Bloggen voor dummies

Bloggen voor dummies

Contentmarketing is inmiddels een van de populairste termen in de wereld van online marketing. Door een blog te plaatsen op je website en hier regelmatig allerlei berichten en nieuwtjes op te zetten creëer je snel relevante content voor je doelgroep. Deze nieuwe content op je website kan er voor zorgen dat je site meer bezoekers krijgt. Online zoekmachine Google ‘ziet’ zo namelijk dat je actief bent. En Google houdt van website die regelmatige nieuwe, relevante, unieke content delen! 

Iedereen kan een blog starten!

Een blog maken is zo gedaan. Kijk maar eens op WordPress, Blogger of Tumblr. Met een van de lay-outs geef je je blog snel een professionele look. Heb je al een website? Kijk dan je webbouwer eens lief aan… hij kan op je website ook een blog pagina maken die jij gemakkelijk kunt vullen met de mooiste verhalen. 

Content strategie

Denk goed na over wat je wilt vertellen. Verplaats je in je doelgroep. Wat zouden zij graag willen lezen? Waar praten zij zelf over? Welke vragen hebben ze? Maak een content strategie in deze 5 eenvoudige stappen:

Stap 1. Waar ga je het over hebben?

Je hebt een eigen bedrijf. Een meubelzaak met mooie vintage meubels. Straal autoriteit uit in je corporate blog. Jij hebt verstand van vintage meubelen! Jij weet wat er speelt in de wereld van kasten, tafels en stoelen. Schrijf over woontrends, geef interieur tips en ga in gesprek met je lezers. Het gaat niet alleen om verkopen. Houd je doelgroep altijd goed in gedachten: wat vinden zij leuk? Hoe kan je hen inspireren?

Stap 2. Maak je blog vindbaar

Je blog is geschreven. Kijk er eens kritisch naar. Is-ie goed? Mooi! Zorg nu dat je linkjes plaatst naar relevante pagina’s op je website of naar andere blogberichten. De kans dat mensen doorklikken is groot en zo wordt de gemiddelde tijd dat iemand op je website is langer.

Denk aan de koppen van je blogs. Heb je woorden gebruikt waar mensen naar zoeken in Google? Zo ja, dan wordt de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten belandt. Meer weten over zoekmachineoptimalisatie? Download dan via onderstaande knop gratis onze Content en SEO checklist.

Stap 3. Plannen

Maak een planning voor je zelf. Wil je iedere week of om de week één blog schrijven, zet het in je agenda! Als de blog eenmaal live staat kun je het delen via sociale media. Denk aan Twitter, LinkedIn, en Facebook. Plan ze op momenten waarop de meeste mensen uit je doelgroep online zijn. Bijvoorbeeld ‘s avonds na het avondeten. Let op: dit verschilt per doelgroep! Kijk eens naar je Facebook statistieken om na te gaan wanneer jouw doelgroep het meest actief is.

Stap 4. Ga in gesprek!

Als je reacties onder je blog toestaat is het mogelijk dat iemand reageert op je berichtje. Leuk! Ga in gesprek met je lezer. Kom er achter wat ze goed vinden aan je blog en wat ze de volgende keer zouden willen lezen. Sluit je blog altijd af met een call to action. 

Stap 5. Meten is weten

Gelukkig: hogere wiskunde is het niet, bloggen. Maar het is natuurlijk wel heel leuk om te weten hoeveel mensen je blog gezien hebben, hoeveel mensen daarna op een andere pagina van je website zijn beland en of er terugkerende bezoekers tussen zitten. Het is allemaal te meten met Google Analytics.

In social media kun je veel aflezen aan het aantal likes, retweets en shares. Meer weten over de mogelijkheden van Google Analytics? Download dan onze handleiding Google Analytics.

Google Analytics

Ga toch bloggen!

Je weet nu waar je een blog kunt starten, je weet hoe je te werk moet gaan… waar wacht je nog op? Ga lekker bloggen. Wij doen het ook met veel plezier. Tot de volgende blog!

Lees ook onze blog: SEO voor dummies met daarin de basis van zoekmachineoptimalisatie.