6 Instagram tips voor bedrijven
Instagram heeft meer dan 4 miljoen Nederlandse gebruikers. Dat is een enorm aandeel van het aantal inwoners van Nederland! Grote kans dus dat jij dagelijks (oké, of wekelijks; in ieder geval geregeld) door de stories van je vrienden swipet. Of de nieuwste posts in je tijdlijn bekijkt. Nog groter is de kans dat je ooit een profiel hebt aangemaakt (en dus niet dagelijks actief bent) en het is een héle grote kans dat je wel eens van Instagram hebt gehoord!
Instagram is niet alleen leuk tijdverdrijf, het is zeker het overwegen waard om voor bedrijven in te zetten. Bevindt jouw doelgroep zich op Instagram? Zorg er dan voor dat ook jíj aanwezig bent.
Het dagelijks gebruik van Instagram stijgt sterk in de categorie tot 39 jaar, zo zegt het jaarlijkse social media onderzoek dat begin 2019 door Newcom Research gepubliceerd werd.
Door enkel ‘aanwezig te zijn’ bereik je niet veel, het gaat erom wat je er vervolgens mee doet. Ik geef je 6 Instagram tips voor je bedrijf.
Tip 1: Richt je profiel goed in
Neem in de omschrijving van je profiel op wat je doet. Voeg daarnaast jouw website toe zodat er direct naar jouw producten of diensten gekeken kan worden. Heb je een vaste locatie? Voeg deze dan toe zodat je pagina ontdekt kan worden wanneer mensen op een bepaalde plaats zoeken.
En ook niet geheel onbelangrijk: schakel over naar een bedrijfsprofiel! Naast alle andere voordelen (een aantal benoem ik hieronder) heb je dan de mogelijkheid om een ‘contact’ knop toe te voegen aan je profiel waar je een routebeschrijving, telefoonnummer en e-mail aan kan koppelen. Zo weten je volgers jouw bedrijf te vinden!
Tip 2: Bekijk regelmatig de statistieken
Een groot voordeel van een bedrijfsprofiel: je krijgt toegang tot nuttige en interessante statistieken.
Je kunt denken aan statistieken als;
- Welk bericht of welke vijf berichten hebben het afgelopen jaar gezorgd voor de meeste betrokkenheid? En welke het minst?
- Welke stories zijn het best bekeken? Hoe vaak heeft iemand een story opnieuw bekeken en hoe vaak heeft iemand een story verlaten?
- Op welke dagen en tijdstippen zijn mijn volgers het meest actief?
- Zijn mijn volgers voornamelijk mannen of vrouwen? En uit welke landen, of zelfs plaatsen, komen zij?
Waardevolle informatie dus! Ideaal om je strategie te bepalen en op steeds effectievere wijze content te delen met je volgers. Zie je bijvoorbeeld dat behind the scenes berichten en/of stories goed scoren, zorg dan dat je dit soorten berichten frequenter deelt. Zie je dat je volgers op woensdagavond tussen 20.00 en 21.00 uur actief zijn? Deel je content dan rond dit tijdstip en niet al om 11.00 uur ‘s ochtends.
De statistieken vind je in de app:
Tip 3: Plan je berichten en stories in
Schiet het er steeds bij in? Vliegen de weken voorbij zonder dat je iets gedeeld hebt op Instagram? Ontbreekt de focus? Dan heb ik de gouden tip.
Misschien wist je al dat je Facebook berichten kunt inplannen, dit geldt dus ook voor Instagram berichten en stories. Als je van tevoren een goede planning hebt, kun je de berichten en stories heel gemakkelijk achter elkaar inplannen. Door het inplannen word je niet alleen gedwongen om consistent te blijven, het bespaart je ook een hoop tijd! Daarnaast zorg je ervoor dat je top of mind blijft bij je volgers.
Een story is 24 uur zichtbaar. Wil je altijd een story hebben? Dan adviseer ik je om iedere dag op hetzelfde tijdstip een story in te plannen. Zodra de ene story verdwijnt, wordt de andere alweer zichtbaar. Het inplannen van je Instagram berichten en stories kun je eenvoudig doen op bijvoorbeeld later.com.
Tip 4: Maak gebruik van Instagram Stories Highlights
Instagram Stories Highlights zijn ideaal om belangrijke informatie op je profiel te delen. Heb je bijvoorbeeld door het kijken naar de statistieken ontdekt wat de best presterende stories zijn? Deze kun je hier laten zien nadat de 24 uur zijn verstreken. Deel ze op in verschillende relevante categorieën en maak het je volgers makkelijker om stories te kijken waar ze het meest in geïnteresseerd zijn.
Ook zijn Instagram Stories Highlights ideaal om je nieuwe volgers/doelgroepen kennis te laten maken met je merk en bedrijf.
Tip 5: Swipe… up!
10.000 volgers; dat is voor velen nog wel even door instagrammen. Vanaf 10.000 volgers is het mogelijk om een swipe-up link toe te voegen aan je story. Zit je net op het randje? Dan wil ik je adviseren om alles-op-alles te zetten om die 10.000 aan te tikken!
Wat is een swipe-up link? Wanneer een kijker van je story omhoog swipet, verschijnt de link die je hebt toegevoegd aan je story automatisch. Zo kan iemand bijvoorbeeld direct naar je productpagina gaan om deze vervolgens aan te schaffen.
Naast de 10.000 volgers, is er nog een andere vereiste. Het bedrijfsprofiel moet geverifieerd zijn. Wil je weten wat dat is en hoe je dat moet doen? In mijn vorige blog lees je er meer over: Hoe werkt Instagram
Tip 6: Overweeg eens te gaan adverteren
Het delen van Instagram berichten en stories is voornamelijk bedoeld voor je huidige volgers. Wil je nieuwe doelgroepen (en dus nieuwe klanten) bereiken? Dan is het adverteren op Instagram zo gek nog niet. Bekijk mijn andere blog eens: Instagram Stories: Bereik de juiste klanten en verhoog je sales!
Hulp nodig?
Bij Think Online werken we dagelijks aan social media campagnes. Het adverteren op Instagram kan je volledig aan Think Online uitbesteden. Maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek!