Contentkalender

Een bruikbare contentkalender opstellen in 3 stappen

Het blijft voor veel organisaties een uitdaging: ervoor zorgen dat er genoeg interessante blogonderwerpen op de planning staan. Vooraf bepalen waar je over gaat schrijven, en met welk doel, is lang niet altijd even makkelijk. In de praktijk zorgt dit er waarschijnlijk voor dat je niet zo vaak blogt als je zou willen.

Hoe zorg je voor een goed gevulde contentkalender, zodat je vanuit je bedrijf of onderneming regelmatig van je laat horen? Met deze 3 stappen kun je de komende 12 maanden goed vooruit en blijf je zichtbaar bij je publiek:

1. Bepaal je vier belangrijkste doelgroepen

Om grip te krijgen op je publiek en je content te richten aan relevante personen is het allereerst van belang om je belangrijkste doelgroepen te bepalen. De eerste stap is dan ook het uitdenken van je vier belangrijkste doelgroepen. Wat zijn hun uitdagingen, vanuit welke emoties en waarden handelen zij, en hoe ziet hun klantreis eruit?

Lees ook: Contentmarketing tijdens de customer journey

Het bepalen van een volledige doelgroep is complex werk. Daarom raad ik je aan om dit te vereenvoudigen, door voor iedere groep een archetypische klant vast te stellen en omschrijven. Dit wordt ook wel het opstellen van buyer persona’s genoemd. 

Zodra je zorgvuldig je buyer persona’s opgesteld hebt voor de vier belangrijkste doelgroepen, heb je een eerste richtlijn voor je content. Je wilt immers dat je content deze vier (potentiële) klanten aan zal spreken.

2. Noteer per doelgroep drie oplossingen

Voor iedere doelgroep die je zojuist aan de hand van persona’s uitgewerkt hebt, ga je vervolgens drie oplossingen noteren, die jouw bedrijf of onderneming hen aan kan bieden. Dit kunnen drie verschillende diensten, producten of zelfs proposities zijn. 

Door deze oplossingen te koppelen aan je eerder bepaalde doelgroepen kom je zo in deze stap al op twaalf globale onderwerpen en thema’s voor je contentkalender.

3. Bepaal vier content categorieën 

Tenslotte ga je nog een stap verder, door minstens vier verschillende soorten content te bepalen, die aansluiten bij je eerder opgestelde doelgroepen en oplossingen. Deze content categorieën helpen je om meerdere richtingen en insteken te verkennen bij de productie van je uiteindelijke content.

Waar kun je zoal aan denken:

  • Nieuws uit de sector / industrie
  • Informatieve artikelen
  • Stappenplannen
  • Opsommingslijstjes
  • Casussen
  • Whitepapers
  • Q&A’s met experts
  • FAQ’s

Door deze vier content categorieën te koppelen aan de twaalf globale thema’s en onderwerpen voor gerichte doelgroepen krijg je uiteindelijk maar liefst 48 strategische ideeën voor je contentkalender! Dit geeft invulling voor praktische iedere week van het komende jaar, met wat extra ruimte voor spontane ideeën en inhakers tussendoor.

Voor ieder wat wils

Een laatste advies: let er bij het opstellen van je contentkalender op dat je iedere maand minstens één publicatie maakt voor iedere doelgroep die je bepaald hebt. Zo zorg je ervoor dat er voor iedereen wat te halen valt, en staat er (theoretisch gezien) altijd wat relevants in je maandelijkse nieuwsbrief voor iedere ontvanger.

Meer weten?

Wil je meer weten over de juiste contentmarketing strategie? Lees dan ook eens ‘7 tips voor het succesvol inzetten van contentmarketing’ of neem contact op met Think Online. Wij kunnen je verder adviseren over het opzetten van een contentmarketing strategie en helpen met de uitvoering.