrijven maar een beetje bloggen “omdat het erbij hoort”. Of ze bloggen helemaal niet omdat ze geen idee hebben waar ze over moeten schrijven.

In deze blog geef ik je 5 tips voor kwalitatieve blogs (die jou uiteindelijk gaan helpen om meer te verkopen).

1. Zorg voor een contentstrategie die aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen

Schrijf je geweldig mooie, uitgebreide blogs maar heb je niet nagedacht over een contentstrategie? Dan is de kans klein dat de content bijdraagt aan het halen van je bedrijfsdoelstellingen. En dat is niet erg kwalitatief, toch?

Content kan verschillende doelstellingen dienen. Je kunt bijvoorbeeld je geloofwaardigheid onder de doelgroep verhogen door jezelf te positioneren als expert. Maar bijvoorbeeld ook zorgen voor nieuwe klanten of nieuwe werknemers.

Wil je dat mensen zich bewust worden van jouw merk of product? Dan is het bijvoorbeeld belangrijk om je content zo interessant te maken dat het geen onderbreking meer is (zoals een ouderwetse TV-reclame). Men moet op zoek gaan naar jouw content en deze willen delen!

Projectmanagement tool Asana laat bijvoorbeeld met een onderzoek zien hoe mensen hun tijd op hun werk besteden:

2. Blogs moeten aansluiten bij je doelgroep

Dit lijkt misschien een open deur, maar toch is het belangrijk te melden dat je blog de doelgroep moet aanspreken. We horen vaak “Maar ik weet niet wat ik moet schrijven!”. Terwijl je jezelf moet afvragen “Wat wil mijn doelgroep horen?” of “Waar kan ik mijn klanten echt mee helpen?”.

Zijn marketing managers van MKB bijvoorbeeld je doelgroep? Dan moet je geen artikel gaan schrijven met de basis over wat doelgroepen precies zijn. Veel interessanter is het bijvoorbeeld hoe ze content kunnen laten aansluiten op hun marketing strategie ;-).

Aan de basis van iedere contentstrategie liggen buyer persona’s. Dit zijn fictieve personages die je doelgroep voorstellen. Deze kunnen je goed helpen om je blogs aan te laten sluiten op de behoeften van je doelgroep.

Kwalitatieve content

En vergeet bij het bepalen van je onderwerpen ook vooral niet om je doelgroep hierbij te betrekken. Je kunt best eens aan klanten vragen wat zij graag lezen. Of op welke vragen ze nu echt antwoord zouden willen krijgen.

3. Ga de diepte in

Met je content kun je laten zien dat jij de expert in je vakgebied bent. Maar dan moet je wel meer vertellen dan de gemiddelde lezer al weet of zelf makkelijk online kan vinden!

Zorg ervoor dat je een onderwerp van meerdere kanten behandelt. Lijstjes met “33 manieren voor meer traffic naar je website” en 2 zinnen per onderdeel vormen geen kwalitatieve content. Daarmee laat je niet zien dat je een kennispartner bent.

Voor onze klant Comhan schrijven we regelmatig diepgaande artikelen die alle kanten van een onderwerp behandelen. De inhoud is uniek en verzamelen we door specialisten binnen het bedrijf te interviewen.

Diepgaande content maken wil niet zeggen dat je per se blog-artikelen van 3.000 woorden moet schrijven. Het gaat er vooral om dat je alles hebt behandeld. Gaat dat in een paar honderd woorden, dan is dat natuurlijk prima!

Maar kijk bijvoorbeeld eens of je de content kunt aanvullen met een interessante video die meer over het onderwerp laat zien. Of verwijs naar een onderzoek of voeg een download met interessante informatie toe.

4. Los problemen op en geef advies waar men wat mee kan

Het is niet de bedoeling dat je doelgroep bij het lezen van iedere blog alleen een bak informatie over zich heen heeft gekregen. Je wil dat je lezers denken “aha! zo ga ik het aanpakken!”.

Schrijf je over een bepaald probleem? Laat dan vooral weten hoe je dit op kunt lossen. Het liefst in de vorm van een makkelijk te volgen stappenplan. Zo kunnen je lezers meteen met de informatie aan de slag.

En wat het voordeel daarvan is? Je creëert veel meer interactie met je doelgroep. Mensen stellen eerder vragen of laten weten wat ze ervan vonden. En jij zou toch ook veel eerder een collega taggen onder een handig stappenplan dan een puur informatief artikel?

5. Lever bewijzen

Je kritische lezer is natuurlijk pas écht overtuigd van jouw rol als expert als je je argumenten kunt onderbouwen. Daarom is het ontzettend belangrijk om voorbeelden te geven. Zo lever je direct bewijsvoering én kun je het artikel opbreken. Dat leest ook meteen een stuk lekkerder.

Je kunt voorbeelden geven in de vorm van anekdotes, maar ook van social media berichten of video’s. En heb je een onderzoek gevonden dat jouw verhaal perfect aanvult? Vergeet dan ook zeker niet om dat in je artikel te noemen!

Aan de slag met die killer content!

Na het lezen van dit artikel heb je dus echt geen excuus meer om zomaar een beetje te bloggen “omdat het erbij hoort”. En al helemaal geen excuus om niets te doen. Dus ga aan de slag met die killer content!

Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact op. Wij helpen je natuurlijk graag ;-).

Foto’s door Austin Chan en Christin Hume op Unsplash.