Brand SERP

Brand SERP: 3 adviezen voor een professionele uitstraling in de zoekresultaten

De Brand SERP (Search Engine Result Page) is de resultatenpagina die weergegeven wordt wanneer er in Google gezocht wordt op je bedrijfsnaam of merknaam. Hoe ziet jouw brand SERP er momenteel uit? Is deze om door een ringetje te halen, of kan je zichtbaarheid en uitstraling nog wel een boost gebruiken?

In deze blog bieden we inzicht in een aantal toegankelijke mogelijkheden om de uitstraling van je onderneming of merk te verbeteren op de zoekresultatenpagina. Zo zorg je voor een professionele weergave:

1. Optimale metadata

Op je eigen bedrijfsnaam of merknaam zul je in de meeste gevallen op de eerste positie in de zoekresultaten vertoond worden, of op zijn minst hoog op de resultatenpagina. Maar hoe ziet jouw zoekresultaat er eigenlijk uit? Past de titel en de omschrijving bij je onderneming of merk en wordt snel duidelijk wie je bent en wat je te bieden hebt?

– De metadata van het Rijksmuseum. In één oogopslag wordt duidelijk wat je hier als bezoeker zult gaan vinden.

 

Ziet je zoekresultaat er nog niet helemaal uit zoals je zou willen? Dan is er goed nieuws: je hebt namelijk zelf in grote mate in de hand hoe je weergegeven wordt! Een groot aandeel hierin heeft je metadata, en deze kun je zelf aanreiken aan de zoekmachine.

De metadata bestaat uit een meta titel en meta omschrijving. Beide kun je in de meest gebruikte CMS’en eenvoudig zelf toevoegen aan je homepage en andere pagina’s.

Een goed verzorgde meta titel en omschrijving:

  • Vat in een notendop samen wie je bent en wat je te bieden hebt;
  • Bevat je belangrijkste unique selling points;
  • Bevat een duidelijke call to action die uitnodigt om door te klikken naar je website;
  • Heeft de juiste lengte* en wordt daardoor niet afgekapt in de weergave.
  • Maakt slim gebruik van je belangrijkste zoekwoord voor die pagina.

* De maximale lengte wordt door Google in pixels uitgedrukt. Een goede richtlijn in aantal karakters is 50-60 karakters voor je meta titel en 150-160 karakters voor je meta omschrijving.

2. Rich sitelinks

Rich sitelinks zijn verwijzingen naar specifieke pagina’s van je website. Deze worden vertoond onder je zoekresultaat. Met rich sitelinks help je potentiële bezoekers om eenvoudig de content te vinden die ze zoeken, maar dat is niet alles. Dankzij rich sitelinks neemt je bedrijf of merk in de brand SERP op een waardevolle manier extra ruimte in. Je zoekresultaat valt extra op en de kans is groter dat men doorklikt naar je website.

– Rich sitelinks onder het zoekresultaat van Think Online

Hoe regel je rich sitelinks? Je kunt deze niet direct ergens instellen of aangeven aan Google. Maar door te zorgen voor een duidelijke websitestructuur en paginaopbouw ben je al snel een heel eind op weg. Als Google gemakkelijk inzicht kan krijgen in de opbouw van je website zal de zoekmachine zelf in staat zijn om belangrijke pagina’s te identificeren, en worden deze als rich sitelinks weergegeven.

3. Google Mijn Bedrijf vermelding

Aan de rechterzijde van de zoekresultatenpagina kan je Google Mijn Bedrijf vermelding weergegeven worden. Deze vermelding bevat veel informatie over je onderneming.

– Google Mijn Bedrijf vermelding van Think Online

Beschouw je Google Mijn Bedrijf vermelding als je visitekaartje. Een goed geoptimaliseerde vermelding ziet er professioneel uit en schept vertrouwen bij zoekmachinegebruikers. Bovendien neemt een goed verzorgde vermelding een aanzienlijke ruimte in op je brand SERP.

Het mooie is dat je veel invloed uit kunt oefenen op deze vermelding. Als eigenaar of medewerker van het bedrijf kun je de vermelding voor jouw bedrijf claimen en bewerken. Door gebruik te maken van alle invulvelden en functionaliteiten van Google Mijn Bedrijf kun je vervolgens in grote lijnen sturen hoe je hier weergegeven wordt, wat natuurlijk zeer waardevol is!

Het is vrij eenvoudig om je vermelding te claimen en beheren. Wil je zelf aan de slag met de optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf vermelding? Bekijk dan onze blog ‘Google Mijn Bedrijf: zo laat je jouw bedrijf schitteren in de lokale zoekresultaten!’ en maak een vliegende start!

Neem de controle over je brand SERP

Door je metadata aan te pakken, met een duidelijke websiteopbouw rich sitelinks in de hand te werken en je Google Mijn Bedrijf vermelding te optimaliseren heb je een groot deel van je brand SERP zelf in handen. Zo zorg je ervoor dat je merk of bedrijf een professionele indruk maakt op zoekmachinegebruikers en stimuleer je je websiteverkeer.

Schittert jouw onderneming al in de branded zoekresultaten? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken om jouw brand SERP te verbeteren? Neem dan contact op met onze specialisten.